Gideon stelt zich voor
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Gideon"]
- Kleine beurt (Olie & filters) uitvoeren, olie vervangen voor 10W40?
Als het olieverbruik niet hoog is zou ik het bij 5W30 houden. Wel op de VAG-specs letten.
- EGR schoonmaken i.v.m. foutcode
Hier nog een topic over de EGR en eventueel olieverbruik: http://www.audi-a2.nl/egr-en-olie-verbruik-t2253.html
- "Dood punt" in stuur bij ca. 120 km/u, jullie een oplossingsrichting?
Lijken de verschijnselen op hetgeen in dit topic wordt beschreven? met name de opmerkingen over
de stuurhoeksensor: http://www.audi-a2.nl/post3350.html[/quote]
- Kleine beurt (Olie & filters) uitvoeren, olie vervangen voor 10W40?
Als het olieverbruik niet hoog is zou ik het bij 5W30 houden. Wel op de VAG-specs letten.
- EGR schoonmaken i.v.m. foutcode
Hier nog een topic over de EGR en eventueel olieverbruik: http://www.audi-a2.nl/egr-en-olie-verbruik-t2253.html
- "Dood punt" in stuur bij ca. 120 km/u, jullie een oplossingsrichting?
Lijken de verschijnselen op hetgeen in dit topic wordt beschreven? met name de opmerkingen over
de stuurhoeksensor: http://www.audi-a2.nl/post3350.html[/quote]
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De naafkappen hebben onderdeelnummer 8Z0601165E en zijn niet uitwisselbaar met de S-Line/RS velg en vice versa.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Gideon
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
- Locatie: Twenterand
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
[quote="HansJan"]De naafkappen hebben onderdeelnummer 8Z0601165E en zijn niet uitwisselbaar met de S-Line/RS velg en vice versa.[/quote]
Apart, op het kapotte naafkapje wat ik hier nog liggen staat 8Z0601165F. Wat zou het verschil zijn?
Apart, op het kapotte naafkapje wat ik hier nog liggen staat 8Z0601165F. Wat zou het verschil zijn?
- Gideon
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
- Locatie: Twenterand
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
[quote="HansJan"]
- Vervang de schroeven van de kentekenverlichting door nieuwe RVS schroeven. Als deze eenmaal verrot zijn krijg je ze mogelijk niet meer los, breken ze af en ben je verder van huis ...
[/quote]
Vanavond hier maar eens naar gekeken. Had al gezien dat schroeven goed verroest waren en dat ze er wat vreemd in zaten. Desondanks kwamen ze er redelijk netjes uit. Maar wat er tevoorschijn kwam verbaasde mij wel...

De lamphouder is blijkbaar ooit van het glaasje afgeknapt, en toen is er voor de goedkoopste oplossing gekozen. Daarnaast zijn bij de glaasjes de schroefgaten kapot geknapt. Daar kan ik dus ook twee nieuwe van gaan halen.
Voor wat betreft het gezwabber bij 120 km/u, het voelt alsof je bij die snelheid behoorlijk wat "dode slag" hebt, voor mijn gevoel zowel naar links als naar rechts. Als je dan moet corrigeren moet je het stuur behoorlijk ver verdraaien, waardoor het niet lekker rustig rijdt. Bij het vervangen van de remschijven wil ik sowieso de voorwielophanging met bijbehorende stangetjes inspecteren, en ook de vreemde bandenmaten zijn een verdachte in dit probleem. Voor ligt er 195/45R16 omheen, achter 195/50R16. Het is de bedoeling om binnenkort over te gaan naar 185/50R16, ook vanwege het verbruik.
Hoe betrouwbaar is de tankmeter trouwens? Ik heb nu een kwart tank (34L-tank) leeggereden met 180 kilometer op de dagteller. Als ik dan het verbruik uitreken kom ik uit op 1 op 22, en dat lijkt me wel heel gunstig...
- Vervang de schroeven van de kentekenverlichting door nieuwe RVS schroeven. Als deze eenmaal verrot zijn krijg je ze mogelijk niet meer los, breken ze af en ben je verder van huis ...
[/quote]
Vanavond hier maar eens naar gekeken. Had al gezien dat schroeven goed verroest waren en dat ze er wat vreemd in zaten. Desondanks kwamen ze er redelijk netjes uit. Maar wat er tevoorschijn kwam verbaasde mij wel...

De lamphouder is blijkbaar ooit van het glaasje afgeknapt, en toen is er voor de goedkoopste oplossing gekozen. Daarnaast zijn bij de glaasjes de schroefgaten kapot geknapt. Daar kan ik dus ook twee nieuwe van gaan halen.
Voor wat betreft het gezwabber bij 120 km/u, het voelt alsof je bij die snelheid behoorlijk wat "dode slag" hebt, voor mijn gevoel zowel naar links als naar rechts. Als je dan moet corrigeren moet je het stuur behoorlijk ver verdraaien, waardoor het niet lekker rustig rijdt. Bij het vervangen van de remschijven wil ik sowieso de voorwielophanging met bijbehorende stangetjes inspecteren, en ook de vreemde bandenmaten zijn een verdachte in dit probleem. Voor ligt er 195/45R16 omheen, achter 195/50R16. Het is de bedoeling om binnenkort over te gaan naar 185/50R16, ook vanwege het verbruik.
Hoe betrouwbaar is de tankmeter trouwens? Ik heb nu een kwart tank (34L-tank) leeggereden met 180 kilometer op de dagteller. Als ik dan het verbruik uitreken kom ik uit op 1 op 22, en dat lijkt me wel heel gunstig...
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Apart, als ik het typenummer Google van mijn kappen dan beland ik alleen maar op Poolse en Russische sites. Ik heb iets met Oost-Europa geloof ik ... :roll:
Zoek ik daarentegen de F variant, dan vind ik de goede:
http://www.stokeaudi-parts.co.uk/produc ... 1165F.html
Prijzen vallen nog wel mee, alleen verzenden vanuit UK zal kostbaar zijn. Ik weet niet hoever je van de Duitse grens woont, maar daar is de kans groot dat je bij een Audi dealer nog kappen kunt nabestellen. Ik kocht ze destijds ook voor mijn S-Line velgen ook bij Audi in Kleve voor totaal €100. Desgewenst kan ik het navragen voor je.
Ik betwijfel overigens of je met 1cm smallere banden een beter verbruik zult halen, maar 1:22 is nagenoeg onmogelijk met de 1.4. Onze brandstofmeter staat na 300km op de middenstand en daarna gaat het relatief harder.
Als de auto eenmaal in beweging is dan is het verschil in afrolweerstand tussen beide maten beperkt. Een goede vriend van mij heeft techniek aan TU Delft gestudeerd en me het principe van weerstand en effect laatst nog uitgelegd. Helaas ging dat gepaard met de nodige borrels, dus kan niet meer in details uitleggen hoe het ook alweer zat :mrgreen: Maar laat mij je zeker niet weerhouden deze keuze te maken. Wij hebben gemerkt dat het verschil tussen 16 inch 195 en 17 inch 205 verwaarloosbaar is.
Toch goed dat je de kentekenplaatverlichting hebt gecontroleerd!
Zoek ik daarentegen de F variant, dan vind ik de goede:
http://www.stokeaudi-parts.co.uk/produc ... 1165F.html
Prijzen vallen nog wel mee, alleen verzenden vanuit UK zal kostbaar zijn. Ik weet niet hoever je van de Duitse grens woont, maar daar is de kans groot dat je bij een Audi dealer nog kappen kunt nabestellen. Ik kocht ze destijds ook voor mijn S-Line velgen ook bij Audi in Kleve voor totaal €100. Desgewenst kan ik het navragen voor je.
Ik betwijfel overigens of je met 1cm smallere banden een beter verbruik zult halen, maar 1:22 is nagenoeg onmogelijk met de 1.4. Onze brandstofmeter staat na 300km op de middenstand en daarna gaat het relatief harder.
Als de auto eenmaal in beweging is dan is het verschil in afrolweerstand tussen beide maten beperkt. Een goede vriend van mij heeft techniek aan TU Delft gestudeerd en me het principe van weerstand en effect laatst nog uitgelegd. Helaas ging dat gepaard met de nodige borrels, dus kan niet meer in details uitleggen hoe het ook alweer zat :mrgreen: Maar laat mij je zeker niet weerhouden deze keuze te maken. Wij hebben gemerkt dat het verschil tussen 16 inch 195 en 17 inch 205 verwaarloosbaar is.
Toch goed dat je de kentekenplaatverlichting hebt gecontroleerd!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="advanced"][quote="HansJan"] Wij hebben gemerkt dat het verschil tussen 16 inch 195 en 17 inch 205 verwaarloosbaar is. [/quote]
klopt, kan ik beamen![/quote]
Gelukkig, was al bang voor een tsunami aan reacties die het zouden ontkrachten ...
klopt, kan ik beamen![/quote]
Gelukkig, was al bang voor een tsunami aan reacties die het zouden ontkrachten ...

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="HansJan"][quote="advanced"][quote="HansJan"] Wij hebben gemerkt dat het verschil tussen 16 inch 195 en 17 inch 205 verwaarloosbaar is. [/quote]
klopt, kan ik beamen![/quote]
Gelukkig, was al bang voor een tsunami aan reacties die het zouden ontkrachten ...
[/quote]
Het rijgedrag van de bestuurder/aard van de ritten is een veel grotere factor dan de breedte van de banden.
Desondanks, hoe smaller (en harder opgepompt) de band hoe zuiniger ....
Maar ja, het oog wil ook wat ... 8-)
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de kentekenverlichting bij mijn A2. Had een compleet setje nieuwe houders gehaald,
maar heb uiteindelijk alleen de lampglaasjes vervangen.
Ik weet niet of de lampglaasjes apart te verkrijgen zijn, heb de oude nog op reserve liggen.
klopt, kan ik beamen![/quote]
Gelukkig, was al bang voor een tsunami aan reacties die het zouden ontkrachten ...

Het rijgedrag van de bestuurder/aard van de ritten is een veel grotere factor dan de breedte van de banden.
Desondanks, hoe smaller (en harder opgepompt) de band hoe zuiniger ....

Maar ja, het oog wil ook wat ... 8-)
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de kentekenverlichting bij mijn A2. Had een compleet setje nieuwe houders gehaald,
maar heb uiteindelijk alleen de lampglaasjes vervangen.
Ik weet niet of de lampglaasjes apart te verkrijgen zijn, heb de oude nog op reserve liggen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Gideon
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
- Locatie: Twenterand
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Het vervangen van de remmerij zou heel simpel moeten zijn, en in principe is het dat ook. Behalve als er wat afbreekt...

Nou heb ik eerder met dit bijltje gehakt, dus gaatje in het afgeknapte gedeelte geboord, linkse tap er in. Totdat de linkse tap ook afbreekt. Tientallen boortjes en freesjes later eindelijk de resten er uit. Met de nieuwe geleidingspen erin was het zo gepiept...

Nou heb ik eerder met dit bijltje gehakt, dus gaatje in het afgeknapte gedeelte geboord, linkse tap er in. Totdat de linkse tap ook afbreekt. Tientallen boortjes en freesjes later eindelijk de resten er uit. Met de nieuwe geleidingspen erin was het zo gepiept...