handrem zat vast

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Kogelman

22 sep 2014, 13:10 0 x

Toen mijn vrouw vanmorgen met de A2 naar haar werk wou, kwam ze melden dat de auto niet van de handrem af wou.
Inderdaad zelfs met behoorlijk wat gas geven, kwam de achterkant wel omhoog maar van de handrem schoot hij niet. Het was niet mogelijk de auto van de plaats te krijgen. Vrouwlief mijn Paarse Toerbuffel mee laten nemen naar het werk zodat ik naar een oplossing kon zoeken.
Nu had ik de auto zaterdag gewassen, had geen tijd om de remmen droog te tijden/remmen en dan zitten de remmen na een nachtje wel eens wat vast, maar meestal schiet dat wel weer los met een geluid tijdens wegrijden. Waarschijnlijk is dat de oorzaak geweest.
Ik heb de achterkant opgekrikt met mijn nieuwe 3-tons garagekrik en met een hamer een paar tikken tegen de ankerplaat van de achterwielen gegeven. Dit bood de oplossing, de handrem kwam weer los en probleem opgelost.
Audi_gekkie

22 sep 2014, 14:22 0 x

Leuk dat je dit met ons deelt.
Toch even wat vet bij de handremkabels deponeren. ;)
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 sep 2014, 16:57 0 x

Dat zou erg vervelend zijn als je afhankelijk bent van 1 auto de A2....

Wat "audigekkie" opmerkt zou ik ook zeker doen maar daarbij toch voor zekerheid de remtrommels openhalen en zo nodig checken.
Met remmen reiniger onderhanden nemen en invetten met teflonvet of "remmenkopervet" waar dat nodig is het goed gangbaar maken.

Grt,
Rolf
Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

22 sep 2014, 19:30 0 x

Heb je ook achteruit rijden geprobeerd? Wil ook wel eens helpen tegen plakkende remschoenen.

Ik zet hem eigenlijk alleen op de handrem als het echt niet anders kan.
Meestal in de 1e versnelling of achteruit.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 sep 2014, 19:59 0 x

je kan vet smeren waar je wilt maar als de remmen nat zijn geworden door wasstraat of door plas water rijden kunnen ze vast gaan zitten doordat de remvoeringen vast roesten aan de remtrommel.
dit kan in 1 nacht gebeuren.
kogelman heeft het goed opgelost want als voor of achteruit heen en weer optrekken niet werkt helpt alleen de hamer.
als je remmen nat zijn geworden moet je gewoon even een stukje rijden en even de handrem zachtjes erbij pakken zodat het water verdampt door de warmte.

was jij ook niet van de leus ¨met een hamer past alles!¨ :mrgreen: (of was dat een nou ander..)
HansJan
Moderator

22 sep 2014, 21:06 0 x

Er is er maar één die het relaas van @Kogelman goed heeft gelezen en het juiste antwoord gaf.

In dit geval gaat @koop9 door voor de koelkast, maar dat is geen verassing meer :mrgreen:

edit: natuurlijk had Peter het ook bij het rechte eind maar miste zijn post terwijl de mijne in concept stond. Gedeelde eerste plaats ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
rolf

22 sep 2014, 22:00 0 x

Even een opmerking betreft achterremmen,

Nu heeft de 1.6 wel schijven achter, die hebben minder last van plakken.
Als je schijven achter hebt, gebruik de handrem dan juist wel regelmatig zodat het handremmechanisme niet vast gaat zitten.
Een hamer gaat dan niet meer helpen, meestal de nodige euries achterlaten voor een nieuwe remklauw wel. :(
foppe

22 sep 2014, 23:53 0 x

[quote="koop9"]je kan vet smeren waar je wilt maar als de remmen nat zijn geworden door wasstraat of door plas water rijden kunnen ze vast gaan zitten doordat de remvoeringen vast roesten aan de remtrommel.
dit kan in 1 nacht gebeuren. (of was dat een nou ander..)[/quote]

Ik spreek uit ervaring met mijn boottrailer. daarna 5km rijden is te kort en de volgende nacht zijn ze vastgeroest.
Een alternatieve remedie, handrem niet gebruiken als de trommels nat zijn.
Kogelman

23 sep 2014, 00:09 0 x

[quote="koop9"]je kan vet smeren waar je wilt maar als de remmen nat zijn geworden door wasstraat of door plas water rijden kunnen ze vast gaan zitten doordat de remvoeringen vast roesten aan de remtrommel.
dit kan in 1 nacht gebeuren.
kogelman heeft het goed opgelost want als voor of achteruit heen en weer optrekken niet werkt helpt alleen de hamer.
als je remmen nat zijn geworden moet je gewoon even een stukje rijden en even de handrem zachtjes erbij pakken zodat het water verdampt door de warmte.

was jij ook niet van de leus ¨met een hamer past alles!¨ :mrgreen: (of was dat een nou ander..)[/quote]

@ Koop9: Nee, die leus is niet van mij afkomstig, maar de hamer kwam vandaag wel goed van pas :)

Als goedmakertje vandaag de A2 verder vertroeteld met een kleibeurt, polish/wax beurt en tot slot de lak geseald volgens het 5 stappenplan van Meguiars. De lak is weer zo glad als een malle, regenwater heeft er geen grip op en glijdt er vanaf.
Morgen de zwarte delen behandelen, de velgen en het interieur reinigen en dan kan mijn vrouw het weer allemaal vies gaan maken.
En zo blijft men bezig .....
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

23 sep 2014, 01:28 0 x

Ja Hans Jan .

Koop9 zijn opmerking klopt...o.a.ook van anderen uit andere ervaring wat zij mee gemaakt hebben met hun auto's.

Ze proberen hun bijdrage te leveren.

Vaak komt dit vastzitten remmen eerder voor na vele rem gebruik bij remtrommels dan bij schijfremmen.
Vooral na autowassen voor.

IJzer/remvoeringslijpsel dat nat wordt snel gaat roesten ,dan een remtrommel waar minder resten slijpsel dat onderin blijft liggen in de trommel nat wordt.

Is dat bij open maken remtrommels wel eens opgevallen dat er minder ligt als je dit jaarlijks reinigt dan na 2 jaren of auto dat alleen stadsritten gemaakt zijn?

Door vele overmatig vocht bij auto wassen eerder gaat "indikken " bij grondplaten en hefboompje bij remkabel

Vandaar mijn ik . opmerking plaatste.

Het doel van het opnieuw invetten is dat de remvoering gemakkelijk weer van zijn rem komt dus zijn oorspronkelijke stand op de grondplaat vaak plakt door rem vuil.

Het tikken is noodoplossing maar verhelpt euvel niet..

Ook de oplossing van achteruit rijden werkt vaak beter dan vooruit weg te proberen te rijden is ook mijn ervaring.

Dan zouden vele "voordeur,oprit wassers of na rit na hevige regenbui voor hun deur vaker het euvel vast zittende trommels hebben lijkt mij.

grt
Rolf
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Plaats reactie