Onze A2 diesel rijdt nu super mooi!

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
jos_br
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 okt 2014, 01:44 0 x

[quote="audiJan"]Wat ik zelf nu erg jammer vind is het verwijderen van milieu systemen voor een paar extra pk.
Dit zou je tegenwoordig niet meer moeten willen.
Eigenlijk zou een roetfilter verplicht moeten zijn voor elke diesel.[/quote]

Das een goeie! Leg mij eens uit dat er meer brandstof (CO2) verbruikt moet worden in de hoop dat het milieu hiermee goed gediend is? Moet je eens kijken wat er met zo'n filter gebeurt en vooral wat er tijdens het z.g. regenereren gebeurt. Daarbij wil je niet geconfronteerd worden met de wetenschap dit filter te moeten vervangen, das namelijk nogal duur.........

Jos.
JBAutoservice BV
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 okt 2014, 08:53 0 x

Tja, om de fijnstof uitstoot te verminderen, accepteert men dat de CO2 uitstoot toeneemt.

Als het fijnstoffilter door niet op tijd regeneren (vooral door mensen die te korte stukjes in hun voorheen belasting/BPM-vrije diesel rijden) verstopt gaat zitten, wordt het inderdaad een dure grap.

Zou GTL hiervoor geen oplossing zijn? Helaas niet, is 10 tot 20 cent duurder dan de reguliere dieselbrandstof.
Rare overheid .... :(
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
jos_br

02 okt 2014, 10:37 0 x

Zelfs de fijnstof die dan weer overblijft is zonodig nog slechter voor je gezondheid. Maar ja, dit zie en ruik je nauwelijks, dus goed??
Die GTL ruikt wel behoorlijk aangenamer en is even duur als bijv. BP Ultimate. Verbruik van deze brandstof is helaas niet beter.

Jos.
JBAutoservice BV
rolf

02 okt 2014, 11:32 0 x

Sorry heren met een gezonde achterdocht, de A2 met misfire problemen zijn door de toevoeging van wat aceton in de benzine niet meer teruggekomen en de motor loopt rustiger stationair.
Leg dat mij maar eens uit dan..............dat het tussen mijn oren zit??
Ze kunnen zoveel schrijven, voor en tegen, maar dit zijn mijn eigen ervaringen met aceton in benzine.
Vandaar mijn opmerking: Probeer het zelf eens, kan echt geen kwaad en je afdichtingen en slangen lossen echt niet op en turbo's ontploffen niet.
Turbo's zien de aceton niet eens, dat is al verbrand voordat die daar ooit mee in aanraking komt.

De juiste hoeveelheid bepalen is niet zo moeilijk, de eerste keer gebruik je de gespecificeerde tankinhoud en daarna de hoeveelheid getankte brandstof minus het stukje rijden naar huis.
Vol gooien, niet tot het randje, hoeveelheid aceton uitrekenen en dit met wat benzine of diesel aanlengen.
Trechter met daaraan een stuk brandstofslang, slang een stuk de vulopening in en het mengsel erin kieperen.
Tankdop er op en ff je auto schudden voor gebruik. :mrgreen:
Peter

02 okt 2014, 11:57 0 x

Ik weet dat de turbo de aceton niet "ziet", "dikke turbo" is de koosnaam voor mijn V70 :) . Die overigens prachtig draait op gewone benzine. En bij normaal gebruik ook nog makkelijk 1:11 rijdt. Maar nogmaals: ik heb'm niet om brandstof te besparen.
blauwe_a2

02 okt 2014, 20:48 0 x

Ik zou op zich best wel eens willen experimenteren met aceton, maar wat is "goede" aceton en waar koop je het?
foppe

02 okt 2014, 20:51 0 x

ik ook wel, eens een keertje een testje doen.
rolf

02 okt 2014, 21:08 0 x

Bouwmarkt Hornbach heeft het per liter.
koop9

02 okt 2014, 23:13 0 x

rolf ik vermoed dat jij last hebt gehad van vervuiling in een verstuiver en door de aceton is deze vervuiling verdwenen.

over roetfilters... als deze origineel is dan krijg je op tijd een waarschuwing op je instrumentenpaneel dat je de grote weg op moet. even een paar km op snelheid is genoeg om hem schoon te branden.
doe je dit niet gaan en nog meer lampjes branden en kan het gebeuren dat het roetfilter zo ver verzadigd is dat hij niet meer te regenereren valt en moet hij v.v. worden, maar dan moet je het wel te gek maken want dat gebeurd niet zomaar.
wel komt het voor dat mensen veel te lang met een brandend motorstoringslampje rond tuffen en als dit een storing is als b.v. egr klep of druksensor van het roetfilter dan zal hij ook niet regenereren maar wel steeds voller komen te zitten en dan kan hetzelfde gebeuren. dan word het een dure grap...
maar er zijn bedrijven die deze weer schoon kunnen maken.
DonGaspar
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

03 okt 2014, 01:22 0 x

Leuk idee van FredA2 om wat dingen uit te proberen en de resultaten proberen te meten.

Mij zul je voorlopig geen aceton of andere huismiddeltjes in de diesel of motorolie zien gooien. Maar vandaag heb ik voor de gein wel eens GTL getankt. En inderdaad heb ik de indruk dat de motor direct iets soepeler loopt dan voorheen.

Qua prijs was het 11 cent duurder dan diesel bij dezelfde pomp (Firezone in Uithoorn, GTL 1,489 euro; Diesel 1,379 euro momenteel). Aangezien mijn 3L al superzuinig is, valt dat op zich mee. Bij 3.2 l/100km (mijn gemiddelde momenteel) kost het dus zo'n 35 cent per 100km extra. Oftewel 35 euro per 10.000km. Laat het eens 40 euro worden (op vakanties en in winter is verbruik wat hoger).

Het gaat erom wat je daar dan voor terug krijgt: Een iets soepeler lopende motor. Minder snel vervuilende motorolie (misschien leuk voor het idee). Minder roet en troep uit de uitlaat. Best leuk voor het idee en een ietsje prettiger gevoel bij het rijden :mrgreen:
Audi A2 1.2 TDI 3L - ANY - Silver metallic - 2001
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
Plaats reactie