Ophanging / demping?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Pocoloco

04 okt 2014, 16:18 0 x

Na de montage van een set Koni FSD schokdempers op een niet nader te noemen locatie (...) heb ik last van een bonkend geluid bij rechtuit- en bochten rijden. Mijn gevoel is dat er iets niet goed vast zit, maar dat is na de montage allemaal nog een keer door ene @poco.... gecontroleerd. :mrgreen:
Pocoloco

04 okt 2014, 16:22 0 x

[quote="pocoloco"]Na de montage van een set Koni FSD schokdempers op een niet nader te noemen locatie (...) heb ik last van een bonkend geluid bij rechtuit- en bochten rijden. Mijn gevoel is dat er iets niet goed vast zit, maar dat is na de montage allemaal nog een keer door ene @poco.... gecontroleerd. :mrgreen:[/quote]

Als je gewoon had geluisterd had je al een jaar eerder lekker kunnen rijden.
Geen tijd is geen excuse , je vrouw er mee door laten rijden met 2kids erin als je niet weet wat het is . :oops:
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2014, 17:24 0 x

Hansjan gelukkig de oorzaak gevonden.

Zelf had ik deze al hoorbaar bij aanschaf van onze A2 verleden jaar juni de koppelstang zo nu en dan gehoord en meteen vervangen bij 165.000 km.

Deze hoor je vaak na gelang hoe de koppelstang belast of onbelast is en bij straten met kinderkopjes hoor je hem vaak vaker en diepe kuilen juist niet.

Dit is volgens mij in ziens o.a. afhankelijk van de conditie van het gehele onderstel .

Daarom is technische historie van elk 2e hands voertuig belangrijk en vooral controle van ophanging en staat remmen altijd minimaal jaarlijks wenselijk vooral bij ingevoerde auto's die je van iemand overkoopt.

Toch zie steeds mankementen aan ophanging en aandrijfassen e.t.c van vele forum leden over gesproken wordt die mij in ziens niet zo passen bij zulke lage km standen en normaal gebruik.

Dit ik (51 jaar) van meerdere Audi's of andere merken auto's vanaf mijn 18e bereden heb mij gelukkig niet is voorgekomen.

Mijn vorige auto toen 1 jaar oud ex leaseauto waarvan ik 2 e eigenaar bij kmstand 60.000 was een Opel Astra G diesel rijdt nog rond bij mijn broer zelfs met de eerste aandrijfassen met meer dan 400.000 km op de teller heeft staan zijn nog steeds niet hoorbaar.

Zelfs de koppelstangen zijn bij een Opel om de 150.000 km vervangen zo ook en dempers/veren, tijdig vervangen en ik woonachtig ben in verkeersdrempelstad Almere!
Er is geen behoorlijke schadeverleden bekend of door onvoorzichtig rijgedrag van ons en ook zo waarschijnlijk door vorige eigenaar ermee rondgereden is.

Met mijn A2 heb ik samen met mijn vrouw (vrouw dagelijks woon werk gebruik ) in een jaar al 40.000 km (stand 205.678)rond gereden hebben en wel steeds ook gedeeltelijk door ons onderhouden bij Audi dealer amsterdam.

Verder met ophanging nog steeds niks aan de hand is, maar gezien km stand ik wel eens iets kan verwachten en inspecteer dan minimaal om de 5.000 km en zelfs wekelijks de A2 op technische staat.

Succes met je A2 ,

Rolf
Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

04 okt 2014, 20:06 0 x

hans jan;
dat het geluid bij de stabi rubbers weg kwam was voor mij duidelijk toen je de foto´s lang geleden poste.
hierop was duidelijk te zien dat er tussen de stabi stang en rubbers een roest bruine aanslag zat.
dit is een bekent euvel dat voorkomt bij de auto´s met een stabi met plastic bussen (A2, TT, polo 9N, fox).
dat je het na de meeting anders klonk danwel meer hoorde dan voorheen kan komen doordat de auto op de brug geheel uit zijn veren hangt en door het loshalen van de schokdempers de boel even in een andere stand komt te hangen, op zich geen probleem maar hierdoor kan er b.v. 1 van de gescheurde bussen op de stabi verdraaid zijn en daardoor meer geluid maken.
vaak maar niet altijd kun je een geluidje (tijdelijk) weg krijgen door er iets tussen of op te spuiten zoals poco nog voor jou heeft gedaan om dingen uit te sluiten c.q. het er uit te krijgen.
helaas is niet alles 1,2,3 op te lossen, het duurde even, maar je hebt het nu voor elkaar en nog zelf gedaan ook, chapeau!!
helaas merk ik dat er ¨lichte¨ wrevel is tussen jou en poco maar ik hoop dat jullie daar uit komen.

p.s. wat ik mis in je verhaal over het vervangen van de rubbers is dat je de defecte bussen er af hebt gehaald?!?! en hoe heb je de stabi nu in het midden vast gezet? met slang klemmen of heb je de tie ribs gebruikt?
ben benieuwd naar de foto´s, je zat toch wel van top tot teen onder de smeer hè...!! :mrgreen:
of heb je het uitbesteed aan de stagiaire.....
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

04 okt 2014, 20:30 0 x

ha,ha die stagiare ;) :lol:

Heb wel mijn twijfels over welk gebonk en rubbertjes en bruine aanslag jullie het al die tijd over hadden ? :D

Met die stagiaire krijg je toch alles vast alles :lol: sneller klaar daar hoef ik niet over te twijfelen :lol: :lol:
HansJan
Moderator

04 okt 2014, 20:58 0 x

Ha Ronald,

Je hebt al die tijd gelijk gehad, het waren niet de rubbers maar de bussen die gebroken/gescheurd waren. En ja, omdat alles los is geweest heeft dat mogelijk ook effect gehad op de bijgeluiden. Weer een wijze les geleerd.

Omdat ik het nog niet eerder gedemonteerd heb gezien kon ik jouw aanwijzingen en aanpak ook niet helemaal plaatsen. Nu ik de reparatie zelf heb uitgevoerd is het mij helemaal duidelijk. Na het verwijderen van de klem viel de bus al in twee stukken uit elkaar, dus dat liet niets aan het toeval over. De rubbers zagen er nog tip/top uit, maar die pasten natuurlijk niet meer.

De nieuwe rubbers heb ik 'koud' over de stang geschoven en met de beugel vastgezet. Uitlijnen van de stabi bleek eenvoudig en met gegalvaniseerde slangklemmen heb ik de rubbers aan weerszijden geborgd. Het gebruik van RVS werd mij afgeraden omdat dit brosser is en sneller zal breken/scheuren d.m.v. de krachten die op de rubbers komen te staan. Ik ga de klemmen nog wel een keer loshalen om de roest en aanslag te verwijderen en ze dan met Hammerite te behandelen.

Helaas heeft e.e.a. geleid tot frustratie bij George omdat ik in het door hem genoemde draadje had gemeld dat na de montage van de Koni's er iets naar mijn idee niet goed vast zat terwijl we samen hadden vastgesteld dat het wel zo was. Hij had aangeboden om er nog eens naar te kijken, maar tijd ontbrak om op zijn aanbod in te gaan.

We hebben elkaar vanmiddag gesproken en hij is nog steeds de mening toegedaan dat ik voor de aanpak van dit probleem te laks ben geweest en neemt mij dat erg kwalijk. Temeer omdat ik op de rest zo kritisch ben. Hij heeft daar een punt en dat neem ik zeker als opbouwende kritiek aan. Ook heb ik excuses aangeboden voor het wekken van de suggestie dat de montage niet goed was uitgevoerd.

Ik ben echter nooit in de veronderstelling geweest dat er iets grondig mis was en mijn gezinnetje gevaar zou lopen, maar ik wilde eerst de rubbers en koppelstangen vervangen voordat ik eventueel verdere actie zou ondernemen. We verschillen daar van inzicht en hij neemt afstand omdat er ook andere zaken spelen waar hij zich niet in kan vinden. Ik betreur dat enorm en een berg zand gaat nog niet helpen om dat op te lossen. Een leuk contact is daarmee spontaan tot een einde gekomen, c'est la vie.

Ik had er via dit draadje niet verder over willen uitwijden, maar er is in andere draadjes nu al zoveel geroepen dat ik met deze verklaring hoop dat het rust krijgt. Als George nog wil reageren dan geef ik hem daar alle gelegenheid toe.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
foppe

05 okt 2014, 14:28 0 x

Heb je een nummer van die stagiare? Ik heb nog wel een stageplekje over en nu jou A2 toch gefixed is ... :D
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

05 okt 2014, 15:32 0 x

Mijn reactie n.a.v jou schrijven aan Ronald dus ook overige forum lezers :

Hans Jan,

Graag zou ik willen reageren op reactie " Helaas heeft e.e.a. geleid tot frustratie bij George " ,

Ik kan mij George frustraties best mij voor stellen , heeft hij je aangeboden het te onderzoeken ,maar je sprak niets af.

Hierdoor heeft George al die maanden je auto niet kunnen onderzoeken wat er mis mee was.

Als ik in de zelfde schoenen zou staan als George al die maanden ( en ik denk vele overige forum lezers ) je niet lekker erbij loopt dit namelijk spanning geeft ?

Wat nu als er wel iets gebeurd zou zijn, dan heeft George zijn geholpen werk niet extra kunnen onderzoeken.

Dan voel je toch behoorlijk ongemakkelijk en machteloos en mijn vraag is waarom had je dan het draadje over "poco" dan toch in hemelsnaam al die tijd zo laten staan iedereen weet wie je bedoelde namelijk.

Misschien eens om erover na te denken hans jan.

Ik vindt het nog steeds jammer dat er diverse situaties zich hebben afgespeeld in de afgelopen maanden ongeacht wel of niet opgelost zijn.

Rolf
Almere
HansJan
Moderator

05 okt 2014, 17:45 0 x

Het probleem met de stabilisatorstangrubbers beschouw ik als opgelost en zal een HowTo opstellen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

05 okt 2014, 22:57 0 x

en toch hoop ik op verzoening!!
Plaats reactie