Hoe lang kan een BBY 1.4 mee?

Algemene discussie over de A2
Dirck

09 mei 2015, 17:16 0 x

De AUA is ooit gemaakt voor VAG groep en 10W40, en na aanpassen eisen ze bij PON nu 5W30...
Ik doe er een alternatief in, de 5W40 en dan daalde het gebruik en ik heb tot nu toe geen klachten over....

Maar naast de dikte, ook de specificaties zijn van belang, API SL is matige, SM redelijk en SN betere dus welke gebruikte je in je blok en hoe rij je, plankgas met koude motor of rustig opwarmen?
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2015, 17:38 0 x

De reden dat audi longlife III 504 - 507 (low saps) adviseert is dat je dan veel minder koolvorming in o.a. je gasklephuis en EGR klep hebt, waardoor je dus minder EGR/lambda/onsteking storingen hebt/ krijgt.
En de dunne olie smeert ook meteen veel beter, vooral bij een koude start.
Ook raken de oliekanalen minder snel verstopt met 5W 30 volsyntheet.
nadeel: De dunne syntetische 5w 30 loopt langs de zuigers en verbrand mee als je coating slecht is.

Dit is ook goed te ruiken bij een koude start.

Ik heb ook al veel gehoord dat het olieverbruik flink naar beneden kan als je er een goede 10w 40 half syntheet ingooit, of zelfs een minerale variant, maar dan heb je dus wel sneller kans op een vervuilde EGR klep.

In principe mag er best veel in is mij verteld, als het maar wel een LL variant is; en dan bedoel ik LeichtLauf en geen LongLife.
Ik zou wel een motorflush uitvoeren als je wilt overstappen op een andere/ dikkere variant.

En als je er geen longlife III ongooit moet ie bij max 15.000 vervangen worden ipv 30.000.
Dirck

09 mei 2015, 17:46 0 x

Met vermoedelijk 12500 Km per jaar dus voor mij een 5W40 maar dat is met SN specificatie wel een vol Synthetische...en

De ERG klep en gasklep huis is met remmen reiniger ook weer snel schoon, maar eenmaal vuil een flinke klus, gelukkig rij ik redelijke afstanden en dan is met warme motor er minder vervuiling dan op korte stukjes want alle storingen, vaak korte ritten met niet goed warm worden en vervuiling hierdoor.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 mei 2015, 18:52 0 x

De reden voor longlife 3 (of 2, in den beginne...) heeft niets te maken met vervuiling van egr en of gasklep.
Maar heeft met milieu redenen te maken. (uitstoot bij koude motor moest omlaag en dat lukte maar al te goed door de draaiende delen in een dunnere olie te laten zwemmen...)
Heb ik eerder uitgelegd. zoekt en gij zult vinden.
De eerste (niet) longlife motoren met motorcode AUA zijn inwendig aangepast om op de dunnere longlife olie (0w30 en nu 5W30) te mogen draaien zoals; lagers, krukas, cilinderwanden, zuigers, nokkenas e.d. zijn aangepast door ze b.v. fijner te slijpen zodat ze minder ruw zijn en niet de metaal delen mekaar raken met de dunne olie.

De reden dat je gasklep vervuild is dat er carterdampen samen komen met uitlaatgassen door egr werking en deze gaan door of door pulserende werking van de aangezogen lucht terug langs de gasklep en laten daar een laagje achter dat steeds erger word. zowel bij benzine als diesel is dit het geval en komt bij alle merken en modellen voor en ook anno 2015 nog steeds!
Dirck

16 mei 2015, 10:27 0 x

Ik zag Seat Ibiza met oude 1.4 op LPG op sloop.. teller op 630.000 Km...
dus zo lang kunnen ze mee.

Wel lees ik Koop9 verhaal dus mijn alternatieve olie van 5W40 is niets mis mee..?
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2015, 11:33 0 x

De reden dat je gasklep vervuild is dat er carterdampen samen komen met uitlaatgassen door egr werking en deze gaan door of door pulserende werking van de aangezogen lucht terug langs de gasklep en laten daar een laagje achter dat steeds erger word. zowel bij benzine als diesel is dit het geval en komt bij alle merken en modellen voor en ook anno 2015 nog steeds!
Met een viergasmeting kon men zien dat ik waarschijnlijk een sterk vervuilde EGR/ Gasklep heb/ hopelijk had.
Het was toen nog wel ruim binnen de normen maar zou wel lager moeten kunnen.

Indirect heeft de emissie dus wel invloed op de koolaanslag in je gas/egr klep en de inwendige vervuiling.

De garage die mij dit vertelde adviseerde dan ook om niet over te gaan op een dikkere olie, ondanks dat je olieverbruik dan een stuk minder wordt, Dit was vragen om problemen met de egr/gasklep.

Advies wat ik kreeg was om vooral door te rijden met de dunne, loww saps synth 5w30, en wat meer toeren te maken met de auto. Dit advies volg ik dan ook braaf op, met mijn 30 minuten ritje naar mn werk trap ik hem op de snelweg altijd even goed in (4500+ rpm) als de olie warm is. Tot nu toe zonder bekeuringen.
Motor loopt tegenwoordig ook een stuk soepeler en geen geschud meer bij het stoplicht.
Audi_gekkie

16 mei 2015, 15:05 0 x

@stefan74 aantal toeren die een motor maakt hoeft niks te maken hebben met de snelheid.
Gewoon 1 of 2 versnellingen terug schakelen en je krijgt je toeren ;)
Dirck

16 mei 2015, 17:02 0 x

Mijn Theorie;

Als je minder olie verbruikt dus ook minder verbrand zal er via de ERG klep minder vervuilen....

De dikkere 5W40 zal dus minder dampen dan 5W30 bij hete motor op temperatuur dus ook minder aanslag op de ERG klep geven.

Verder is na verwijderen en reinigen met remmenreiniger en na inspuiten even een steekvlam veroorzaken dus schoon branden ( explosie is normaal...) dan is het bij tijdig doen vervangen niet nodig en zal hij blijven werken..

Ook het gasklep huis gedaan en dat ging prima...
Volgens mij is als je dunnere olie gebruikt (ook meestal duurder) dat er meer verdampt en verbruikt en dat moet toch via uitlaat dus ook ERG klep naar buiten.

Ik zal wegens minder olie damp daardoor meer roest in uitlaat hebben en eerder een nieuwe demper nodig... een 2 tact als Trabant ging langer meer dan Lada.... daarom is een nieuwe uitlaat, wel achter de Katalysator in spuiten met dunne olie vaak rendabel...
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 mei 2015, 21:15 0 x

--De low saps olie is specifiek gemaakt voor auto´s met af fabriek roetfilter op de diesels, dus heeft niets met de 1,4 benzine te maken.

--De EGR klep zelf vervuild niet door olieverbruik, sterker nog.... de EGR klep zelf vervuilt niet zo erg maar een ander onder deel dat verder op zit wel, hier vernauwd langzaam een gaatje door aanslag van uitlaatgas en caterdampen en daardoor krijg je de storing ¨EGR klep doorlaat te klein¨ , bij doorlaat te groot is de klep blijven hangen door stukjes metaal (laskorrels die loskomen in de voorpijp/ kat, bekend probleem is ook een technische melding van van VW Audi) en door andere vervuiling die door pulsaties in de uitlaat terug gezogen in de EGR klep terecht kunnen komen. Door de EGR klep gaan alleen uitlaat gassen. (EGR klep word vaak voor niets vervangen, de storing zit elders ondanks dat de EGR een storing toegewezen krijgt)

--Met een 4-gas meting is niet te zien of de EGR klep dan wel gasklep vervuilt is, grote onzin neem dat maar van me aan. De EGR klep staat als je even gas geeft om 4-gas test te doen niet eens open...

--Meer gas geven is op zich beter om een vervuiling tegen te gaan omdat je dan meer lucht stroom langs de gasklep spleet hebt en daardoor minder aanslag, echter je haalt het er niet mee weg! Daarvoor zal toch echt de gasklep er af moeten om te reinigen. Verder is een beetje gas geven zoiezo lekker voor de motor want het ¨nwe rijden¨ is slecht en vervuilt het inwendige van de motor waar je b.v. weer olie verbruik van krijgt en dat is nou ook niet echt lekker voor het milieu....
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2015, 22:30 0 x

De relatie EGR-olieverbruik is in dit topic al eens voorbij gekomen:

![enter image description here]http://www.audi-a2.nl/discussion/2253/e ... erbruik/p1 "enter image title here")

In dit topic staat een linkje naar een PDF-je over het schoonmaken van het onderdeel waar @Koop9 op doelt in bovenstaande post.

Voor de volledigheid hier nogmaals het PDF-linkje: [enter link description here](http://www.autodiagnose.eu/A2_EGR_EPC.pdf)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie