Problemen met Cruise Control

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
a2rb

20 mei 2015, 15:10 0 x

Goedemiddag beste A2 rijders!

Het is een tijdje geleden dat ik bij MarJa een cc heb laten inbouwen. Het probleem was toen dat de cc niet wilde werken. Mij werd als advies gegeven om een nieuwe ECU aan te schaffen, omdat het probleem zich waarschijnlijk daar voordoet. Voordat ik overga tot aanschaf wil ik dit probleem even op dit forum plaatsen met de hoop dat iemand een oplossing heeft!

Toen de auto aan de computer werd gehangen bleek dat in de ECU tussen de 0,75 en 1 volt werd gemeten (wat vreemd is, want dan kan het apparaat toch niet functioneren?). Er was een foutcode bij, maar deze kan ik mij niet herinneren, het had te wel te maken met Low Voltage. De aanluiting die de ECU _in_ gaat, meet wel gewoon 12 volt.

Het gekke is dat tijdens de proefrit de computer wel de aanslagen van de cc kon lezen. Hiermee bedoel ik dat de pc kon zien als de cc werd ingedrukt. Ook kwam het snelheidssignaal gewoon door.

Ik heb geprobeerd om een andere accu aan te sluiten maar ook dit werkte niet.

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet en ik wellicht dat jullie nog suggesties hebben?

Alvast bedankt!

Groeten,
Ralf
Dirck

20 mei 2015, 16:37 0 x

Vermoedelijk niet die ECU dus computer maar de draden er naartoe...

Koop9 heeft veel ervaring en kan soms een Zaterdag vrij maken.... maar vraag eerst maar of hij het weet.
a2rb

20 mei 2015, 16:55 0 x

Bedankt Dirck, ik heb hem even een bericht gestuurd!
Audi_gekkie

20 mei 2015, 22:47 0 x

Foutcode 00668?

Ondergrens niet bereikt ↔ (Lower Limit Exceeded)
Signaal te zwak ↔ (Signal too Low)
Voedingsspanning te laag ↔ (Supply Voltage too Low)
Bovengrens overschreden ↔ (Upper Limit Exceeded)
Signaal te sterk ↔ (Signal too High)
Voedingsspanning te hoog ↔ (Supply Voltage too High)

Mogelijke verschijnselen:

Motor start niet
Auto rijdt niet lekker, kan er mee ophouden
ABS en TCS lampje branden (eventueel gevolgd door 3 piepjes)

Mogelijke oorzaken:

Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect (komt regelmatig voor)
De accu was losgekoppeld
Accu niet fris meer / defect / leeg
Dynamo defect
Spanningsregelaar defect
Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule defect
Relais voor Klem 30 (J317) doet het niet (defect, klemt, doet het af en toe)

Mogelijke oplossingen:

Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
Check / vervang accu
let op: voordat je de accu loskoppelt of er uit haalt: zorg dat je met behulp van VCDS een complete Autoscan hebt gesafed op je de pc. Lees deze link.
test de accu (Ctek MXS 5.0 / Midtronics / Ctek Testmate Mini)
accupolen en de accuklemmen goed schoonmaken met schuurpapier of een staalborstel; daarna even invetten met een likje vaseline en flink vast monteren
laadt de accu met een goede tester / lader / druppellader (bv. Ctek MXS 5.0), check of het een gewone, of een AGM, of een Gel accu is
alle foutcodes wissen die met lage spanning te maken hebben, want je hebt de accu er af gehad
Check / vervang de Dynamo
Check / vervang de Spanningsregelaar
Check of er wel 12V op de Regelmodule Motor (ECU) staat
Check (meetwaardeblokken) / vervang Relais (J317)

Extra info:

Indien aangestroffen in één Regelmodule dan is de oorzaak waarschijnlijk locaal, d.w.z. bedrading en/of aansluitingen
Indien aangetroffen in meerdere Regelmodules op hetzelfde ogenblik, dan is de oorzaak 'algemeen', d.w.z. massaverbinding, accu, dynamo
Intermittent foutcodes worden regelmatig opgeslagen als als de buitentemperatuur er4g laag is en de capaciteit van de accu daaronder te lijden heeft. Dergelijke foutcodes kunnen worden genegeerd
Achtergrond info over accu's
a2rb

21 mei 2015, 15:09 0 x

@Audi_gekkie Wauw! Wat een lijst.

Ik heb een aantal dingen gedaan. Zekeringen doorgemeten en geschuurd, gecontroleerd of er 12 volt de ecu in gaat (ja!), de accu geladen met een druppellader en het mocht niet baten.

Waar ik echter tegenaan liep was dat ik relais J317 niet kon vinden. Ik heb even gekeken in het boekje en gezocht op google maar ik kon geen duidelijke informatie vinden. Ik heb even wat foto's gemaakt, zou een van jullie mij kunnen wijzen op welke relais J317 is?

(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 4122_o.jpg)

(https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 3827_o.jpg)

(https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 3843_o.jpg)

Wel kwam ik een redelijk bruine zekering tegen, die heb ik opgeschuurd, doorgemeten (ok) en teruggeplaatst. Zo zag die er uit:
(https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 6903_o.jpg)

Ik beschik helaas niet over de gereedschappen om foutcodes uit te lezen en te verwijderen.

Een ander puntje waar ik soms tegen aan loop is dat de auto soms een beetje traag start. Het is mij nooit overkomen dat de auto niet start, maar soms gaat het gewoon moeizaam. Het is me wel opgevallen dat als ik de sleutel in accessoirestand zet en even wacht tot het tekentje met de sleutel verdwenen is, de auto makkelijk start. Kan ik dit er iets mee te maken hebben?

Bedankt!
ericosman

21 mei 2015, 15:15 0 x

@a2rb kom je toevallig naar de A2 meet ?
Indien ja kan ik mijn china kabel + laptop wel meenemen ( indien niemand met een officiële ross-tech kabel komt ). Dan kan je auto op foutcodes worden uitgelezen :) .
a2rb

21 mei 2015, 15:33 0 x

Eric, bedankt voor het aanbod! Volgende keer ben ik zeker van de partij. Die zondag is drie dagen voor mijn afstudeer deadline dus het is verstandiger als ik de volgende keer naar de meeting kom.
luukske
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

21 mei 2015, 17:11 0 x

Iedereen die een ross-tech heeft meenemen lijkt mij een goed plan. Ik neem de mijne ook mee.
Sancho

21 mei 2015, 21:36 0 x

Ik weet niet of je er wat aan hebt (experts verbeter me aub.)
Waar zit de ECU? bij m'n vorige auto (ibiza 6k2) zat deze 'buiten' onder de parafaan
en had last van noodloop en rare foutcodes in het electronische gaspedaal.
bleek uiteindelijk corrosie in de stekker op de ecu zelf te zijn.
a2rb

21 mei 2015, 21:38 0 x

Hey Sancho! Bedankt voor je input! De ecu van de A2 zit in een holle ruimte onder de voeten van de bestuurder. Kan voor mij geen kwaad om even te checken op corosie.
Plaats reactie