Audi A2 vs BMW i3

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NicolasVDW
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:02

14 jun 2015, 11:56 0 x

Vandaag mocht ik voor een schoolproject rijden met de nieuwe BMW i3.

Ik dacht dat ik mijn bevindingen eens hier kon neerschrijven aangezien de i3 net zoals de Audi A2 ver vooruit was in zijn tijd en streeft naar efficiëntie, een licht gewicht, laag verbruik, etc...

Om te beginnen met het interieur: de i3 heeft een heel kwaliteitsvol interieur dat tevens erg ergonmisch is. De bediening van de elektromotor door middel van de automaat aan het stuur doet wat raar in het begin maar went wel. Ten opzichte van de A2 vind ik persoonlijk de stoelen van mijn A2 beter (zijn wel sportzetels). Een tegenvaller was wel dat je steeds de voorste deur moet opendoen voor je de achterste deur open kan maken. Maar het feit dat de achterste deuren omgekeerd opengaan, vergemakkelijkt wel het instappen.

Besturing vond ik minder direct, gaf een te elektronisch gevoel. Daar is de A2 dan weer beter.

Het algemeen rijgedrag is heel goed, zeker als je weet dat er echt heel dunne banden opliggen. Hij rijdt ook een stuk zachter dan de A2. Acceleratie is wel iets totaal anders, het koppel van de elektromotor is steeds aanwezig en katapulteert je op elke snelheid.

Rijbereik is met batterijen alleen 130km en met REX (range extender= benzinegenerator) 230 gecombineerd. Wat meer dan genoeg is voor woon-werkverkeer of stadsritjes.

Mocht ik kiezen zou ik toch de A2 opteren boven de i3, gewoon omdat de A2 meer karakter heeft. Ik zou de i3 kunnen vergelijken met de iPod van de auto's. Efficiënt voor wat het moet doen, maar ook niets anders.
Gebruikersavatar
NicolasVDW
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:02

14 jun 2015, 12:04 0 x

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 jun 2015, 13:30 0 x

Alleen voor de looks zou ik al voor een A2 gaan, vindt de i3 een wanstaltige verschijning.

Wel een leuk geschreven review!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Dirck
Berichten: 650
Lid geworden op: 14 mar 2015, 22:29

14 jun 2015, 15:38 0 x

E40.000,- voor een opvolger die Audi niet wilde maken?

Ik ga verder met mijn eigen project... zie dat Accu te zwaar is...
Elke batterij, je moet het anders doen.
Ik ga voor onderzoek naar Condensatoren!

Die hebben meer stroom in minder Kg en alleen als nadeel sterke zelfontlading...

Maar dat vind je in mijn zelf gestarte straks wel terug na proeven...
Een Scootmobiel, ja die trut dingen die niet harder dan 18 km kunnen...
Daar test is mee of je in plaats van de 2 accu's met condensatoren die lichter zijn hoe ver je komt...
Dat is makkelijker dan complete A2 bouwen...

Ik test nu of 2 accu of 4 condensatoren... hoeveel KM eruit komen en na 1 week stilstand wat er nog over is...

Dus zie mijn topic voor een betere E car... ongeacht merk!
Gebruikersavatar
NicolasVDW
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:02

14 jun 2015, 20:56 0 x

Dit is het uiteindelijke filmpje dat we maakten, een sociale robot die als zogenaamde ziel van de auto je waarschuwt en je bijstaat tijdens het rijden.

[LINK](https://www.youtube.com/watch?v=Y5UhXwjXnkY)

Laat me even weten wat jullie ervan vinden
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 jun 2015, 21:19 0 x

Mooi overzicht film wat mogelijk is mer een robot in de auto.

Op zich een positieve ontwikkeling van een robot die toegepast kan worden als aanvulling voor het beroepsverkeer te ondersteunen wat ze over het hoofd zien.

Het waarschuwen van rood of groen stoplicht is op zich wel pluspunt.

Maar zouden de vervoermiddelen in de toekomst tzt al gekoppeld zijn in een netwerk dat communiceerd met stoplichten en overige verkeer etc?

Zodat het heel interactief wordt je met stemopdracht route bepaald etc tijdens rijden.?

Succes met jullie project en zou graag in de toekomst meer informatie ontvangen.
Het een leuke en interessant vindt de toepassingen van een robot goed te kunnen benutten.

Grt
Rolf

Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
NicolasVDW
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:02

14 jun 2015, 21:54 0 x

Bedankt voor de mooie woorden @AudiFanSedert1971

Dit was slecht een simulatie van wat er mogelijk is, alles werd echter aangestuurd door een laptop op de achterbank met iemand die het bedient.

De mogelijkheden voor de aansturingen in de toekomst zouden zijn:

-ingebouwde intelligente sensoren in de wagen of de robot
-intelligent netwerk dat in verbinding staat met de wagen en robot die tevens alle info verwerkt. Hierbij zal een fietser wel niet worden gedetecteerd, dus het zal een combinatie van beiden zijn
Gebruikersavatar
mennoras
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:10
Locatie: Doesburg
Motortype: Weet ik niet

15 feb 2016, 16:09 0 x

Afbeelding
Audi A2 ‘zoek naar ultiem exemplaar’
Volvo Amazon Combi P220 1966
BMW iX3 high executive Sophistogrey 2022
Audi e-tron 55 quattro Typhoon grijs 2019
Plaats reactie