Als ik het goed lees wil Rolf dat ik straks een A2€ mag afleveren, en dat is flink uit de buurt....
De EV, ik wil hem niet wegens urenlang of hele nacht laden en dacht een oplossing te hebben voor de traag ladende batterijen maar ging al mis...
Wel om op dit onderwerp terug te komen, in de nacht zie je doorslaande bougie kabels eerder als vuurwerk dus even midden in de nacht kijken geeft soms verrassende resultaten en dan is soms 1 kabeltje op pen bobine vervangen voldoende....
Koop9 schreef vorig jaar December al maar in de nacht zie je het eerder, maar ik hoorde het ook knetteren...
Weer troubles met de A2
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Onze auto heeft geen penbobines (AUA blok), maar een "conventionele" bobine, die alle vier de cilinders aanstuurt En zoals ik al schreef, kabels zijn spiksplinternieuw.
Oh, maar in de a2 worden niet alleen kleine stukjes gereden, hoor. En een elektrische auto gaat het nooit worden. Dat zijn geen auto's, maar vervoermiddelen. Op het moment, dat ik elektrisch moet gaan rijden, is voor mij de autohobby voorbij, hahahaha.
Oh, maar in de a2 worden niet alleen kleine stukjes gereden, hoor. En een elektrische auto gaat het nooit worden. Dat zijn geen auto's, maar vervoermiddelen. Op het moment, dat ik elektrisch moet gaan rijden, is voor mij de autohobby voorbij, hahahaha.
- Rinus
A2 is weer terug. Weer een andere bobine geplaatst (een Bosch). Onder garantie gebeurt. Maar, men heeft ook gevonden, dat er misschien nog wel iets meer aan de hand kan zijn. Uitlezen gaf niet alleen misfires aan, maar ook nog een andere code, die zou kunnen duiden op de injectoren. Dus deze zijn nu ook "verdacht". Komt het euvel weer terug, dan gaan die eruit en worden ze ultrasoon gereinigd of eventueel vervangen.Alles is uiteraard weer gereset. We gaan het zien.
Nu bobine hersteld is, kijk na een flinke afstand, tenminste 500 Km hoe de bougie's eruit zien.
Dan zie je of de injectors goed de brandstof verdelen en gelijk zijn of juist 1 cilinder vergeten of teveel geeft.
Dus kleur bougie kan een teken zijn voor een ervaren monteur.
Koop9 heeft voor mijn oude weer NGK BKUR6ET-10 gemonteerd, 2397 word als Nr. ook wel eens gebruikt, deze zijn goede en juiste type voor de AUA motoren!
De oude waren net wankel motoren geworden, door de 3 punten rondom was de ooit ronde centrale electrode nu een driehoekje geworden dus hard aan toe om nieuwe te krijgen, niet duur maar sinds nieuwe bougie's is het gebruik wel flink lager, ik denk 15 tot 20%.
Daarom, niet gelijk kijken maar eerst even 500 tot 1000 rijden en dan kijken hoe de brandstof op de bougie een kleur geeft...
Wel op volgorde houden want dan weet je welke cilinder wat doet.
En de A2€, ik weet ook zeer goed de nadelen!
Maar om topic vervuiling tegen te gaan lees je straks daar maar verder...
Dan zie je of de injectors goed de brandstof verdelen en gelijk zijn of juist 1 cilinder vergeten of teveel geeft.
Dus kleur bougie kan een teken zijn voor een ervaren monteur.
Koop9 heeft voor mijn oude weer NGK BKUR6ET-10 gemonteerd, 2397 word als Nr. ook wel eens gebruikt, deze zijn goede en juiste type voor de AUA motoren!
De oude waren net wankel motoren geworden, door de 3 punten rondom was de ooit ronde centrale electrode nu een driehoekje geworden dus hard aan toe om nieuwe te krijgen, niet duur maar sinds nieuwe bougie's is het gebruik wel flink lager, ik denk 15 tot 20%.
Daarom, niet gelijk kijken maar eerst even 500 tot 1000 rijden en dan kijken hoe de brandstof op de bougie een kleur geeft...
Wel op volgorde houden want dan weet je welke cilinder wat doet.
En de A2€, ik weet ook zeer goed de nadelen!
Maar om topic vervuiling tegen te gaan lees je straks daar maar verder...
- Rinus
Dank voor de toelichting! Ik moet van de week terugkoppelen aan de garage, hoe het A2-tje zich gedraagt. En dus we nemen deze info zeker mee. Morgen neem ik haar mee naar het werk, dus draait ze weer de nodige kilometertjes. De bougies, die er nu inzitten zijn misschien 3000 km oud, net zoals de kabels (vervangen in januari).
Over verbruik heb ik meestal niet te klagen. Als ik de auto heb, is het verbruik zo rond de 1 op 18. Vrouwlief doet het ietsje minder, met een verbruik van plm 1 op 15. Maar zij rijdt er kortere stukjes mee (30 km), waar ook nog deels stadsverkeer in zit.
To be continued .......
Over verbruik heb ik meestal niet te klagen. Als ik de auto heb, is het verbruik zo rond de 1 op 18. Vrouwlief doet het ietsje minder, met een verbruik van plm 1 op 15. Maar zij rijdt er kortere stukjes mee (30 km), waar ook nog deels stadsverkeer in zit.
To be continued .......
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Rinus,
Ik vond het volgende linkje op www.problemcar.nl:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=141570
Is niet dezelfde auto, maar gaat wel over hetzelfde type motor.
Wellicht heb je er iets aan.
De krukaspositiesensor wordt hierin ook als een mogelijke storingsbron aangegeven.
Verbruik is wel gunstig, je zou dan niet zo gauw de injectoren verdenken.
Ik vond het volgende linkje op www.problemcar.nl:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=141570
Is niet dezelfde auto, maar gaat wel over hetzelfde type motor.
Wellicht heb je er iets aan.
De krukaspositiesensor wordt hierin ook als een mogelijke storingsbron aangegeven.
Verbruik is wel gunstig, je zou dan niet zo gauw de injectoren verdenken.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
We zijn benieuwd naar het verloop @Rinus!
Ben je al wat verder?
Ben je al wat verder?