Offtopic: helaas is de zoekfunctie niet bruikbaar om oudere topics over airco te vinden, dus dan maar weer een nieuw topic..
Af en toe komt er een muf luchtje de auto in bij het aanzetten van de airco, waarschijnlijk schimmel/bacterie groei op de condensator van de airco. Het is minder geworden nu de airco met het warme weer vaker aanslaat, maar ik wil er eigenlijk wat aan gaan doen; afgezien van dat het af en toe lijkt alsof er een natte hond op m'n achterbank zit (ruikt vies), denk ik ook dat het niet gezond kan zijn als je elke keer een walm schimmel/bacteriën over je heen krijgt.
Kortom, ik heb me wat georiënteerd. Vroeger was er schijnbaar wettelijk kwa toegestane schoonmaak middelen meer toegestaan, 'helaas' zorgt dat er nu wel voor dat er nu eigenlijk geen goede middelen waar genoeg fungo/bacteriostatisch middelen inzitten nog verkrijgbaar zijn. Via duitsland is er schijnbaar nog wel het een en ander te krijgen. Het ideaalste lijkt mij schuim dat direct op de condensator (de bron) te spuiten. Dit druipt dan via de condensafvoer weer naar buiten.
Voorbeeld van het spul: http://www.ebay.nl/itm/400ml-Klimaanlag ... 1313791673
Het wordt als het goed is geleverd met een slangetje wat er via de interieur filter tot aan de verdamper komt.
Ik heb het goedje besteld, ik zal later mijn bevindingen laten weten.
Stinkende airco
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Slechts een paar leveranciers hebben de moeite genomen (financieel) om hun waar te laten testen op pesticide bestrijding. Kost een serieus pak geld heb ik me laten vertellen door een paar leveranciers.
Forte en o.a. wynns hebben de goede in de schappen liggen maart die zijn niet voor iedereen te krijgen. Of je hebt een speciaal vernevelings apparaat (ultrasoon) nodig, bij wynns.
De truuk is dat je er bacterieen mee moet bestrijden en dat doet en kan niet elk merk, de rest is alleen een lekker luchtje tijdelijk aan het aanbrengen maar haalt het probleem niet weg......
Let op! als je een spray gebruikt zoals die nu leverbaar zijn moet je wel eerst je interieurluchtfilter er uit halen en het deksel er weer op doen anders sta je je filter nat te maken maar gaat er te weinig naar de verdamper die je probeert bacterie vrij te maken.
Dit alleen bij de producten die je op de vloer neerzet en dan de recirculatiestand aan moet zetten en met de middenroosters open en aan gezet.
Forte en o.a. wynns hebben de goede in de schappen liggen maart die zijn niet voor iedereen te krijgen. Of je hebt een speciaal vernevelings apparaat (ultrasoon) nodig, bij wynns.
De truuk is dat je er bacterieen mee moet bestrijden en dat doet en kan niet elk merk, de rest is alleen een lekker luchtje tijdelijk aan het aanbrengen maar haalt het probleem niet weg......
Let op! als je een spray gebruikt zoals die nu leverbaar zijn moet je wel eerst je interieurluchtfilter er uit halen en het deksel er weer op doen anders sta je je filter nat te maken maar gaat er te weinig naar de verdamper die je probeert bacterie vrij te maken.
Dit alleen bij de producten die je op de vloer neerzet en dan de recirculatiestand aan moet zetten en met de middenroosters open en aan gezet.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Maar welke methode doen de VAG dealers dit dan, is er een standaard procedure of laten ze dit door een extern bedrijf doen en met andere woorden hangt dit van de dealer af bij ze dit laten doen ??
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Voor de duidelijkheid, met het slangetje ga je dus vanuit de interieurfilter opening direct op de verdamper. Ik wilde niet de spray hebben waarbij het door de hele auto komt.
Ik heb het twee weken geleden gedaan; er komt een soort scheerschuim uit dat uitzet. Tot nu toe met goed resultaat; ik ruik geen rare geurtjes meer als de airco aanspringt. Voor het tientje dat het kost een prima resultaat dus voorlopig.
Ik heb het twee weken geleden gedaan; er komt een soort scheerschuim uit dat uitzet. Tot nu toe met goed resultaat; ik ruik geen rare geurtjes meer als de airco aanspringt. Voor het tientje dat het kost een prima resultaat dus voorlopig.