Afgaande op veel geluiden op internet over de 1.2 en 1.4 tsi's zou ik die ook niet direct kwalificeren als goed.Wel raar dat het alleen de 1.8 en de 2.0 TFSI motoren betreft.
Waarom zijn de 1.2 en 1.4 TFSI motoren wel goed?
Oké dikkere olieschraapveren, maar waarom niet bij de 1.8 en 2.0 deze ook?
TROS Radar item mbt olieverbruik Audi TFSI motoren
Afgaande op veel geluiden op internet over de 1.2 en 1.4 tsi's zou ik die ook niet direct kwalificeren als goed.<blockquote class="Quote" rel="Audi_gekkie">Wel raar dat het alleen de 1.8 en de 2.0 TFSI motoren betreft.
Waarom zijn de 1.2 en 1.4 TFSI motoren wel goed?
Oké dikkere olieschraapveren, maar waarom niet bij de 1.8 en 2.0 deze ook?
</blockquote>
De 1.4's hebben nogal eens last van kantelende zuigers, daar krijg je ovale cilinders van. Onze ex-A2 verbruikte daardoor bijna een liter op 1500km.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Voor info werking zuiger olie- schraap veren en uitleg kantelende zuiger indien het bij jou Audi A2 de oorzaak is van overmatig verbruik.
Maar blijkbaar heeft de ene meer er last van dan een ander 1.4 benzine motor en het kan ook de olieafscheider/carterventilatie waarvan de werking slecht is omdat deze verstopt is..
Denk ook dat dit te maken heeft met de belangrijke voorwaarde rustig te rijden tijdens opwarmfase en ook niet te belasten zowel hoog toeren als te lage toerental waarbij de zuigers al bijna ovaal zijn in koude toestand.
ook waren de long life olie niet zo best in de jaren vanaf 2000 die periode beschikbaar waren.
tegenwoordig zijn deze goed verbeterd t.o.v voorgaande jaren.
http://www.marcovw.nl/Motor/Zuiger/zuiger.htm
Maar blijkbaar heeft de ene meer er last van dan een ander 1.4 benzine motor en het kan ook de olieafscheider/carterventilatie waarvan de werking slecht is omdat deze verstopt is..
Denk ook dat dit te maken heeft met de belangrijke voorwaarde rustig te rijden tijdens opwarmfase en ook niet te belasten zowel hoog toeren als te lage toerental waarbij de zuigers al bijna ovaal zijn in koude toestand.
ook waren de long life olie niet zo best in de jaren vanaf 2000 die periode beschikbaar waren.
tegenwoordig zijn deze goed verbeterd t.o.v voorgaande jaren.
http://www.marcovw.nl/Motor/Zuiger/zuiger.htm
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
De 1,8 en 2,0 van audi is een ander motorconcept dan de 1.2 en 1,4 motoren.
De 1,8 en 2,0 hebben een zuiger / olieschraapveer probleem dat niet voorkomt in de 1,2 en 1,4.
Maar de 1,2 en 1,4 hebben weer distributieketting problemen maar die worden ook bij dealer onderhouden auto´s onder een goede coulance regeling aangepakt en dan is het probleem weg.
Wat die ketting betreft.... dit is bij heel veel merken een achilleshiel gebleken en men is in ieder geval bij VW, audi, seat, skoda inmiddels weer overgestapt op de oude vertrouwde distributieriem met enorm lange onderhoudsinterval, wat andere merken gedaan hebben weet ik niet maar aangezien er vele technieken bij allerlei merken op ongeveer hetzelfde moment uitkomen vermoed ik dat ook deze weer een riempie hebben.
Het enige probleem is vaak dat de klanten die dealer onderhouden zijn meer coulance krijgen dan niet dealer onderhouden auto´s.
Heb je geld gebracht in de organisatie dan kun je soms ook weer wat terug krijgen op die manier.
Heeft een ander het onderhoud gedaan krijg je minder of zelfs niets...
Ook bij regelmatig te laat onderhoud, kan de fabriek het afwijzen.....
De 1,8 en 2,0 hebben een zuiger / olieschraapveer probleem dat niet voorkomt in de 1,2 en 1,4.
Maar de 1,2 en 1,4 hebben weer distributieketting problemen maar die worden ook bij dealer onderhouden auto´s onder een goede coulance regeling aangepakt en dan is het probleem weg.
Wat die ketting betreft.... dit is bij heel veel merken een achilleshiel gebleken en men is in ieder geval bij VW, audi, seat, skoda inmiddels weer overgestapt op de oude vertrouwde distributieriem met enorm lange onderhoudsinterval, wat andere merken gedaan hebben weet ik niet maar aangezien er vele technieken bij allerlei merken op ongeveer hetzelfde moment uitkomen vermoed ik dat ook deze weer een riempie hebben.
Het enige probleem is vaak dat de klanten die dealer onderhouden zijn meer coulance krijgen dan niet dealer onderhouden auto´s.
Heb je geld gebracht in de organisatie dan kun je soms ook weer wat terug krijgen op die manier.
Heeft een ander het onderhoud gedaan krijg je minder of zelfs niets...
Ook bij regelmatig te laat onderhoud, kan de fabriek het afwijzen.....
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@koop9 Dit bovenstaande geldt alleen voor de TFSI's of ook de TSI's?
Wat is het verschil?
Ik heb het over tFsi's, maar misschien een typefout van jou?
Wat is het verschil?
Afgaande op veel geluiden op internet over de 1.2 en 1.4 tsi's zou ik die ook niet direct kwalificeren als goed. </blockquote><blockquote class="Quote" rel="Audi_gekkie">Wel raar dat het alleen de 1.8 en de 2.0 TFSI motoren betreft.
Waarom zijn de 1.2 en 1.4 TFSI motoren wel goed?
Oké dikkere olieschraapveren, maar waarom niet bij de 1.8 en 2.0 deze ook?
Ik heb het over tFsi's, maar misschien een typefout van jou?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
koop9 vast druk aan het werk..
info
http://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/techniek/tsi#
of via
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fuel_Stratified_Injection
Er bestaat ook een TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) variant, waarbij er een turbo is bijgeplaatst voor meer vermogen. De nieuwste variant is de TSI (Twincharged Stratified Injection), deze motor heeft zowel een turbo als een mechanische compressor. Voordeel hiervan is dat met een relatief kleine cilinderinhoud grote kracht gerealiseerd kan worden, hetgeen het brandstofverbruik positief beïnvloedt. Tegenwoordig noemt Volkswagen haar oude TFSI-motoren ook TSI waardoor een TSI-motor ook slechts een turbo kan hebben.
info
http://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/techniek/tsi#
of via
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fuel_Stratified_Injection
Er bestaat ook een TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) variant, waarbij er een turbo is bijgeplaatst voor meer vermogen. De nieuwste variant is de TSI (Twincharged Stratified Injection), deze motor heeft zowel een turbo als een mechanische compressor. Voordeel hiervan is dat met een relatief kleine cilinderinhoud grote kracht gerealiseerd kan worden, hetgeen het brandstofverbruik positief beïnvloedt. Tegenwoordig noemt Volkswagen haar oude TFSI-motoren ook TSI waardoor een TSI-motor ook slechts een turbo kan hebben.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
En de levensduur negatief ? Tot nu toe zijn deze motoren niet erg robuust gebleken. Hetzelfde geldt voor de DSG bakken (en daarvoor de multitronics).Voordeel hiervan is dat met een relatief kleine cilinderinhoud grote kracht gerealiseerd kan worden, hetgeen het brandstofverbruik positief beïnvloedt.
Afgaande op veel geluiden op internet over de 1.2 en 1.4 tsi's zou ik die ook niet direct kwalificeren als goed. </blockquote>@koop9 Dit bovenstaande geldt alleen voor de TFSI's of ook de TSI's?
Wat is het verschil?
<blockquote class="Quote" rel="Auzz"><blockquote class="Quote" rel="Audi_gekkie">Wel raar dat het alleen de 1.8 en de 2.0 TFSI motoren betreft.
Waarom zijn de 1.2 en 1.4 TFSI motoren wel goed?
Oké dikkere olieschraapveren, maar waarom niet bij de 1.8 en 2.0 deze ook?
Ik heb het over tFsi's, maar misschien een typefout van jou?
</blockquote>
Ik had het idee dat de TFSI's en TSI's gelijk waren, maar bij Audi TFSI werden genoemd, maar goed. Dat zullen anderen die er meer van weten kunnen bevestigingen of ontkrachten. Wat ik wel weet is dat bij de TSI's er veel te doen was rondom de distributiekettingen en dat niet alles naar tevredenheid werd opgelost. (ontevredenheid over Pon). Maar Koop9 had al duidelijk uitleg gegeven hoe daar nu mee wordt omgegaan.
Zelf rij ik al een tijdje bewust in een wat oudere generatie auto's met relatief simpele techniek. Een simpele 4 of 6 cilinder met een vermogen wat in verhouding staat met de cilinderinhoud. Misschien niet het meest efficiënt, maar tot nu toe wat betreft betrouwbaarheid meer dan prima.
Harstikke leuk die 1.0's en 1.2's met een hoog specifiek vermogen. Maar wetende dat boekhouders in ondernemingen regeren, vraag ik me al tijden af de hoe degelijkheid op de lange duur zich gaat uiten. En wat al eerder is geschreven, het verbruik valt bij normaal dagelijks gebruik bitter tegen. Helaas liggen de tijden van de Volvo red blocks en dergelijke achter ons.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Als je bij per merk een diepgaand onderzoek doet naar storingen .
Zijn er ook vast merken die vergelijkbaren problemen hebben.
Kijk maar met die mini met zijn motorblok problemen.
de peugeot met zijn distributie bij zijn diesels jaren terug.
Renault problemen automaat bakken sollenoids kleppen of zo.
Opel, Volvo's met zijn brandstof pompen electronica chip van bosch..
en zo ga door..
Neen ook Audi is niet de enige met problemen.
Ken taxi chauffeurs die wel eens vertellen betere mercedessen jaren terug beter waren dan de huidige modellen.
Als je merkentrouw bent kan het wel eens een keer tegenvallen.
Het risico is dat je bij ander merk iets vergelijkbaar krijgt met storingen ...dan blijf je switchen.
Zijn er ook vast merken die vergelijkbaren problemen hebben.
Kijk maar met die mini met zijn motorblok problemen.
de peugeot met zijn distributie bij zijn diesels jaren terug.
Renault problemen automaat bakken sollenoids kleppen of zo.
Opel, Volvo's met zijn brandstof pompen electronica chip van bosch..
en zo ga door..
Neen ook Audi is niet de enige met problemen.
Ken taxi chauffeurs die wel eens vertellen betere mercedessen jaren terug beter waren dan de huidige modellen.
Als je merkentrouw bent kan het wel eens een keer tegenvallen.
Het risico is dat je bij ander merk iets vergelijkbaar krijgt met storingen ...dan blijf je switchen.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Alle direct ingespoten motoren heten bij VW FSI (met of zonder turbo en evt met turbo en compressor) de term TFSI word bij VW niet gebruikt.
Alle recent direct ingespoten motoren bij audi heten TFSI (hebben alle een turbo of een compressor)
Echter de oudere audi modellen zonder turbo heten wel FSI, zoals in onze A2 kan zitten of de A3 maar omdat nu al jaren overal een turbo op zit heeft die de T ervoor gekregen.
Alle recent direct ingespoten motoren bij audi heten TFSI (hebben alle een turbo of een compressor)
Echter de oudere audi modellen zonder turbo heten wel FSI, zoals in onze A2 kan zitten of de A3 maar omdat nu al jaren overal een turbo op zit heeft die de T ervoor gekregen.