topsnelheid en wielgrootte

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
Trijntje
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 jan 2016, 16:17

26 jan 2016, 13:07 0 x

Het probleem is dat de auto het aantal omwentelingen telde.
Dus van 15" en 60 serie en 16" met 40 serie banden geeft verkeerde snelheden.

Als ik op de navigatie kijkt die niet de aandrijfas toerental meet maar de werkelijke snelheid is het verschil van mijn 1.6 Fsi maar 0,3 Km op topsnelheid.
Op de hoge 15" lijkt de auto langzamer dan de lage 16" maar dat is teller snelheid.
Op de navigatie nauwelijks verschil en als ik ze naast elkaar zet tijdens wisselen zie je hoogte verschil.

Goed meten doe je met navigatie via satelliet!
Gebruikersavatar
muurman
Berichten: 415
Lid geworden op: 05 sep 2015, 15:31

26 jan 2016, 19:45 0 x

mbt roterend gewicht:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... &start=108

Hoewel de discussie van meer academische aard dreigt te worden: een 200 gram zwaardere fiets zal, als het extra gewicht zich als roterende massa voordoet, een groter vermogen vergen bij het accelereren dan wanneer je bv. 200 gram meer in je bidon doet. Hierop heeft de luchtweerstand geen enkele invloed, de afstand tot aan de draaiingsas wel. Dat is waarom lichtere velgen "sneller" aanvoelen,
Gebruikersavatar
muurman
Berichten: 415
Lid geworden op: 05 sep 2015, 15:31

26 jan 2016, 19:54 0 x

https://www.bandenleader.nl/advies-band ... -de-velgen

is 5kg extra wielgewicht hetzelfde als 5kg extra interieurgewicht? Nee, want het wiel (velgen en banden) is een onafgeveerde massa, onderworpen aan 2 krachten:

Translatie kracht, omdat het wiel vooruit gaat.
Rotatie kracht, omdat het wiel draait.
Een onafgeveerde massa is alles wat niet met het voertuig meeveert. 1kg onafgeveerde massa is evenveel als meerdere kilos afgeveerde massa.
Gebruikersavatar
muurman
Berichten: 415
Lid geworden op: 05 sep 2015, 15:31

26 jan 2016, 20:02 0 x

http://www.amt.nl/techniek/artikel/2000 ... 8-10113568

Een stalen wiel, maat 4.00 B 13 met een band 145/70 R 13 weegt 10 kg. Het massatraagheidsmoment van een dergelijk wiel is 0,355 kgm2.

Stel dat het genoemde wiel voor een sportiever lichtmetalen wiel wordt omgewisseld. Van 13” naar 15” komt in de praktijk toch nogal eens voor. De keuze valt bijvoorbeeld op een lichtmetalen wiel 6Jx15 met een bandmaat 205/60 VR 15. Een dergelijk compleet wiel weegt 18,5 kg en heeft een massatraagheidsmoment van 0,994 kgm2.
Gebruikersavatar
muurman
Berichten: 415
Lid geworden op: 05 sep 2015, 15:31

26 jan 2016, 20:04 0 x

Gebruikersavatar
muurman
Berichten: 415
Lid geworden op: 05 sep 2015, 15:31

26 jan 2016, 20:09 0 x

http://forum.nurburgring.nl/viewtopic.p ... view=print

Een velgbed weegt zwaarder dan lucht in de band, dus is er meer energie nodig om de 17" combinatie te versnellen/remmen/draaien dan de 16" of 15" combinatie.
Gebruikersavatar
JDuijnker
Berichten: 804
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:48

26 jan 2016, 22:11 0 x

Snappen sommige mensen niet dat de omtrek gewoon hetzelfde blijft of je nou 14" of 18" hebt? Alles heeft te maken met velgdiameter en bandwanghoogte.... De totale hoogte van straat totbovenzijde van je van je rijvlak blijft gelijk. Of je moet idioot grote velgen gaan plaatsen
Gebruikersavatar
JDuijnker
Berichten: 804
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:48

26 jan 2016, 22:16 0 x

Afbeelding
Gebruikersavatar
JDuijnker
Berichten: 804
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:48

26 jan 2016, 22:29 0 x

Afbeelding


Deze is nog beter
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

26 jan 2016, 23:13 0 x

is ieder geval geen a2 maat ;)
Plaats reactie