topsnelheid en wielgrootte

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
muurman
Berichten: 415
Lid geworden op: 05 sep 2015, 15:31

27 jan 2016, 19:30 0 x

Hoe meer gewicht er naar de buitenkant gaat hoe groter het effect .
Loopvlak van een bredere 17"band is zwaarder dan van een 15" smallere band denk ik.
Ook komt het vlak van de velg verder naar buiten.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 jan 2016, 20:00 0 x

https://www.bandenleader.nl/advies-band ... -de-velgen

is 5kg extra wielgewicht hetzelfde als 5kg extra interieurgewicht? Nee, want het wiel (velgen en banden) is een onafgeveerde massa, onderworpen aan 2 krachten:
Hieronder een stukje uit bovenstaande link:

"Om het vermogen in de zomer te optimaliseren, kunt u door het verkleinen van de onafgeveerde massa, het optrekken, het afremmen, de grip, en het comfort verbeteren, en ook het verbruik verminderen.

Om het vermogen in de winter te optimaliseren, is het belangrijk om sterke grip te hebben. Het wordt dan ook aanbevolen om zwaardere wielen te monteren voor een betere grip, want dan is de wrijving tussen het wiel en de grond groter. Daarom gebruiken veel mensen stalen velgen in de winter, die vaak zwaarder zijn, en aluminium velgen in de zomer."

Mijn lichtmetalen zomervelgen & banden zijn zwaarder dan mijn stalen velgen met winterbanden.

Volgens dit advies zou ik dus 's zomers met mijn winterbanden moeten gaan rijden en 's winters met de zomerbanden. ;-)

Het verhaal dat lichtmetalen velgen lichter zijn dan stalen velgen klopt niet helemaal, dit gaat eigenlijk alleen op de voor de gesmede uitvoeringen. Maar die zijn nogal prijzig ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
muurman
Berichten: 415
Lid geworden op: 05 sep 2015, 15:31

27 jan 2016, 20:17 0 x

Het verhaal dat lichtmetalen velgen lichter zijn dan stalen velgen klopt niet helemaal, dit gaat eigenlijk alleen op de voor de gesmede uitvoeringen. Maar die zijn nogal prijzig ...
idd. Dat is volgens mij wat achterhaald. maar gesmede duur? de pepperpots niet.
http://www.audi-a2.nl/discussion/2476/gewicht-velgen
Gebruikersavatar
JDuijnker
Berichten: 804
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:48

27 jan 2016, 20:31 0 x

Maar overal genomen: Who cares!! 17 of 18 staat gewoon goed!! \m/
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 jan 2016, 19:22 0 x

<blockquote class="Quote" rel="Peter_Audi_A2">
Het verhaal dat lichtmetalen velgen lichter zijn dan stalen velgen klopt niet helemaal, dit gaat eigenlijk alleen op de voor de gesmede uitvoeringen. Maar die zijn nogal prijzig ...
idd. Dat is volgens mij wat achterhaald. maar gesmede duur? de pepperpots niet.
http://www.audi-a2.nl/discussion/2476/gewicht-velgen
</blockquote>

Ik bedoel hierbij nieuwe aftermarket velgen.
Je kunt ze wel gesmede uitvoeringen krijgen, maar die zijn nogal duur.

De "pepperpots" zijn gebruikt goedkoop omdat deze vaak standaard op de A3 werden geleverd.
Nu deze auto's ouder worden kun je relatief goedkoop aan een setje velgen komen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

03 feb 2016, 08:22 0 x

Hoe meer gewicht er naar de buitenkant gaat hoe groter het effect .
Loopvlak van een bredere 17"band is zwaarder dan van een 15" smallere band denk ik.
Ook komt het vlak van de velg verder naar buiten.
Dat is alleen het geval als je een andere et waarde heb , als je dezelfde et waarde heb gaat de breedte naar buiten maar ook baar binnen .
Dus is er geen ander effect op het rij gedrag , daarom is de juiste er waarde zo belangrijk
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

20 feb 2016, 18:48 0 x

<a target="_blank" rel="nofollow">muurman</a> schreef:
Hoe meer gewicht er naar de buitenkant gaat hoe groter het effect .
Loopvlak van een bredere 17"band is zwaarder dan van een 15" smallere band denk ik.
Ook komt het vlak van de velg verder naar buiten.
Over deze opmerking wil ik deze discussie nieuw leven inblazen.
Inderdaad heeft het gewicht aan de buitenkant van het wiel grote invloed op het rijgedrag. In ieder geval op de acceleratie van een voertuig.

Ik was onlangs in het techniekmuseum Heim in Hengelo voor een meeting. Dit is een geweldig museum die zeker voor kinderen interessant is. http://www.techniekmuseumheim.nl/

Eén van de proefjes die je daar kon doen was het volgende:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
muurman
Berichten: 415
Lid geworden op: 05 sep 2015, 15:31

20 feb 2016, 20:47 0 x

Super.
Gebruikersavatar
JDuijnker
Berichten: 804
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:48

20 feb 2016, 21:40 0 x

Wat maken jullie je druk om het gewicht van velgen. Zijn jullie zo enorm bezig met zuinigheid dan? Rijden jullie allemaal 90 km/h op de snelweg? Remmen jullie allemaal af op de motor voor een stoplichtvipv remmen met je rempedaal.

Velgen moeten gewoon goed staan. Kan mij niet voorstellen dat als je gewone aftermarked velgen plaatst je opeens van 1:18 naar 1:12 gaat qua verbruik.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

20 feb 2016, 22:34 0 x

@JDuijnker Gewoon een leuk stukje info van mijn kant.
Plaats reactie