slecht lopende motor zonder oliedop

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
pionok

04 feb 2011, 10:41 0 x

Ik weet niet of het normaal is, maar ik kan me het van andere auto's niet herinneren.
Gisteren heb ik mijn auto een beurtje gegeven en dus ook het oliefilter en de olie vervangen.
Ik heb de auto tussentijds even laten lopen (met zo'n 2,5liter olie) om daarna de juiste hoeveelheid olie bij te vullen (kom op zo'n 3 liter).
Ik liet de auto lopen zonder de oliedop erop. De auto liep toen uitermate slecht. Is dit nou altijd zo of klopt er iets niet? Ik kan me niet herinneren dat ik dat bij mijn vorige auto's ook had.

hoor graag jullie reactie's.

gr, rene

Update: Heb even op wat andere forums rondgekeken en daar lees ik ook dat auto's slecht lopen zonder oliedop. Dit komt doordat er vals lucht wordt aangezogen en er geen druk opgebouwd kan worden. De hoeveelheid lucht etc wordt dus verkeerd gemeten en dus loopt de motor onregelmatig.
Het is trouwens niet bij alle auto's het geval lees ik ook.
Ik kijk nog even verder, was er gewoon benieuwd naar.
pier

05 feb 2011, 00:56 0 x

Motor krijgt lucht binnen via carterventilatie die niet gemeten is door de luchtmassameter.
Het motormanagementsys laat de hoeveelheid brandstof afhangen van o.a. de waarde die de luchtmassameter afgeeft .
Het brandstofmengsel wordt dus armer, te arm om regelmatig te lopen, motormanagement grijpt in om de motor draaiende te houden maar constateerd wel een storing gele lampje gaat branden.
Plaats reactie