enkele vragen mbt evt aankoop Audi A2

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Plaats reactie
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 sep 2017, 15:18 0 x

Goedemiddag mensen,
Sinds een paar dagen ben ik verliefd....op de Audi A2 :) Ik rijd op dit moment een Renault Megane 2 uit 2003 die op zich prima rijdt maar wil vooral wat economischer rijden (lees: minder wegenbelasting en lagere benzinekosten). Daarnaast zou ik graag een auto willen die er leuk uit ziet en die ook nog een beetje betaalbaar is. Kortom..de Audi A2 lijkt de perfecte oplossing.

Mijn budget is rond de € 3000-3500 ongeveer, de auto's die ik tegenkom in deze prijsklasse hebben meestal of veel km of hebben redelijk wat beschadigingen. Heb er tot nu toe 2 "live" gezien bij een autohandelaar.

Mijn vragen:
- Ik gebruik mijn auto dagelijks voor woon-werk-verkeer. Dit is ongeveer 20.000 km per jaar. Is de 1.4 benzine dan de beste optie? Is de fsi uitvoering af te raden vanwege de complexe technische problemen waarover ik hierover lees?

- Ik wil er zeker een jaar of 3 van kunnen genieten, dus zo''n 60.000-70.000 km er mee kunnen rijden. Lees hier dat de motor 2-3ton mee kan. Tot welke km stand maximaal zou ik moeten kijken?

- Is het realistisch om een "goede" en "leuke" A2 te willen bemachtigen in deze prijsklasse?

- Is het economisch interessant om hem te importeren uit het buitenland?

Alvast dank voor het reageren en mochten jullie nog andere tips en suggesties hebben, dan hoor ik dat graag!

mvgr
Robbert Weimer
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 sep 2017, 15:56 0 x

Hallo Robbert,

Welkom hier. Wat goed dat je de weg naar dit forum al gevonden hebt en daarmee beland je direct op de goede plek voor je vragen.

Het gestelde budget is niet heel hoog maar daar kan je vast wel een nette voor vinden. Importeren kan een goede optie zijn of je moet in het aanbod in Nederland (gaspedaal.nl) een goede en betrouwbare kunnen vinden. Een kenner bij uitstek is Eenink auto's uit Vorden (nee, geen aandelen). Hij vindt mooie exemplaren in Duitsland en brengt ze naar de Nederlandse markt. Okay, hij is niet de goedkoopste maar kan je wel goed informeren over de (on)mogelijkheden en service is goed.

Duitse auto's zijn over het algemeen genomen erg netjes en schades worden bij het aanbod veelal vermeld. Houd er wel rekening mee dat de toekomstige auto uit ongeveer hetzelfde jaartal zal stammen als de Megane en daardoor altijd gebruikssporen zal hebben.

De 1.4 is voor dagelijks gebruik prima. Eentje met 120.000 op de klok is een goed uitgangspunt (voor een uit 2003 is dat gemiddeld maar 25km per dag!). Met 20.000km per jaar zou je zelfs nog diesel kunnen overwegen; er bestaat een 75pk en 90pk variant. Beiden goed te tunen, rijden erg lekker en niet geheel onbelangrijk: zuinig! De 1.4 benzine kent net als de 1.6 FSI zijn kwaaltjes, beiden hebben voor- en tegenstanders. Gaat ook gepaard met geluk en pech. De 1.4 kan wat meer olie verbruiken dan normaal (ter illustratie, de onze verbruikt 1:3000) maar verder is het betrouwbare techniek. Net zoals de diesels; bij goed onderhoud kunnen deze vele vele kilometers mee!

Je kunt voor prijsvergelijk sites bekijken als mobile.de en autoscout24.de. Importeren is interessant, de rest BPM is laag. Kijk ook zeker bij de aankooptips elders op dit forum : https://audi-a2.nl/index.php?p=/categories/aankooptips.

Tenslotte: wat er niet op zit kan achteraf veelal ook aangebracht worden. En: de A2 is een virus, daar kom je niet snel vanaf! <span>:mrgreen: </span>

Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

20 sep 2017, 18:36 0 x

Wat ik eerst zou doen, is eerst een proefritje maken in een A2 om te kijken of het rijgedrag/comfort je aanstaat.

De A2 is een lichte auto met een korte wielbasis, hij is niet zo dol op verkeersdrempels.
Bij veel wind is de auto op de snelweg wat gevoelig voor zijwind, is mijn ervaring.

Ik heb zelf een 1.4 16V. Door het lage gewicht is daar goed mee te rijden, je moet wel de motor
op toeren houden, de kracht zit duidelijk niet onderin het toerenbereik ...

Ik rij er nu meer dan 5 jaar mee en heb buiten de normale beurten nog weinig trammelant mee gehad.
In de 8000 km die ik per jaar rij, gebruikt de motor wel een litertje olie. Vervelend, maar voor mij niet
voldoende reden om de auto weg te doen.

Voordeel is inderdaad de lage wegenbelasting.
Het benzineverbruik hangt voor een groot gedeelte af van de rechtervoet/rijomstandigheden.
Ik haal gemiddeld tussen de 1 op 13 1 op 14 met 50% relatief korte ritjes/ 50% snelweggebruik.
Er zijn vast forummers die het met minder brandstof afkunnen ...  :)

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
HansJan
Moderator

20 sep 2017, 21:05 0 x

Tips van Peter zijn ook zeker relevant met de volgende aanvullingen:

Zijwindgevoeligheid is er zeker met de originele schokdempers. De upgrade naar Koni FSD heeft dat effect bij ons grotendeels weggenomen en weggedrag aanzienlijk verbeterd. Maar dan praat je ook over een flinke investering: €566 exclusief montage.

Het geniet de voorkeur om de 1.4 niet volgens het nieuwe rijden te gebruiken; dat is killing voor de motor. Lekker op de 3500rpm houden dan geniet hij het meest.

Je kunt hier altijd een keer komen proefrijden. Misschien dat Peter je ook een rondje A2 gunt.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2017, 15:02 0 x

Dank voor jullie reacties. Inmiddels ben ik de blije en trotser eigenaar van een Audi A2 1.4 benzine. Er zitten plaatjes op dat het een S-line uitvoering is maar ik weet nog niet goed of dat echt is :) Zal me ook nog even voorstellen in het betreffende topic.

Ben afgelopen week bij 2 autodealers geweest om te kijken en testrijden. Rijden beviel me in beide modellen maar ook zaten ze er beiden redelijk afgeleefd uit....krassen en deukjes aan de buitenkant en interieur niet meer mooi of compleet.

Gisteren deze tegen gekomen op marktplaats. Hij is van 2000 en heeft net 2 ton op de teller. Dus ouder en meer km dan de modellen die ik eerder bekeken had maar deze ziet er echt nog heel goed uit voor een auto van deze leeftijd. Volgens mij ook echt van een liefhebber geweest, onderhoudsboekjes erbij en keurig zijn beurtjes gehad. En er zat al een armsteu in, iets wat ik wel miste! Daarnaast ook een mooie kenwood bluetooth autoradio en usb aansluitingen. Precies de aanpassingen die ik graag had gewild! Daarbij hem ook echt voor een hele mooie prijs (€ 2000) kunnen kopen en een goed gevoel bij de verkoper. Haha, heb hem gsiteravond in het donker bekeken en getest.

Blijft een beetje een gok maar hoop er lang en veel plezier van te hebben!
Plaats reactie