- Aan de luchtinlaat van de1.6 fsi s-line zit een blindedarm die door audi Resonator genoemd wordt.
- Eerst dacht ik dat dit een Audi- geintje was om een sportief geluid te krijgen. Heb het slangetje al eens afgedopt, geen merkbaar verschil. Nu zag ik gisteren een 1.6 fsi die de slang helemaal niet had, keurig dopje op de hoofdaansluiting.
- Kan iemand mij vertellen wat het nut is van dit ribbelslangetje?
Resonator
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nou bij winterse temperaturen voor verwarmde lucht volg de slang maar waar die heen gaat.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.850.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ik zal morgen even kijken maar ik geloof dat het eind dicht is. Ook zit de aansluiting tussen luchtfilter en gasklep dat zou betekenen dat als het eind open is er ongefilterde lucht aan gezogen wordt, dat kan niet de bedoeling zijn.
- BlauweA2
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 29 jul 2017, 07:47
- Locatie: Leudal
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik dacht dat een vebrandingsmotor juist beter presteert als deze meer zuurstof krijgt...AudiFanSedert1971 schreef:
Nou bij winterse temperaturen voor verwarmde lucht volg de slang maar waar die heen gaat.
Koude lucht is gecomprimeerder dan warme lucht en bevat dus meer zuurstof.
Dit is ook het principe van (sport)luchtinlaatsystemen (zo veel mogelijk koude lucht toelaten - uiteraard wel gefilterd).
For those with an eye for the finer detail, I salute you.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De toegevoerde lucht moet niet te warm zijn (vandaar de intercooler tussen turbo en inlaatspruitstuk) maar mag kennelijk ook niet te koud zijn. Vroeger (60-er jaren) moest je een luchtfilter handmatig omschakelen tussen zomer- en winterstand - later zat er op de luchtinlaat een thermostatisch bediende klep om de luchttemperatuur te regelen.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Geen idee van het nut - zolang je er geen appendicitis in krijgt, zou ik me er niet druk over maken - buis 22 in onderstaand plaatje lijkt inderdaad nergens heen te gaan...


A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- BlauweA2
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 29 jul 2017, 07:47
- Locatie: Leudal
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het is denk ik inderdaad voor resonantie (om bij bepaalde toerentallen of lucht wervelingen storend geluid tegen te gaan).
Ik herinner mij dat de uitlaat van mijn Honda S2000 ook zo'n vreemd "doodlopend" stuk had, eveneens om resonantie tegen te gaan. Zag er zo uit:

Ik herinner mij dat de uitlaat van mijn Honda S2000 ook zo'n vreemd "doodlopend" stuk had, eveneens om resonantie tegen te gaan. Zag er zo uit:

For those with an eye for the finer detail, I salute you.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
ik heb het op gezocht hoe zo'n ding heet...om de resonantie te beperken..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helmholtzresonator
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helmholtzresonator
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.850.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ja als je dat verhaal van wikipedia aan het slangetje vastknoopt kom je toch tot de konklusie dat het voor meer motor geluid gemaakt is. Overigens lig ik er niet wakker van dat slangetje, ik vondt het alleen een beetje apart dat het niet op alle 1.6 fsi motoren zit.
Bedankt voor de reakties!
Bedankt voor de reakties!