Zwaar schakelen opgelost

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
bikemaster

04 mar 2013, 18:19 1 x

De audi begon steeds zwaarder te schakelen, vorige week was het zelfs zo erg dat ik hem haast niet in de achteruit versnelling kon krijgen.

Dus vandaag de motorkap eraf en het schakel systeem eens los gehaald, ik heb een foto opgezocht en er pijltjes bij gezet om te verduidelijken wat ik heb gedaan.

Je haalt eerst het kogelgewricht los zie de rode pijl (nu zit daar bij de a2 1.4 tdi een kleinere kogel), je neemt een steeksleutel 17 en schuift die tussen het gewricht in, zet vervolgens met beleid kracht door de sleutel als hefboom te gebruiken.
Je zal zien dat hij dan los springt van de kogel, dan zit er een veer ringetje zie zwarte pijl, draai die met de opening naar boven, dan zie je dat er in het midden een lipje zit, duw daar een kleine platte schroevendraaier tussen, en hou de ring vast.
Die gaat heel gemakkelijk los, nu kun je het hele scharnierende deel eruit pakken, je zal zien dat er ook een kunststof geleider aan zit (blauwe pijl) ook die zit op een kogeltje vast.
Maak alles goed schoon en vet alles in ook de kunststof geleider, en kogel gewrichten, verder alles wat kan bewegen in de olie zetten en monteer het allemaal terug in omgekeerde volgorde en je zal zien, je Audi schakelt als nooit te voren.

Afbeelding
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2013, 19:13 0 x

Mooi dat je het schakelprobleem zelf heb kunnen oplossen en hier op het forum wilt delen.

De A2 mag voorlopig nog blijven?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
bikemaster

04 mar 2013, 20:26 0 x

Ik hou hem eerst maar Peter, ik ben er wel eens zat van, maar ben er ook wel blij mee, als je wat anders koopt mankeert er vaak ook wel weer wat aan, en wat ik tot nu toe aan problemen tegen ben gekomen was eigenlijk de garage hun schuld.
( topic2254-30.html )

Bij aankoop vertelden ze ook dat er een nieuwe koppeling in was gekomen, nou dat klopt want ook nu kwam ik dingen tegen, kabels die op het schakel mechanisme lagen te schuren :x
Op de bak zit een soort klem van metaal daar lopen een aantal kabels door, die klem hoort met een M6 moertje vast te zitten, ik geef toe je komt er moeilijk bij, maar als hij niet vast zit liggen er kabels op je schakel mechanisme.
op de zijkant van de kop, bij de waterslang, zit ook een metalen klem (vork?) daar zitten ook kabeltjes aan, die lag ook los het moertje zat er nog net op, conclusie niet goed vast gezet, dat hoorde ik dus ook rammelen als de auto stationaire liep.

Allemaal van die kleine dingetjes, ik doe het in het vervolg zelf wel, en moet er wat gebeuren bij een garage dan ga ik naar een bevriende garage houder toe die ik al jaren ken.
Nu ga ik alles onder de kap schoonmaken (poetsen) en checken het viel me trouwens mee dat niet waren vergeten de massa kabel te monteren op de bak, ook een fout die vaak gemaakt wordt :x
arthur

22 nov 2017, 06:31 0 x

hallo Bikemaster,
ik heb hetzelfde probleem en ben op zoek naar de foto waar je naar verwijst. Waar kan ik die vinden ?
Dank alvast !!
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 nov 2017, 09:18 0 x

Bikemaster heeft geen A2 meer en is sinds 2014 niet meer actief geweest, dus ik denk niet dat hij meer op dit forum komt. Ik heb wel een mail gestuurd om hem op dit draadje te wijzen, dus hopelijk komt er nog wat verduidelijking :)
Jur
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

22 nov 2017, 13:06 0 x

arthur schreef:
hallo Bikemaster,
ik heb hetzelfde probleem en ben op zoek naar de foto waar je naar verwijst. Waar kan ik die vinden ?
Dank alvast !!
Ha Arthur,

Weet je de kwaliteit van de versnellingsbakolie? Anders kun je die vervangen. Relatief eenvoudig klusje en heeft voor mij het schakelen enorm verbeterd. Als je even op dit forum zoekt vind je een duidelijke uitleg hoe je dit moet aanvliegen.

Jur
bikemaster

22 nov 2017, 13:51 0 x

Hallo Arthur 
Ik had die foto's staan op photobucket maar die afbeeldingen zijn er niet meer helaas, ook op de hd kan ik ze niet meer vinden, mocht ik ze nog terug vinden dan lat ik je het weten
mvg Roel 
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 nov 2017, 19:53 0 x

Zo teruglezend wordt ga ik dit onderdeel ook vervangen bij mezelf, en @Jur ook bij zijn auto. Bij mij is het meer een experimentje omdat in rust mijn pook vibreert in neutraal (ook na afstellen), maar bij Jur "voelt" de pook ook behoorlijk vaag en zit er ook links-rechts speling op als de pook in z'n versnelling zit.

Even kijken wat het gaat opleveren.
Jur
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 nov 2017, 08:07 0 x

En we zullen t.z.t. uiteraard een how-to met fotomateriaal plaatsen :)
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 nov 2017, 12:59 0 x

Top mannen, we zien het graag tegemoet. Dit zijn waardevolle aanvullingen op dit forum!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie