Foutcode P0191 + afslaan.
- JJR
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
na niet echt een volledig antwoord te hebben gekregen van Martin Schilder Haarlem ( benzine druk meten in de rail wordt te duur en dat is je auto niet waard die man uren (dat bepaal ik zelf wel), besloten morgen maar de auto te halen ( en dus eigenlijk 126 euro voor niks te betalen, daarnaast hebben ze een halve tank leeg gereden in die 2,5 weken tijd.....). Ik ga als eerst de elektrische opvoerpomp vervangen en kijk dan of het probleem over is. Heb vandaag ook weer uren gespendeerd op de zusterfora waar gelukkig ook veel te vinden is over dit probleem. Wel jammer dat dit probleem zich niet goed uit in VAGCOM en dat het vaak niet het probleem is wat de computer zegt wat het is. Ik laat weten of het heeft gewerkt!
1.6 FSI (BAD) | 27-02-2003| Pro Line | Ebonyzwarz pareleffect | Concert II | Mistlampen | CC | Full LED | DRL | Komfortblinker | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17 | Winter: Style + 185/50/15 + TT 8N
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
kijk eens jjr,
Hier is je eigen onderdelen magazijn,
Wat er loos is weet ik niet maar hij is wel gesleept naar de garage en gezien de km stand zal de motor wel in puin zijn door gebroken distributie riem.
Wel van de eerste eigenaar dus misschien is nog wel te achterhalen hoe oud bijv de hoge druk pomp is. Heb je gelijk ook een opvoerpompje en alle sensoren.
Als jij m koopt wil ik wel de thermostaat overnemen voor €100 en evt de kathalisator en de eerste demper voor €100 als die nog netjes zijn.
Goed idee toch?
Hier is je eigen onderdelen magazijn,
Wat er loos is weet ik niet maar hij is wel gesleept naar de garage en gezien de km stand zal de motor wel in puin zijn door gebroken distributie riem.
Wel van de eerste eigenaar dus misschien is nog wel te achterhalen hoe oud bijv de hoge druk pomp is. Heb je gelijk ook een opvoerpompje en alle sensoren.
Als jij m koopt wil ik wel de thermostaat overnemen voor €100 en evt de kathalisator en de eerste demper voor €100 als die nog netjes zijn.
Goed idee toch?
- JJR
ha geen slecht idee, echter geen plek om hem neer te zetten en vanwege drukke baan ook geen tijd hem volledig te demonteren. Als ze hem nou gewoon naar De Liede slepen dan kan ik daar onderdelen cherrypicken.
Update: Ik heb ondertussen de A2 weer terug. Nog geen duidelijke diagnose kunnen stellen maar heb het probleem wel kunnen specificeren: Koude start geen probleem en goed stationair lopen. Hij trekt ook gewoon lekker door en rijden gaat dus helemaal prima ( wel nog een kick up bij 140kmh, geen kracht bij die snelheid, paar keer pompen met gas en dan trekt hij wel door). Echter als de motor warm is kan hij, zodra hij stationair loopt ( stilstaan stoplicht), gaan haperen, stoten en uitvallen. Dit doet hij 3 van de 5 keer. Warme motor uit en gelijk weer starten is horten stoten, niet reageren op gas, soms zelfherstel en dan weer uitvallen of rijden.
Het stomme is dus dat zodra hij op toeren is er geen enkel probleem is en er voor de rest alleen problemen zijn als hij warm is.
Ik heb al een nieuwe filter er onder geklikt en de oude opengemaakt -> geen vuil, geen effect.
As zondag ga ik de brandstofdrukregulator, brandstofdruksensor, temperatuursensor en de opvoerpomp vervangen. ( en EGR klep, inlaattraject en gasklep schoonmaken). als dit het probleem oplost ben ik blij, anders hogedrukpomp vervangen/reviseren?
Andere ideeën?
Update: Ik heb ondertussen de A2 weer terug. Nog geen duidelijke diagnose kunnen stellen maar heb het probleem wel kunnen specificeren: Koude start geen probleem en goed stationair lopen. Hij trekt ook gewoon lekker door en rijden gaat dus helemaal prima ( wel nog een kick up bij 140kmh, geen kracht bij die snelheid, paar keer pompen met gas en dan trekt hij wel door). Echter als de motor warm is kan hij, zodra hij stationair loopt ( stilstaan stoplicht), gaan haperen, stoten en uitvallen. Dit doet hij 3 van de 5 keer. Warme motor uit en gelijk weer starten is horten stoten, niet reageren op gas, soms zelfherstel en dan weer uitvallen of rijden.
Het stomme is dus dat zodra hij op toeren is er geen enkel probleem is en er voor de rest alleen problemen zijn als hij warm is.
Ik heb al een nieuwe filter er onder geklikt en de oude opengemaakt -> geen vuil, geen effect.
As zondag ga ik de brandstofdrukregulator, brandstofdruksensor, temperatuursensor en de opvoerpomp vervangen. ( en EGR klep, inlaattraject en gasklep schoonmaken). als dit het probleem oplost ben ik blij, anders hogedrukpomp vervangen/reviseren?
Andere ideeën?
1.6 FSI (BAD) | 27-02-2003| Pro Line | Ebonyzwarz pareleffect | Concert II | Mistlampen | CC | Full LED | DRL | Komfortblinker | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17 | Winter: Style + 185/50/15 + TT 8N
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als ik verschillend gedrag hoor bij koude en warme motor, is het eerste wat bij mij opkomt: de ECU heeft niet door dat de motor warm is en voert teveel benzine toe. Dat is vooral storend bij lagere toerentallen. Ook dat klopt met je beschrijving! Dus ik zou als eerste temperatuursensoren checken/vervangen.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
- JJR
Hi Peter,Ja ik kan me vinden in je gedachtengang. Enige is dat de Autel zegt dat hij keurig 108 Graden wordt en dan de thermostaat opengooit ( normaal voor FSI volgens mij) naald op teller wijst ook keurig 90 graden aan zonder rare schommelingen. Dit vind ik wat moeilijk te koppelen aan de temperatuursensoren, echter een sensor kost 1 tientje dus die heb ik zo vervangen.
- jaapje
- Audi A2 clublid
Dat zou toch mooi zijn dat je voor een €10 klaar bent, en dan terug naar de garage ,
haha ik zie het al voor me.
Als je de lijn van Peter volgt zou je nu ook een ( extreem) hoog brandstof verbruik moeten hebben.
Die 108 graden hebben wij ook, schijnt zo te horen.
Niet opgeven hoor!
haha ik zie het al voor me.
Als je de lijn van Peter volgt zou je nu ook een ( extreem) hoog brandstof verbruik moeten hebben.
Die 108 graden hebben wij ook, schijnt zo te horen.
Niet opgeven hoor!
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja, als de ECU iets teveel inspuit om de "koude" motor te compenseren, zou je dat in het verbruik mogelijk terugzien, maar het verschil zal niet erg groot zijn, vooral niet als de motor wat toeren maakt. En je houdt hem op toeren omdat ie onderin niet lekker loopt...
Krijgt de ECU nog andere temperatuurmeldingen binnen? Zijn die zoals je verwacht?
Ik denk aan brandstoftemperatuur, inlaatlucht (LMM?), olietemperatuur, ,,.
Krijgt de ECU nog andere temperatuurmeldingen binnen? Zijn die zoals je verwacht?
Ik denk aan brandstoftemperatuur, inlaatlucht (LMM?), olietemperatuur, ,,.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
- JJR
@Peter_Maathuis dat zal ik even moeten nakijken, dat weet ik zo 123 niet. Ik vond dat hij al helemaal niet zuinig was ( 1l op 11km met 17" wielen met 205mm erop en een wat vlotte rijstijl) echter nu op de winterwielen had ik laatst een tank 1l op 15,5km. Ik hoef de 1.6 niet op toeren te houden, als het maar niet stationair stilstaan is, is er geen enkel probleem. 1000 toeren pm is ook al soepel en zonder horten of stoten... zondag weten we meer!
- JJR
Update: Vandaag aan de slag gegaan met de brandstofdruksensor. Ik bestel echter nooit meer onderdelen bij auto onderdelen24.nl, 10 dagen geleden besteld en ze hebben nog steeds niet geleverd na 2 keer beloofd te hebben dat het op tijd zou zijn. Echter, ik had de sensor al wel in huis dus toch maar aan de slag gegaan.
Ik ben 4,5 uur bezig geweest en heb goed gekeken naar lekkages, kapotte slangen, pakkingen enz, niets afwijkends gevonden. De brandstofdruksensor zit echt op een rotplek en je moet alles loshalen om er bij te komen en ook de motor laten zakken. Ik heb een motor support gekocht dus als iemand hem wil lenen.....
Ik heb tegelijkertijd de EGR klep, de gasklep en het luchtinlaat traject helemaal gereinigd en er kwam nog redelijk wat vastgekoekt carbon uit. Niets kapot gemaakt, sensor vervangen, alles weer teruggeplaatst en op moment vastgezet.
Het opnieuw starten van de motor is natuurlijk wel spannend nadat alles los is geweest.
Hij startte in 1 keer zonder haperen! Geen foutmeldingen, niets opnieuw in te leren en zeer stabiele stationaire loop. ( op en neer springen van de toerenteller naald is ook opgelost). Toen naar huis gereden door de sneeuw en de motor lekker laten opwarmen. Ik ben meerdere stoplichten tegen gekomen en hij viel niet uit. so far so good.
Bij thuiskomt ( na 20 km welke vanwege de sneeuw 1,5 keer zo lang duurde) de A2 geparkeerd en hij deed het nog steeds zonder haperingen of foutcodes. Dan nog een laatste check: uitgezet en gelijk weer aan ( met warme motor dus) hoppa, probleem dus nog niet voorbij! Haperen op en neer springen en uitvallen. 2e keer testen: zelfde probleem. Ik heb dus nu wel sterk het vermoeden dat het de brandstofpomp is en dus gaat dan ook woensdag vervangen worden. Jammer dat ik de onderdelen dus nog niet binnen had.

Ik ben 4,5 uur bezig geweest en heb goed gekeken naar lekkages, kapotte slangen, pakkingen enz, niets afwijkends gevonden. De brandstofdruksensor zit echt op een rotplek en je moet alles loshalen om er bij te komen en ook de motor laten zakken. Ik heb een motor support gekocht dus als iemand hem wil lenen.....
Ik heb tegelijkertijd de EGR klep, de gasklep en het luchtinlaat traject helemaal gereinigd en er kwam nog redelijk wat vastgekoekt carbon uit. Niets kapot gemaakt, sensor vervangen, alles weer teruggeplaatst en op moment vastgezet.
Het opnieuw starten van de motor is natuurlijk wel spannend nadat alles los is geweest.
Hij startte in 1 keer zonder haperen! Geen foutmeldingen, niets opnieuw in te leren en zeer stabiele stationaire loop. ( op en neer springen van de toerenteller naald is ook opgelost). Toen naar huis gereden door de sneeuw en de motor lekker laten opwarmen. Ik ben meerdere stoplichten tegen gekomen en hij viel niet uit. so far so good.
Bij thuiskomt ( na 20 km welke vanwege de sneeuw 1,5 keer zo lang duurde) de A2 geparkeerd en hij deed het nog steeds zonder haperingen of foutcodes. Dan nog een laatste check: uitgezet en gelijk weer aan ( met warme motor dus) hoppa, probleem dus nog niet voorbij! Haperen op en neer springen en uitvallen. 2e keer testen: zelfde probleem. Ik heb dus nu wel sterk het vermoeden dat het de brandstofpomp is en dus gaat dan ook woensdag vervangen worden. Jammer dat ik de onderdelen dus nog niet binnen had.

- jaapje
- Audi A2 clublid
Hoi jjr,
je bent bijna net zo snel als de Martin Schilder boys, maar je heb dan ook je koffie koud laten worden! Ja jammer dat het nog niet opgelost is, het leek zo mooi!
In het begin heb je eens gezegd dat met 10 seconden wachten er wel gestart kon worden is dat nu nog zo?
En waar zit die brandstofdruk sensor? Moet je de motor laten zakken om dan via het weggehaalde binnenschild bij de sensor te komen?
je bent bijna net zo snel als de Martin Schilder boys, maar je heb dan ook je koffie koud laten worden! Ja jammer dat het nog niet opgelost is, het leek zo mooi!
In het begin heb je eens gezegd dat met 10 seconden wachten er wel gestart kon worden is dat nu nog zo?
En waar zit die brandstofdruk sensor? Moet je de motor laten zakken om dan via het weggehaalde binnenschild bij de sensor te komen?