Locatie motorsoftware module TDI
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 dec 2017, 20:31
- Locatie: Wil ik liever niet zeggen
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hallo,
Wie weet waar de motorsoftware module van de Audi A2 TDI zich bevind?
Ik ga de moter vervangen en wil graag ook de software mee vervangen.
Wie helpt mij op weg?
Groeten, Emo
Wie weet waar de motorsoftware module van de Audi A2 TDI zich bevind?
Ik ga de moter vervangen en wil graag ook de software mee vervangen.
Wie helpt mij op weg?
Groeten, Emo
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Je bedoelt waarschijnlijk de ECU? Met die term kun je wat makkelijker zoeken. Volgens mij zit ie in het vakje onder de bestuurdersvoetenmat, onder de CCU (comfortmodule).
Ga je ook foto's maken van je project?
Ga je ook foto's maken van je project?

-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 dec 2017, 20:31
- Locatie: Wil ik liever niet zeggen
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ja, ik bedoel inderdaad de ECU. Ok, dan weet ik nu waar deze zit, dank.
Ik heb geen brug ga idd het front verwijderen om de motor compleet, incl versnellingsbak te wisselen.
Ben van plan om af en toe foto’s te maken en deze hier te plaatsen.
Paul ik ben me ervan bewust dat de software in beide standaard ECU’s gelijk zou moeten zijn. Hans vertelde me dat zijn software opnieuw geladen is waarna de motor veel beter liep. Daarom wilde ik weten waar de ECU zit mocht ik deze moeten vervangen, ik denk dat ik eerst mijn eigen probeer.
Wat betreft het aanleren van de startblokkering, is dat ook noodzakelijk wanneer zowel de ECU CCU en de sleutel zenders worden overgezet?
Ik heb geen brug ga idd het front verwijderen om de motor compleet, incl versnellingsbak te wisselen.
Ben van plan om af en toe foto’s te maken en deze hier te plaatsen.
Paul ik ben me ervan bewust dat de software in beide standaard ECU’s gelijk zou moeten zijn. Hans vertelde me dat zijn software opnieuw geladen is waarna de motor veel beter liep. Daarom wilde ik weten waar de ECU zit mocht ik deze moeten vervangen, ik denk dat ik eerst mijn eigen probeer.
Wat betreft het aanleren van de startblokkering, is dat ook noodzakelijk wanneer zowel de ECU CCU en de sleutel zenders worden overgezet?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zoals Paul al zegt, speelt het instrumentenpaneel ook een rol: die geeft aan de ECU door, dat de startblokkering moet worden geactiveerd als hij (het instrumentenpaneel) de sleutel niet herkent.
Wat een ieder aanduidt als "contactsleutel" is een ding met 3 functies die onafhankelijk van elkaar zijn:
- mechanisch: de baard van de sleutel moet in je slot passen
- RFiD-chip (voorin de sleutel) en opnamespoel rond contactslot: herkenning van een correcte sleutel door het instrumentenpaneel
- afstandsbediening: zendertje dat met het comfort-stuurapparaat communiceert
Wat een ieder aanduidt als "contactsleutel" is een ding met 3 functies die onafhankelijk van elkaar zijn:
- mechanisch: de baard van de sleutel moet in je slot passen
- RFiD-chip (voorin de sleutel) en opnamespoel rond contactslot: herkenning van een correcte sleutel door het instrumentenpaneel
- afstandsbediening: zendertje dat met het comfort-stuurapparaat communiceert
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 dec 2017, 20:31
- Locatie: Wil ik liever niet zeggen
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Dank voor jullie duidelijke antwoorden.
Op basis hiervan is mijn plan om eerst de huidige ECU te laten zitten en uit te proberen hoe de andere motor hierop loopt. Mijn instrumentenpaneel heeft een volledig scherm tussen de meters de donor auto niet, daarom wil ik die niet omwisselen. Mocht het nodig blijken de ECU te wisselen dan maak ik een afspraak met de dealer om deze in te leren. Ga er voorlopig vanuit dat dat niet nodig is.
Op basis hiervan is mijn plan om eerst de huidige ECU te laten zitten en uit te proberen hoe de andere motor hierop loopt. Mijn instrumentenpaneel heeft een volledig scherm tussen de meters de donor auto niet, daarom wil ik die niet omwisselen. Mocht het nodig blijken de ECU te wisselen dan maak ik een afspraak met de dealer om deze in te leren. Ga er voorlopig vanuit dat dat niet nodig is.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Je kunt probleemloos de motor (en versnellingsbak) wisselen zolang je de ECU laat zitten waar die zit.
Sowieso alle elektronica lekker laten zitten. Als je de ECU wisselt, wordt de startonderbreker actief. Het instrumentenpaneel herkent de nieuwe ECU als niet-origineel. Als je de elektronica wilt aanpakken, ga dan <b>niet</b> naar de dealer: die kan weinig en rekent de hoofdprijs.
Je zou de software in de donor-ECU (als de nieuwe motor niet lekker zou lopen) kunnen laten uitlezen door iemand als Morris (Wijk bij Duurstede) en die software in jouw ECU laten schrijven.
Mensen als Morris kunnen veel meer dan de dealer kan/mag: je ECU voorzien van nieuwe software, een ander instrumentenpaneel plaatsen, de correcte km-stand daarin programmeren, het instrumentenpaneel koppelen aan de ECU en je sleutels koppelen aan het nieuwe instrumentenpaneel.
Sowieso alle elektronica lekker laten zitten. Als je de ECU wisselt, wordt de startonderbreker actief. Het instrumentenpaneel herkent de nieuwe ECU als niet-origineel. Als je de elektronica wilt aanpakken, ga dan <b>niet</b> naar de dealer: die kan weinig en rekent de hoofdprijs.
Je zou de software in de donor-ECU (als de nieuwe motor niet lekker zou lopen) kunnen laten uitlezen door iemand als Morris (Wijk bij Duurstede) en die software in jouw ECU laten schrijven.
Mensen als Morris kunnen veel meer dan de dealer kan/mag: je ECU voorzien van nieuwe software, een ander instrumentenpaneel plaatsen, de correcte km-stand daarin programmeren, het instrumentenpaneel koppelen aan de ECU en je sleutels koppelen aan het nieuwe instrumentenpaneel.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options