Start probleem

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Poltergeist
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:28
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2018, 17:57 0 x

Goede dag,

Ik heb me zojuist voorgesteld in het voorstel topic. Dus dat laat ik hier achterwegen.

Daarom kom ik gelijk met mijn technische vraag en hoop dat iemand mij kan helpen.
Het gaat om een A2 1,4 benzine uit 2001.

Ik heb deze vorige week 12-feb-2018 geparkeerd en ik wilde de 18e weer weg rijden.
Echter slaat de motor direct af. Veroorzaakt door de start onderbreker.
Ik heb al getest met mijn reserve sleutel, Andere accu. Accu polen los gehad. Geeft allemaal hetzelfde probleem.
Nou ontdekte ik wel veel vocht in de achterbak. (Direct een vochtvreter geplaatst.)
Wat mij ook op viel. Als ik de deur vergrendel met de afstandsbediening gaat mijn waarschuwings licht niet meer knipperen. Voorheen wel.
Kan dat met elkaar te maken hebben? Slot werkt wel normaal op AB.
Openen doet het wel zoals het hoort.
Ik heb ook nog mijn auto uitgelezen en kreeg de volgende foutcodes:

P1650 Powertrain gegevens bus: Missing bericht van instrument cluster.
P1570 Engine start geblokkeerd door startonderbreker.
P1635 Powertrain gegevens bus : Missing bericht van A/C Controlers.

Die laatste melding kreeg ik erbij nadat ik de codes eerst gewist had en daarna weer opnieuw laten zoeken.

Graag jullie hulp om dit probleem op te lossen.
Gebruikersavatar
DED@2
Audi A2 clublid
Berichten: 1655
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

19 feb 2018, 19:04 0 x

Hi Poltergeist, ik ben ook absoluut geen auto monteur. Maar wil wel even een aftrap geven. Ik zag in jouw voorstel ronde dat je een OSS (open alu dak) hebt en veel vocht in de auto. Nu staan de OSS er om bekend dat de afwater kanaaltjes verstopt kunnen raken bij niet tijdig onderhoud. Dan loopt het water gewoon via het dak de auto in. Heb je kunnen achterhalen waar het vocht vandaan komt? Door oa voelen aan plafond en overige delen kan je bepalen waar mogelijk het probleem zit. Mocht het een lekkage in het dak zitten dan kan je bijvoorbeeld deze reinigen en het is opgelost. De kanaaltjes zitten aan de voorzijde langs het voorraam en tussen afwatergootje in het dak en het voorraam. Met een creditcard kom je een heel eind. En met een klein ruggetje voor de verbinding tussen dak en voorraam. Is het alleen in de kofferruimte dan kunnen de overdrukkleppen achter de achterbumper vor lekkage zorgen. Misschien idee om na te lopen. Verder komen de meest onverklaarbare elektronische problemen door een kapotte comfortmodule. Deze zit in de geheime ruimte onder de bestuurderstoel (onder je voeten). Door de matten te verwijderen kom je bij een alu deksel. Verwijder deze en je kijkt meteen boven op de comfortmodule. Lijk of je hier vreemde zaken ziet. Vocht is geen goed teken hier. Je zou evt hier via een van de A2 specialisten een goede kunnen proberen om te kijken of dit de klachten oplost, dan ben je meteen klaar .
Maarrrrr, de codes zijn niet helemaal in lijn met deze richting . Tellerbakken gaan niet zomaar kapot. Dit maakt wel onderdeel uit Van het startonderbreker circuit. Dat verklaart iig de foutcodes. Ik zou je willen aanraden contact op te nemen met een van de specialisten. A2 dokter in Waalwijk kan je mogelijk verser helpen aan een goede gebruikte tellerbak en inleren hiervan, mocht dit de boosdoener zijn.
Succes met de oplossing en laat even weten wat uiteindelijk de oplossing was.
Gebruikersavatar
Poltergeist
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:28
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2018, 01:08 0 x

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Het vocht probleem komt denk ik niet van mijn dak. Ik had dat al eens ergens online gelezen. Maar ik zal voor de zekerheid het toch nog eens bekijken.
Waar ik wel achter ben gekomen dat er ooit schade is geweest aan de achterkant. Dit werd zichtbaar nadat ik plastic delen uit de kofferbak had verwijderd. Helaas hebben ze dat niet zo mooi gerepareerd. Maar goed. Dat zou natuurlijk wel een hoop kunnen verklaren. Ik ga ook wel even kijken of ik die overdruk kleppen kan vinden. Waar ik vandaag achter kwam was dat mijn linker achterlicht niet erg vast zat. Er miste een moertje die deze op z'n plaats houdt. Dus dat moet ik snel maar weer fixen. Echter is het daar omheen kurk droog. Ik heb dus alles uit mijn achterbak gehaald en ontdekte dat mijn accu vochtig was. Tevens vond ik veel natte/vochtige spullen die boven mijn accu lagen. Ik had hier onder andere schoonmaak doekjes, oude lappen en een picknick deken liggen die nat waren. Ik vraag me dus echt af waar dit vandaan komt. Zelfs spullen die beschimmeld waren. Echt goor. Maar goed nu maar kijken wat er gebeurt met een bijna lege kofferbak en een vocht vreter. Het verklaart in ieder geval waarom mijn voorruit steeds beslaat.

Wat betreft dat start probleem heb ik nog geen oplossing. Een garage opperde al een nieuw contact slot. Volgens hem is deze kapot omdat daar de herkenning van de sleutel in zit en deze dus de start onderbreker niet uit zet. Ik verwacht ook nog een belletje van a-point. Ik heb gevraagd of zij een oplossing weten. Het kan toch niet zo zijn dat je de auto parkeert en een aantal dagen later je niet meer kan starten omdat de start onderbreker de boel blokkeerd terwijl er niets aan de auto is gedaan. Ik wacht af op wat zij te zeggen hebben. Ik hoop dat het in ieder geval geen dure grap gaat worden. Zodra ik meer weet zal ik het wel laten weten.
Gebruikersavatar
Poltergeist
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:28
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2018, 18:27 0 x

Nog even een update.

Ik zie nu ook dat als ik mijn contact aan zet mijn display en benzine meter niet werkt. Ik zie geen km standen e.d.

Audi dealer gesproken. Deze zeggen dat dit probleem in de sleutels zit of in de transponder die in je contact slot zit. Ik denk het laatste aangezien opeens 2 sleutels niet meer werken.
Morgen kan ik laten kijken of mijn sleutels nog uitleesbaar zijn. Dan is dat in ieder geval uit te sluiten.
Verder heb ik een deel van de zekeringen bekeken maar die lijken allemaal in orde. Morgen maar de rest van de zekeringen bekijken.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2018, 21:09 0 x

Vervelend probleem! Uitlezen zal wellicht meer informatie bieden, maar je kunt eventueel ook contact opnemen met forumlid @@koop9. Die zit in Haarlem en is een autoriteit op A2 gebied.

Andere optie is de Audi A2 Dokter in Waalwijk, hier als forumlid @luukske bekend en heeft een schat aan (gebruikte) onderdelen op voorraad.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2018, 23:48 0 x

De foutmelding dat het instrumentenpaneel de startblokkering niet vrijgeeft en de benzinemeter niet reageert zou ook in het instrumentenpaneel zelf of in de verbinding daarvan met de auto kunnen zitten.
Als de gateway in het instrumentenpaneel niet goed werkt, valt de communicatie met de ECU uit.

Knippert je "startonderbreker"-lampje waaruit blijkt dat de sleutels niet worden herkend?

Morris in Wijk bij Duurstede is handig met A2-electronica, heeft instrumentenpanelen en ECU's (met of zonder startonderbreking) waarmee je wat kunt testen.
Gebruikersavatar
Poltergeist
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:28
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 feb 2018, 01:23 0 x

@ HansJan, Ik heb zo'n uitlees apparaatje. Dat bevestigde mijn vermoeden dat het de start onderbreker is.

P1650 Powertrain gegevens bus: Missing bericht van instrument cluster.
P1570 Engine start geblokkeerd door startonderbreker.
P1635 Powertrain gegevens bus : Missing bericht van A/C Controlers.

Bedankt voor de namen van de mede forumers. Ik ga wel contact met ze zoeken. Wellicht dat zij me kunnen helpen.

@Peter, Mijn vermoeden is dat er inderdaad geen goede communicatie is met de ECU.
De audi dealer had het ook al over een lampje met een sleutel dat zichtbaar moet zijn als de start onderbreker ingeschakeld is. Echter deze zie ik nergens branden. Het accu - en ABS lampje branden wel even en gaan dan uit zoals het hoort.
Mijn vermoeden is dat ik een sleutel symbool op het display moet zien. Het display is ook dood. Kan dus ook een voeding probleem zijn.

Helaas veel opties. Ik ga morgen in ieder geval voor de zekerheid mijn sleutels laten testen en verder de zekeringen controlleren.
Mijn vermoeden is dat de sleutels goed zijn. Zal toch wel raar zijn als deze ineens beide hun programmering kwijt zijn.

Zit de ECU aan de passagiers of de bestuurders zijde? Ga ik morgen ook nog even kijken of het daar droog is.

In ieder geval bedankt voor het meedenken tot zo ver.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 feb 2018, 12:38 0 x

Ja, het is onwaarschijnlijk dat beide sleutels hun functie op hetzelfde moment verliezen. We gaan er dus van uit dat het probleem in de auto zit.

De werking van de startblokkering is als volgt: in de sleutel zit een transpondertje dat reageert op de opneemspoel rond het contactslot door een code te zenden. Die code wordt in het instrumentenpaneel vergeleken met de opgeslagen codes (elke sleutel heeft eigen code). Als de code niet wordt herkend, slaat de motor meteen weer af door de startblokkering. Ik vermoed dat het instrumentenpaneel de ECU informeert wanneer de startblokkering NIET moet ingrijpen. En die opdracht lijkt niet door te komen.
Overigens zijn instrumentenpaneel en ECU met een 5-cijferige PIN aan elkaar gekoppeld. De ECU zit onder de voetenruimte links. Als je daar gaat kijken, noteer dan meteen het onderdeelnummer van de ECU (inclusief de letters aan het eind).

Ik zou niet onmiddellijk de opneemspoel rond het contactslot verdenken - dat is een simpel ding - maar eerder het instrumentenpaneel. Ook al gezien de foutmeldingen. Bovendien zou ik verwachten dat als de opneemspoel defect is, het instrumentenpaneel het startblokkeringslampje laat knipperen (en kennelijk vindt de dealer dat ook). Wat vraagt de dealer voor het vervangen van contactslot / opneemspoel?

Om te beginnen zou ik behalve de ECU ook het instrumentenpaneel demonteren (noteer het onderdeelnummer) en alle connectoren behandelen met contactspray.

Morris (en anderen) kunnen een ECU flashen met de correcte software en PIN - mogelijk is er geen correct instrumentenpaneel beschikbaar; dat moet je dan voor een paar tientjes scoren (onderdelenlijn of zo). Daar moet dan dezelfde PIN in geprogrammeerd worden. Dan kunnen de sleutels aan het instrumentenpaneel worden gekoppeld. Als dat lukt kan je eigen ECU (met startonderbreking) weer terug, moet je de correcte km-stand in het instrumentenpaneel laten programmeren en is je probleem opgelost.
Als je geen sleutels kunt programmeren, is waarschijnlijk de opneemspoel defect.
Gebruikersavatar
Poltergeist
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:28
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 feb 2018, 14:15 0 x

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Vanmorgen heb ik de sleutels laten nakijken. Deze gaven gewoon hun signaal af. Dus het zit in de auto. Toen ik vanmiddag langs mijn auto liep heb ik op de knop van de ab gedrukt om de deuren te sluiten. Vervolgens reageerde mijn waarschuwingslichten nu wel. Vanmorgen dacht ik het 1x gezien te hebben. Ik ben dus in de auto gaan kijken en mijn instrumenten paneel deed het weer. Ik begrijp nu ook welk lampje met sleutel symbool bedoeld wordt. Deze deed het ook niet. De datum en tijd stonden ook van een paar dagen terug. Nu start de auto ook weer gewoon. Ik ben gelijk maar even een rondje gaan rijden om mijn accu weer op te laden. Deze was redelijk leeg door al mijn start pogingen. Mijn vermoeden is toch vocht en kou dat het probleem heeft veroorzaakt. Wellicht een sluiting door een condens druppel. Hoewel mijn ruit niet beslagen was. De auto stond namelijk in het zonnetje. Nu maar even afwachten en onderzoeken waar het vocht in de achterbak vandaan is gekomen. Voor is alles droog voor zover ik kan zien.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 feb 2018, 14:48 0 x

Het openen en sluiten van de portieren met de afstandsbediening wordt geregeld door de "comfortmodule" en staat volledig los van de contactslot / startonderbreker / instrumentenpaneel / ECU.

Die comfortmodule zit bij de ECU in het vak onder de voetenruimte links. Goede kans dat het daar niet helemaal droog is...
Plaats reactie