Service 1800 km

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Rens 79

06 mar 2011, 23:40 0 x

Beste lotgenoten :lol:

Heb mijn A2 in Oktober gekocht en nu dus 5 mnd.later (ik durf het haast niet te zeggen) heb ik al 1100 km gereden.
Nu geeft de service indikator in het dashboard aan dat ik al over 1800 km voor service naar de garage moet.
Ik dacht zelf dat dit minimaal om de 7500 km zou zijn,is de computer in de A2 nu zo intelligent
dat hij denkt in 5 mnd 1100km nou dan zal er over het restant van 7 mnd. nog maar 1800 km gereden gaan worden.
Met andere woorden van de zomer naar Oostenrijk dus voor ik afreis nog ff een beurt na pak hem beet 3000 km of denkt hij he meneer gaat meer rijden dus dan kan de service indikator wel wat omhoog.
Als je begrijpt wat ik bedoel,hoor graag van U
pier

07 mar 2011, 00:05 0 x

Op welke datum is voor het laatst olie ververst ?
Als hij niet op longlife staat moet hij elk jaar ververst worden als hij dichter bij de 365e dag komt gaat hij versneld aftellen naar nul.
succes pier
Rens 79

07 mar 2011, 02:35 0 x

[quote="pier"]Op welke datum is voor het laatst olie ververst ?
Als hij niet op longlife staat moet hij elk jaar ververst worden als hij dichter bij de 365e dag komt gaat hij versneld aftellen naar nul.
succes pier[/quote]

Hallo Pier,

De A2 heeft bij aankoop (Oktober) nieuwe olie +grote beurt gehad.

Hij staat niet op longlife,en gaat dus 1 x per jaar voor olie en onderhoud
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 mar 2011, 08:42 0 x

Weet je zeker dat de service-indicator gereset is ? Ik denk van niet!! Ze hebben denk ik bij oplevering van de auto een beurt gegeven zonder dat het noodzakelijk was qua km stand.
j.hoeben1

07 mar 2011, 10:35 0 x

Hoi Rens,
Wij rijden met onze A2 ook maar weinig (ongeveer 8000km per jaar) en heb dus geen longe-live olie wat sowieso belachelijk is dat longe-live gebeuren. Volgens zeggen van een goede bekende en een eerste klas monteur gaat een goede olie makkelijk 20000km mee en al zou je daar 3 jaar over doen is dat prima en zeker als je af en toe ook nog wat olie bij moet vullen!! Maar mijn indicator geeft keurig na 1 jaar aan dat hij service moet hebben wat ik dan ook maar doe maar volgens mij is het geldklopperij. Dus ik zou daar allemaal niet te zwaar aan tillen. Wat de beurten betreft ga ik bij ons naar een dorpsgarage omdat ik het gevoel heb dat je bij AUDI ook nog eens zwaar bestolen wordt. Als ik onze dealer bekijk, de van Mossel groep hebben zij zoals alle dealers maar weinig ervaring met de A2 omdat er hier in Nederland gewoonweg veel te weinig rijden en dus maakt het maar weinig uit of je de dealer of een niet dealer garage hebt voor onderhoud. Het enigste pluspunt wat in mijn ogen de dealer wel heeft als de wagen een rare storing heeft kunnen zij dat beter of verder uitlezen met de computer maar verders is er geen verschil behalve de rekening dan. Als dat karretje van jouw al na 1800km service aangeeft heeft men bij het vorige onderhoud de service indicator niet goed gezet.
Groetjes,
Sjors
Romulus

07 mar 2011, 13:10 0 x

[quote="Rens 79"]Heb mijn A2 in Oktober gekocht en nu dus 5 mnd.later (ik durf het haast niet te zeggen) heb ik al 1100 km gereden. Nu geeft de service indikator in het dashboard aan dat ik al over 1800 km voor service naar de garage moet.
Ik dacht zelf dat dit minimaal om de 7500 km zou zijn,is de computer in de A2 nu zo intelligent
dat hij denkt in 5 mnd 1100km nou dan zal er over het restant van 7 mnd. nog maar 1800 km gereden gaan worden.
Met andere woorden van de zomer naar Oostenrijk dus voor ik afreis nog ff een beurt na pak hem beet 3000 km of denkt hij he meneer gaat meer rijden dus dan kan de service indikator wel wat omhoog.[/quote]
[quote="Rens 79"][quote="pier"]Op welke datum is voor het laatst olie ververst ?
Als hij niet op longlife staat moet hij elk jaar ververst worden als hij dichter bij de 365e dag komt gaat hij versneld aftellen naar nul.[/quote]De A2 heeft bij aankoop (Oktober) nieuwe olie +grote beurt gehad. Hij staat niet op longlife,en gaat dus 1 x per jaar voor olie en onderhoud[/quote]
Niet op Longlife betekent volgens schema uiterlijk na een jaar (of 15dkm, wat het eerst bereikt wordt) olie verversen. De auto telt zowel de tijd als de afstand sinds de laatste beurt. Hij geeft in de klok alleen de afstand weer (niet de tijd). In jouw geval is de tijd (12 mnd) bepalend. Het lijkt erop dat dit een berekende afstand is op basis van verleden gebruik (1100 km in 5 mnd geeft ongeveer 1800 km in 7 mnd). Als je nu meer km per maand gaat maken, zal denk ik de aangegeven afstand op een gegeven moment ook omhoog gaan. De melding 'service' wordt bij minder dan 2000 km bij elke start weergegeven, je kunt dit ook oproepen met het linker knopje in de klok als de auto op contact staat.

Antwoord op je eigenlijke vraag: ik verwacht niet dat je voor Oostenrijk nog een beurt hoeft te doen. Alles een keer controleren kan natuurlijk geen kwaad voor zo'n trip ;)

Ik heb de logica van de intervallen ook nog niet helemaal doorgrond. Voor jou met zo weinig km is een jaarlijkse beurt een veel betere keus dan longlife (zoals Sjors ook al aangaf). Bij ons met 17.000 km/jaar hangt het erom. Je moet met de benzinemotor wel behoorlijk lange stukken rijden wil je de maximale 30.000 km of 2 jaar tot de volgende beurt halen.
Rens 79

07 mar 2011, 19:13 0 x

Reuver Weet je zeker dat de service-indicator gereset is ? Ik denk van niet!! Ze hebben denk ik bij oplevering van de auto een beurt gegeven zonder dat het noodzakelijk was qua km stand.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo Eric,
Ik weet niet of de dorpsgaragist de service-indicator heeft gereset maar ga dit van de week ff na vragen,bedankt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoi Rens,
Wij rijden met onze A2 ook maar weinig (ongeveer 8000km per jaar) en heb dus geen longe-live olie wat sowieso belachelijk is dat longe-live gebeuren. Volgens zeggen van een goede bekende en een eerste klas monteur gaat een goede olie makkelijk 20000km mee en al zou je daar 3 jaar over doen is dat prima en zeker als je af en toe ook nog wat olie bij moet vullen!! Maar mijn indicator geeft keurig na 1 jaar aan dat hij service moet hebben wat ik dan ook maar doe maar volgens mij is het geldklopperij. Dus ik zou daar allemaal niet te zwaar aan tillen. Wat de beurten betreft ga ik bij ons naar een dorpsgarage omdat ik het gevoel heb dat je bij AUDI ook nog eens zwaar bestolen wordt. Als ik onze dealer bekijk, de van Mossel groep hebben zij zoals alle dealers maar weinig ervaring met de A2 omdat er hier in Nederland gewoonweg veel te weinig rijden en dus maakt het maar weinig uit of je de dealer of een niet dealer garage hebt voor onderhoud. Het enigste pluspunt wat in mijn ogen de dealer wel heeft als de wagen een rare storing heeft kunnen zij dat beter of verder uitlezen met de computer maar verders is er geen verschil behalve de rekening dan. Als dat karretje van jouw al na 1800km service aangeeft heeft men bij het vorige onderhoud de service indicator niet goed gezet.
Groetjes,
Sjors
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo Sjors,
Ik maak me er niet ook niet druk om hoor maar wilde dit gewoon ff weten,zal hem wel niet hebben gereset van de week ff navragen.
En ook ik ga naar de plaatselijke dorps garage hoor(Bosch),heb wel centen om in een Audi te rijden maar niet de centen om hem bij een VAG garage te laten onderhouden.
Moet je eens kijken bij Hoogenboom (Rotterdam) hoeveel nette pakken er daar rondlopen en dat moet toch ergens van betaald worden.
En ik weet dat hij ( de dorps garage)in ieder geval nog een A2 in onderhoud heeft,dus iets aan kennis van de A2 heeft hij wel.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Niet op Longlife betekent volgens schema uiterlijk na een jaar (of 15dkm, wat het eerst bereikt wordt) olie verversen. De auto telt zowel de tijd als de afstand sinds de laatste beurt. Hij geeft in de klok alleen de afstand weer (niet de tijd). In jouw geval is de tijd (12 mnd) bepalend. Het lijkt erop dat dit een berekende afstand is op basis van verleden gebruik (1100 km in 5 mnd geeft ongeveer 1800 km in 7 mnd). Als je nu meer km per maand gaat maken, zal denk ik de aangegeven afstand op een gegeven moment ook omhoog gaan. De melding 'service' wordt bij minder dan 2000 km bij elke start weergegeven, je kunt dit ook oproepen met het linker knopje in de klok als de auto op contact staat.

Antwoord op je eigenlijke vraag: ik verwacht niet dat je voor Oostenrijk nog een beurt hoeft te doen. Alles een keer controleren kan natuurlijk geen kwaad voor zo'n trip
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Romulus wat jij ook schrijft zat ik dus ook aan te denken ,dat de service indikator dadelijk weer wat op gaat lopen als ik weer wat meer ga rijden.
En natuurlijk kijk ik de auto ff na als ik van de zomer naar Oostenrijk ga,maar dat deed ik toch wel hoor ,ook met de voorgaande auto's :D

groet Rens
Plaats reactie