Volgens het instructieboekje lijken de olie niveau laag en sensor stuk indicaties (oranje symbolen in display) optioneel. Echter onder de carter pan zit wel een gecombineerde sensor. Ook krijg ik de indruk dat bijna iedereen deze symbolen krijgt te zien tijdens het op contact zetten van de A2. Ondanks dat er bij mij OK verschijnt worden deze symbolen niet getoond.
Vragen:
1) Is het optioneel?
2) is dit alsnog te activeren via VCDS or VAGCOM
3) Dient de sensor onder de carter pan dan alleen voor het bepalen van service intervallen
Gezien de vele verhalen over olie verbruik lijken deze indicaties een welkome aanvulling.
Recentelijk nog de olie afscheider gewisseld. Dit was nodig. de O ringen waren allemaal uitgehard. Tevens was er door de vorige eigenaar geprobeerd dit met kit dit op te lossen, wat uiteraard geen stand heeft gehouden. Nu alles keurig droog onderaan het blok. Zeker een aanrader. In Duitsland op A.....c site besteld voor ik meen nog geen EUR 30.
Gr.
Arnaud
Olie niveau laag en sensor stuk indicatie standaard?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wat betreft de sensor:
Het beste is een nieuwe sensor aan te schaffen ,maar hiervoor de olie eruit en dan kan de olievervangen worden of opgevangen worden voor hergebruik ik niet zou doen,frisse olie kan ook geen kwaad toch?
Voor info wat mogelijkheden dat via VCDS of Vagcom of ander uitlees/programmeer module bij de audi A2 indien sommige extra opties zoalseen alarm aanwezig kan zijn.
Maar ga niet zelf dit uitvoeren indien u nog nooit ervaring ermee hebt..vraag een overige leden om advieszoal bij @ Koop9 ,@luukske, @Ron47 of uw audi dealer en uw uw garage.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_aanpa ... a2-8z.html
Het beste is een nieuwe sensor aan te schaffen ,maar hiervoor de olie eruit en dan kan de olievervangen worden of opgevangen worden voor hergebruik ik niet zou doen,frisse olie kan ook geen kwaad toch?
Voor info wat mogelijkheden dat via VCDS of Vagcom of ander uitlees/programmeer module bij de audi A2 indien sommige extra opties zoalseen alarm aanwezig kan zijn.
Maar ga niet zelf dit uitvoeren indien u nog nooit ervaring ermee hebt..vraag een overige leden om advieszoal bij @ Koop9 ,@luukske, @Ron47 of uw audi dealer en uw uw garage.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_aanpa ... a2-8z.html
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Gaakeer
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 16:21
- Locatie: Heerhugowaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dank voor de reactie.
Resumerend begrijp ik dat deze weergave / functionaliteit (laag olie niveau en sensor stuk) standaard op iedere A2 aanwezig is?
Waarom dan een sterretje achter beschrijving in het instructie boekje net zoals bijvoorbeeld gordijn airbags of volledige board computer?
Als de sensor stuk is zou dit moeten worden aangegeven in het display. Zowel laag olie niveau als deze sensor stuk wordt echter niet aangegeven.
Voor troubleshooting zou het fijn zijn om te beginnen met of het aanwezig hoort te zijn. Weet iemand hier een antwoord op?
Resumerend begrijp ik dat deze weergave / functionaliteit (laag olie niveau en sensor stuk) standaard op iedere A2 aanwezig is?
Waarom dan een sterretje achter beschrijving in het instructie boekje net zoals bijvoorbeeld gordijn airbags of volledige board computer?
Als de sensor stuk is zou dit moeten worden aangegeven in het display. Zowel laag olie niveau als deze sensor stuk wordt echter niet aangegeven.
Voor troubleshooting zou het fijn zijn om te beginnen met of het aanwezig hoort te zijn. Weet iemand hier een antwoord op?
- Gaakeer
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 16:21
- Locatie: Heerhugowaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Op A2 Freunde het volgende gevonden:
Die Sensor defekt Meldung hat man nur mit FIS/Bordcomputer.
Die gelbe Ölkanne (Ölstand minimum) haben alle
Kan iemand bovenstaande bevestigen? Bij mij dus geen geel olie kan symbool. Aangezien ik geen boordcomputer heb, geen brandstof verbruiksgegevens etc. , zou de sensor stuk kunnen zijn? Bij de zelf test wanneer auto op contact wordt gezet lijkt er een kleine 'hapering' / onderbreking te zijn daar waar mogelijk het olie niveau min. getoond had moeten worden.
Graag jullie expertise/visie.
Die Sensor defekt Meldung hat man nur mit FIS/Bordcomputer.
Die gelbe Ölkanne (Ölstand minimum) haben alle
Kan iemand bovenstaande bevestigen? Bij mij dus geen geel olie kan symbool. Aangezien ik geen boordcomputer heb, geen brandstof verbruiksgegevens etc. , zou de sensor stuk kunnen zijn? Bij de zelf test wanneer auto op contact wordt gezet lijkt er een kleine 'hapering' / onderbreking te zijn daar waar mogelijk het olie niveau min. getoond had moeten worden.
Graag jullie expertise/visie.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Als het oliepeil te laag is voor het starten/te laat wordt tijdens het rijden wordt je op 3 harde piepen getrakteerd & een melding in het display. Als je niets voorbij ziet komen, mag je er vanuit gaan dat
het systeem werkt.
Je zou het systeem zelf kunnen testen door door olie af te tappen tot onder het laagste peil en de auto op kontakt te zetten.
het systeem werkt.
Je zou het systeem zelf kunnen testen door door olie af te tappen tot onder het laagste peil en de auto op kontakt te zetten.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Hoi Gaakeer,
Ik had eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar het idee van @Peter-Audi-A2 van hierboven vindt ik een prima idee. Het kost niet veel ( motorolie) en je weet gelijk of je een werkend alarm hebt of niet.
Heb je het niet en wil je het wel dan kan je dat alsnog monteren denk ik.
Ik had eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar het idee van @Peter-Audi-A2 van hierboven vindt ik een prima idee. Het kost niet veel ( motorolie) en je weet gelijk of je een werkend alarm hebt of niet.
Heb je het niet en wil je het wel dan kan je dat alsnog monteren denk ik.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Standaard heeft elke A2 een olie niveau-sensor en een olie-druk sensor.
Of de stukke sensor melding op je display voorbehouden is aan A2's met FIS weet ik niet maar zou goed kunnen. Je kunt de stekker uit je sensor trekken, en kijken wat er gebeurt. Hoe dan ook zou je met VAG-COM je auto kunnen uitlezen; als de sensor echt stuk is heb je een grote kans dat er een foutmelding gelogd is.
Of de stukke sensor melding op je display voorbehouden is aan A2's met FIS weet ik niet maar zou goed kunnen. Je kunt de stekker uit je sensor trekken, en kijken wat er gebeurt. Hoe dan ook zou je met VAG-COM je auto kunnen uitlezen; als de sensor echt stuk is heb je een grote kans dat er een foutmelding gelogd is.
- Rein
- Audi A2 clublid
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:15
- Locatie: Leidschendam-Voorburg
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Uit ervaring met mijn A2 - zionder FIS - is dat er geen melding op het dashboard wordt getoond wanneer de sensor stuk is. Bij uitlezen van de auto wordt wel gemeld dat de sensor stuk is, dacht dat het de g266 sensor betreft.
- Gaakeer
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 16:21
- Locatie: Heerhugowaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Allemaal dank voor jullie reacties.
Ik ga er de komende dagen mee aan de slag. Andere sensor is inmiddels binnen. Afhankelijk van de uitkomst van de test(s) wordt deze geïnstalleerd of reserve gehouden. Direct mooi moment om een engine flush te doen.
Morgen auto ophalen bij LPG garage. Weer een extra A2 op LPG (G3) erbij in NL. Foto's volgen.
Dan alleen nog de bestuurders stoelbekleding op een plek laten vervangen en een van de potentiometers van de climate control vervangen en dan zijn nagenoeg alle klussen afgerond.
Gr.
Arnaud
Ik ga er de komende dagen mee aan de slag. Andere sensor is inmiddels binnen. Afhankelijk van de uitkomst van de test(s) wordt deze geïnstalleerd of reserve gehouden. Direct mooi moment om een engine flush te doen.
Morgen auto ophalen bij LPG garage. Weer een extra A2 op LPG (G3) erbij in NL. Foto's volgen.
Dan alleen nog de bestuurders stoelbekleding op een plek laten vervangen en een van de potentiometers van de climate control vervangen en dan zijn nagenoeg alle klussen afgerond.
Gr.
Arnaud