1.4 AUA motor vervangen, Polo/Seat motor OK? Waar op letten?
- ronald.bos
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Ja, 3mnd garantie, dus mocht bij niet voldoen dan kan ik hem altijd weer terugsturen. Mijn huidige motor loopt nog, alleen niet zo goed.
Maar je hebt gelijk, het aanbod van specifieke A2 motoren is volgens mij niet zo ruim en wat dat betreft sta je als koper niet zo sterk.
Ik ben ook nog aan het onderzoeken of een BBY zou passen en wat voor kostenplaatje dat zou opleveren.
En dan begin volgende week maar een knoop doorhakken...
Maar je hebt gelijk, het aanbod van specifieke A2 motoren is volgens mij niet zo ruim en wat dat betreft sta je als koper niet zo sterk.
Ik ben ook nog aan het onderzoeken of een BBY zou passen en wat voor kostenplaatje dat zou opleveren.
En dan begin volgende week maar een knoop doorhakken...
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
BBY hebben pen bobines , dus dan moet je ook de ontsteking ed gaan aanpassen.
Zou deze dan gewoon nemen, zeker als je 3mnd garantie hebt.
Weet niet hoe lang je je A2 nog wilt houden, anders trek je de kop eraf en kijk je of deze helemaal ok is voor je hem erin sleutelt.
Als daar ook kantelende zuigers inzitten zie je dat gelijk.
Nieuwe waterpomp en distributie zou ik dan ook gelijk meenemen, kan je lekker makkelijk bij als de motor er naast ligt.
Zou deze dan gewoon nemen, zeker als je 3mnd garantie hebt.
Weet niet hoe lang je je A2 nog wilt houden, anders trek je de kop eraf en kijk je of deze helemaal ok is voor je hem erin sleutelt.
Als daar ook kantelende zuigers inzitten zie je dat gelijk.
Nieuwe waterpomp en distributie zou ik dan ook gelijk meenemen, kan je lekker makkelijk bij als de motor er naast ligt.

- ronald.bos
AUA motor van €650 is besteld, fingers crossed... toch spannend in wat voor staat hij blijkt te zijn bij aankomst.
Hier nog een update van wat ik intussen van de AUA motoren weet. Er zijn twee kenmerken waar je op moet letten:
- locatie van de startmotor: voorkant of achterkant? Bij de A2 AUA zit 'ie aan de voorkant.
- het onderblok kan nog verschillen, waardoor (in ieder geval) de dynamo van de ene vorm niet over te zetten is op de andere vorm. De vorm van het onderblok is af te leiden uit het materiaal van de carter: staal of aluminium. Deze onderblokken zijn onderling niet uitwisselbaar als je de dynamo wilt hergebruiken.
Hier nog een update van wat ik intussen van de AUA motoren weet. Er zijn twee kenmerken waar je op moet letten:
- locatie van de startmotor: voorkant of achterkant? Bij de A2 AUA zit 'ie aan de voorkant.
- het onderblok kan nog verschillen, waardoor (in ieder geval) de dynamo van de ene vorm niet over te zetten is op de andere vorm. De vorm van het onderblok is af te leiden uit het materiaal van de carter: staal of aluminium. Deze onderblokken zijn onderling niet uitwisselbaar als je de dynamo wilt hergebruiken.
- ronald.bos
Gisteren de A2 weer opgehaald uit Groningen en het gedrag met de vervangende motor kunnen testen. Wat een verschil! Er is ook e.e.a. gedaan aan de voorwielophanging/remmerij, en de koppeling is ook vervangen. Alles bij elkaar maakt dat de A2 een stuk rustiger en mooier loopt. 130 km/u op de snelweg alsof het niets is. Ik begin steeds blijer te worden 
Onderweg naar huis ging helaas wel het motorlampje branden. Ik heb dit vorig jaar 1 keer eerder gehad, toen was het de EGR klep. Dus maar eens snel op zoek naar een adresje in de buurt waar ik 'm kan laten uitlezen om te achterhalen wat er aan de hand is.
Verder rond 3500 tpm een resonantie/rammel van rechtsvoor. Dus nog wel e.e.a. te stellen / af te hechten voordat 'ie weer volop de weg op kan. Maar tot nu toe echt super blij met de vervanging van de motor.

Onderweg naar huis ging helaas wel het motorlampje branden. Ik heb dit vorig jaar 1 keer eerder gehad, toen was het de EGR klep. Dus maar eens snel op zoek naar een adresje in de buurt waar ik 'm kan laten uitlezen om te achterhalen wat er aan de hand is.
Verder rond 3500 tpm een resonantie/rammel van rechtsvoor. Dus nog wel e.e.a. te stellen / af te hechten voordat 'ie weer volop de weg op kan. Maar tot nu toe echt super blij met de vervanging van de motor.
- HansJan
- Moderator
Moet je met deze klachten niet terug naar het bedrijf die de motor heeft geleverd danwel heeft ingebouwd? Wel goed om te horen dat het resultaat de verwachtingen overstijgt!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- ronald.bos
(Bewerkt: specifieke naam MBO weggehaald, leek me niet zo netjes om dat hier te noemen. Als je meer wilt weten, PB.)
De werkzaamheden zijn gedaan bij een MBO autotechniek, anders had ik het sowieso niet kunnen en willen betalen. Vandaar. Ook met wat het MBO voor me heeft betekent ben ik (uiteraard) super blij.
Laatst gewijzigd door ronald.bos op 13 apr 2018, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- HansJan
- Moderator
Dat heb je slim opgelost
. De resonantie kan ook een kap of slang zijn die niet helemaal goed zit. Uitlezen is inderdaad het devies om inzicht in de storing te krijgen. Je kunt ook zelf een OBD reader aanschaffen, er zijn diverse voordelige opties in de markt.

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Inderdaad een goede oplossing! Leuk om te horen dat de vervanging een succes is. Er zullen veel mensen zijn die hun verlies maar nemen en de auto hadden weggedaan.
Dat ie mooi loopt is het belangrijkste. Die vibratie zal inderdaad wel een losliggende kabel of slang zijn, of wellicht de motorkap. Treedt de vibratie ook op in de vrij? Dan kan een een persoon de motorruimte controleren terwijl iemand anders de motor op "vibratie-modus" houdt
Motorlampje = uitlezen zoals al gezegd, anders ben je richting loos aan het zoeken. De 1.4 benzine gooit wel vaker met motorlampjes, meestal kleine dingetjes, dus zou ik me niet veel zorgen over maken als de motor soepel loopt.
Dat ie mooi loopt is het belangrijkste. Die vibratie zal inderdaad wel een losliggende kabel of slang zijn, of wellicht de motorkap. Treedt de vibratie ook op in de vrij? Dan kan een een persoon de motorruimte controleren terwijl iemand anders de motor op "vibratie-modus" houdt

Motorlampje = uitlezen zoals al gezegd, anders ben je richting loos aan het zoeken. De 1.4 benzine gooit wel vaker met motorlampjes, meestal kleine dingetjes, dus zou ik me niet veel zorgen over maken als de motor soepel loopt.
- ronald.bos
Ik heb echt mazzel gehad hoor, een vriend van me doet een halve dag per week vrijwilligerswerk bij het MBO en via dit contact kreeg ik deze kans. Ik besef me heel goed dat niet iedereen dit zomaar voor elkaar krijgt, dus ik voel me bijzonder... 'gezegend' zou ik hebben gezegd in een vorig leven
. Dankbaar en feestelijk zou ik het nu noemen.