Waarschijnlijk probleem met motor, kan advies gebruiken

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
AlexA2
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 apr 2018, 23:03 0 x

Dat is idd een goed idee, misschien dat iemand hem bij de meeting kan resetten.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 apr 2018, 23:21 0 x

Geen probleem!
Als je vroeg aansluit dan kunnen we dit voor de rit doen en daarna weer uitlezen. Sla je twee vliegen in één klap ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

22 apr 2018, 07:02 0 x

Fout codes wissen kan nu wel ,
Je hebt ze nu op het forum opgeslagen :)
Hou er wel rekening mee dat de motor de eerste 100 km niet optimaal loopt. Hoog brandstof gebruik bij weg rijden, geen fut onderin.
Mijn ervaring is dat je DAN beter geen stadswerk kan doen maar gevarieerd rijden op buitenwegen.Er is iets in het brandstofsysteem wat zich dan weer opnieuw in moet stellen.( maar NA de toertocht dan)?
Wat wel een heel mooi postief punt is: de Km stand klopt!
AlexA2

22 apr 2018, 22:42 0 x

Gelukkig heb het eind van de meeting nog gered en een paar van jullie kunnen spreken. Erg fijn.

Samen met arcsissy de foutcodes gereset. Binnen kort nog een keer uitlezen om te kijken welke errors nog over zijn.

Daarna heb ik Luukske er ook nog even naar laten kijk.
@Luukske Thanks trouwens dat je nog even de tijd nam.

Hij constateerde dat cilinder 2 eigenlijk constant misfired. Hij heeft de bobinepen van cilinder 2 verwisseld met die van 3. Maar de misfires bleven in 2 dus het ligt niet aan de bobinepen

Luukske stelde nog twee mogelijke oorzaken voor, iets met de bougie, of anders aan een injector.
Voorstel was om de bougies te checken en een flesje injector cleaner er in te gooien.
(Klopt mijn samenvatting een beetje Luukske?)

Dus dat gaan we zowiezo doen.
Ik had nog een aantal vraagjes.
We hebben uitgesloten dat het niet aan de bobinepen zelf ligt maar zou er iets mis kunnen zijn voor de bobinepen? Kabels, connectors, etc?

Heeft er iemand een aanrader voor injector cleaner? Of maakt het type niet zo veel uit?

Zodra we een nieuw rapport hebben uit gelezen post ik hem weer, hopelijk is de lijst dit keer wat korter :)

Thanks
Rein
Audi A2 clublid

22 apr 2018, 23:03 0 x

Voor wat het waard is, ik heb weleens Forte injector cleaner in de tank gedaan en heb het idee dat hij daarna lekkerder liep. Beste is dacht ik om flesje erin te gooien en flink stuk te rijden daarna.
edje13
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2018, 09:21 0 x

Ik heb ook 1x last gehad van een misfire.
Bij mij lag het aan de bougie.
AlexA2

30 apr 2018, 20:20 0 x

Even een kleine update.
Heb nog niet veel tijd gehad om er aan te werken maar inmiddels een fles injector cleaner er in gegooid, ongeveer 100 km mee gereden inmiddels.

We hebben de massa aansluiting van de penbobines wat opgeschud, gereinigd en met contactspray in gespoten.

Verder hebben we even de bougie van cilinder 2 gecheckt en vergeleken met die van cilinder 3. We constateerde een aantal verschillen.
Die van nr.2 was nat, we nemen aan dat dat komt omdat hij niet ontsteekt.
Verder zat er ook aanslag op het contact in de penbobine.
We hebben de aanslag schoongemaakt. Beide bougies schoongemaakt en 2 en 3 verwisseld om te kijken wat het verschil zou zijn.

De motor lijk regelmatiger te draaien, ik heb het idee dat ik wat meer kracht heb bij lage touren maar denk niet dat hij al helemaal 100 loopt.

Hoor graag jullie inzichten.
Ik ga hem zo snelmogelijk weer uitlezen en kijken of ik nog steeds misfires heb.
Rein
Audi A2 clublid

30 apr 2018, 20:48 0 x

De andere brandstof (ron98) kan het verschil al maken. Daarnaast, mijn ervaring met mijn FSI is dat hij na de vakantie kilometers wat "vrijer" loopt. Dan is de motor weer eens goed warm geworden en schoon gebrand, met of zonder cleaner in de tank. Kortom, je hebt nu het ideale excuus om op vakantie te gaan :innocent:
JJR

30 apr 2018, 21:25 0 x

@Rein :joy: Het is wel waar. Ik deel deze ervaringen. Op RON98 loopt mijn FSI beter dan op 95. Als je niet weet wanneer je bougies voor het laatst vervangen zijn dan kan je ze beter maar een keertje vervangen ( 4 tegelijkertijd). Je bobines vertonen meestel bobbeltjes op het anders zo gladde bovenvlak als ze kapot beginnen te gaan. Kijk hier ook nog eens een keer naar. Heb je specifiek last van onregelmatigheden bij bepaalde toerentallen?
audiJan

30 apr 2018, 22:49 1 x

fsi en injectoren weg brengen en laten testen dat is het enige wat uitsluitsel brengt.
Dit komt zo vaak voorbij slechte inspuiting of defecte injectoren wat weer verbrande zuigers oplevert.
En dan de benzine pomp de volgende aandachtspunt.
Plaats reactie