Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?
- Rein
- Audi A2 clublid
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:15
- Locatie: Leidschendam-Voorburg
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Het thermostaathuis van mijn A2 was lek en een incontinente A2 dat kan natuurlijk niet, dus auto laten repareren. Vervelend deze onverwachte reparatie, maar met een bijkomend voordeel... de afgelopen dagen heb ik in een heel andere A2 mogen rijden: de 3L spaardiesel variant.
De 3L mocht ik tijdelijk gebruiken van de eigenaar, helemaal super natuurlijk! Was voor mij een eerste kennismaking met deze variant, dus eerst wennen aan de gerobotiseerde handbak ("automaat") en het ontbreken van stuurbekrachtiging, waarna het spaar virus me langzaam in de greep begon te krijgen. Auto in de Eco stand, dan rolt de auto uit als je geen gas geeft, nog beter anticiperen op het verkeer om extra uit te kunnen rollen en ook de airco op de Eco stand. Steeds meer en meer zat ik naar het schermpje te kijken of de actieradius al op liep en ik meer kilometers uit de tank zou kunnen gaan halen. Ik kwam uiteindelijk tot een verbruik van 1 op 27 over 438km, nog wel een eindje af van 1 op 33, maar niet slecht voor een eerste poging toch?
Opvallendste vond ik niet het gerealiseerde verbruik, maar de invloed die deze A2 variant op mijn rijgedrag had en dat terwijl ik vooraf mijn twijfels had over of die uberhaupt ook maar een beetje zou kunnen bevallen... Onterecht die twijfels dus, begon dat zuinig rijden als een uitdaging te zien, al is het ook niet zo dat ik nu ineens om ben, mijn FSI uitzwaai en vervang door een 3L, maar al met al wel een erg leuke kennismaking.
De 3L mocht ik tijdelijk gebruiken van de eigenaar, helemaal super natuurlijk! Was voor mij een eerste kennismaking met deze variant, dus eerst wennen aan de gerobotiseerde handbak ("automaat") en het ontbreken van stuurbekrachtiging, waarna het spaar virus me langzaam in de greep begon te krijgen. Auto in de Eco stand, dan rolt de auto uit als je geen gas geeft, nog beter anticiperen op het verkeer om extra uit te kunnen rollen en ook de airco op de Eco stand. Steeds meer en meer zat ik naar het schermpje te kijken of de actieradius al op liep en ik meer kilometers uit de tank zou kunnen gaan halen. Ik kwam uiteindelijk tot een verbruik van 1 op 27 over 438km, nog wel een eindje af van 1 op 33, maar niet slecht voor een eerste poging toch?
Opvallendste vond ik niet het gerealiseerde verbruik, maar de invloed die deze A2 variant op mijn rijgedrag had en dat terwijl ik vooraf mijn twijfels had over of die uberhaupt ook maar een beetje zou kunnen bevallen... Onterecht die twijfels dus, begon dat zuinig rijden als een uitdaging te zien, al is het ook niet zo dat ik nu ineens om ben, mijn FSI uitzwaai en vervang door een 3L, maar al met al wel een erg leuke kennismaking.
Mijn 3L is het zuinig rijden een sport. Met dit warme weer rekent de computer een actiradius voor van 900km (reeds afgelegd+nog te gaan aantal km opgeteld). Verslavend...
Record is nu 771km uit 21.5 liter diesel. Het warme weer helpt!
Record is nu 771km uit 21.5 liter diesel. Het warme weer helpt!
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
- Locatie: Almere
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ben vandaag bij Morris van MT Automotive in Wijk bij Duurstede langs geweest.
Wat een genot om na een paar maanden zonder te hebben gereden weer gebruik te kunnen maken van cruise control.
Wat een genot om na een paar maanden zonder te hebben gereden weer gebruik te kunnen maken van cruise control.
- Bijlagen
-
- Workshop in progress
- IMG_20180607_112952.jpg (2 MiB) 4464 keer bekeken
-
- Eind product
- IMG_20180607_130824.jpg (1.9 MiB) 4464 keer bekeken
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6361
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
En als de boel dan zo los ligt hoop je altijd maar weer dat het weer in orde komt
Gelukkig is dat in goede handen bij Morris! 


Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- JJR
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 08 jun 2017, 22:38
- Locatie: Haarlem
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Vandaag even 3 uurtjes bezig geweest met het koppelingsprobleem op te lossen. Ik begon 2 weken geleden te merken dat de druk op het koppelingspedaal anders werd. Bij de APK 3 weken geleden werd al geconstateerd dat de remvloeistof iets lager was dan normaal. De auto begon slechter te ontkoppelen en dit werd snel steeds erger. na een visuele inspectie zag ik wat remvloeistof thd de slaaf koppelingcilinder op de bak liggen. Boosdoener gevonden dus! Ding besteld en vandaag vervangen. Op de foto is duidelijk te zien waar hij lekte. Wat een rotplek om bij te komen trouwens! echt krap en redelijk diep verscholen.
Wat bleek, de originele koppelingcilinder zat er nog onder! 15,5 jaar oud en 180.000 kilometers achter de rug en misschien wel 50% dat aantal koppelingsbewegingen.
Hierna met een Ezibleed systeem in een paar minuutjes het systeem doorgespoeld en ontlucht ( en gelijk maar remvloeistof vervangen van de gehele auto nu ik toch bezig was....
Resultaat icm de recente transmissieolie wissel: De meest soepel schakelende A2 die ik tot nu toe gereden heb! wat een verschil!
kosten: 31 euro incl verzenden (merk ABS) + vet + bus remreiniger + 0.5 L Dot 4 remvloeistof. Spotgoedkoop dus!
Wat bleek, de originele koppelingcilinder zat er nog onder! 15,5 jaar oud en 180.000 kilometers achter de rug en misschien wel 50% dat aantal koppelingsbewegingen.
Hierna met een Ezibleed systeem in een paar minuutjes het systeem doorgespoeld en ontlucht ( en gelijk maar remvloeistof vervangen van de gehele auto nu ik toch bezig was....
Resultaat icm de recente transmissieolie wissel: De meest soepel schakelende A2 die ik tot nu toe gereden heb! wat een verschil!
kosten: 31 euro incl verzenden (merk ABS) + vet + bus remreiniger + 0.5 L Dot 4 remvloeistof. Spotgoedkoop dus!
- ArcSissy
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
- Locatie: s-Gravenhage
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Gisteren heb ik weer een heerlijke dag bij Luukske gehad. Wij hadden op de planning staan om de auto voor te bereiden op de APK.
De dag heeft veel meer gebracht, nl. een als nieuw rijdende FSI was het eind resultaat.
Natuurlijk periodieke zaken als olie vervangen, filter vernieuwd, versnellingsbak olie vervangen en natuurlijk een uitgebreide visuele inspectie. Hieruit bleek dat de staat van mijn Audi een hele redelijke is en tot op heden braaf zijn onderhoud op tijd heeft gehad. Gelukkig is deze trend nu door gezet.
Los van de APK zaken, speelde er wat zaken ... mijn FSI liep alleen goed boven de 2700 rpm. Onder dit toerental bleef het koppel achter, wat resulteerde een een auto die rond de 2000 rpm erg 'bokkig' reed. Bij een beetje gas meteen te veel gas en bij een beetje gas inhouden direct fors afremmen op de motor. Wel vermoeiend, maar ja als je verliefd bent, neem je een hoop op de koop toe.
WonderDoktor (@luukske) is in de reanimatie apparatuur gedoken en heeft weten te achterhalen dat mijn gashuisklep te lage waarden doorgaf, dus maar eens los geschroefd. De gasklepmotor leek aan een ernstige ziekte te lijden, waardoor de gasklep zich schokkerig en veel te traag liet bedienen. Gelukkig kon dit snel worden geverifieerd, door de plaatsing van een ander gasklephuis (of eigenlijk smoorklephuis). Deze gaf twijfel vrije en directe reacties en deed dit zonder vertragingen! Top dus een proefrit ....
Het bokken leek weg maar toch bleef de auto in houden onder de 2500 rpm. dus toch weer even verder zoeken.
Hierop kwam reanimatie dokter Luukske bij een vervolg inspectie rare waarden tegen in de MAF (200 % waarden bij neutraal en normaal bij gas). Dit verklaarde de trage reactie op gaspedaal wijzigingen.
Nu beschikt de A2 Kliniek over veel test onderdelen en zo zijn wij op zoek gegaan naar een goed werkende MAF sensor. Wij hebben er in totaal 5 geprobeerd, waarvan 3 dezelfde hoge afwijking gaven als mijn eigen MAF sensor en 1 gaf een ± 50% van de gewenste/verwachte waarde.
Dat chirurg Luukske zijn Eed van Hippocrates (doktors eed) serieus neemt, mag wel blijken uit het onaflatende en diagnostisch doortastend onderzoeken van mogelijke oorzaken.
Toen bleek dat het amputeren van codicil dragende Audi's niet mocht baten (5 van de beschikbare 6 MAF sensoren bleken foutief !!!), heeft Dr. Luukske zelfs zijn eigen aluminium ros aan de beademing gelegd om mij weer op weg te helpen!!! Topper Luukske,
Mijn inschatting is dat geen enkele VAG garage ook maar in de buurt kan komen van de snelheid en kunde van onze gewaardeerde forum chirurg.
De A2 staat bekend om onduidelijke/onsamenhangende onboard diagnoses en de FSI heeft hier wellicht nog wat meer last van, maar Luukske weet niet van opgeven ... de patient zal vandaag nog rijden.
En rijden dat doet ze weer!!! Mijn FSI rijdt (eindelijk) zoals Audi bedoeld heeft:
Wat een heerlijke auto is ze weer.
Nogmaals de dikste complimenten aan @Luukske en ik hoop dat mijn ervaring mede-forum gebruikers en ook andere A2-ers laat inzien dat je voor een aandoening de correcte specialist dient te consulteren.
Mijn ziekenhuis staat in Waalwijk en daar maken ze patiënten echt weer beter!!!
Een hele gelukkige
ArcSissy
De dag heeft veel meer gebracht, nl. een als nieuw rijdende FSI was het eind resultaat.
Natuurlijk periodieke zaken als olie vervangen, filter vernieuwd, versnellingsbak olie vervangen en natuurlijk een uitgebreide visuele inspectie. Hieruit bleek dat de staat van mijn Audi een hele redelijke is en tot op heden braaf zijn onderhoud op tijd heeft gehad. Gelukkig is deze trend nu door gezet.
Los van de APK zaken, speelde er wat zaken ... mijn FSI liep alleen goed boven de 2700 rpm. Onder dit toerental bleef het koppel achter, wat resulteerde een een auto die rond de 2000 rpm erg 'bokkig' reed. Bij een beetje gas meteen te veel gas en bij een beetje gas inhouden direct fors afremmen op de motor. Wel vermoeiend, maar ja als je verliefd bent, neem je een hoop op de koop toe.
WonderDoktor (@luukske) is in de reanimatie apparatuur gedoken en heeft weten te achterhalen dat mijn gashuisklep te lage waarden doorgaf, dus maar eens los geschroefd. De gasklepmotor leek aan een ernstige ziekte te lijden, waardoor de gasklep zich schokkerig en veel te traag liet bedienen. Gelukkig kon dit snel worden geverifieerd, door de plaatsing van een ander gasklephuis (of eigenlijk smoorklephuis). Deze gaf twijfel vrije en directe reacties en deed dit zonder vertragingen! Top dus een proefrit ....
Het bokken leek weg maar toch bleef de auto in houden onder de 2500 rpm. dus toch weer even verder zoeken.
Hierop kwam reanimatie dokter Luukske bij een vervolg inspectie rare waarden tegen in de MAF (200 % waarden bij neutraal en normaal bij gas). Dit verklaarde de trage reactie op gaspedaal wijzigingen.
Nu beschikt de A2 Kliniek over veel test onderdelen en zo zijn wij op zoek gegaan naar een goed werkende MAF sensor. Wij hebben er in totaal 5 geprobeerd, waarvan 3 dezelfde hoge afwijking gaven als mijn eigen MAF sensor en 1 gaf een ± 50% van de gewenste/verwachte waarde.
Dat chirurg Luukske zijn Eed van Hippocrates (doktors eed) serieus neemt, mag wel blijken uit het onaflatende en diagnostisch doortastend onderzoeken van mogelijke oorzaken.
Toen bleek dat het amputeren van codicil dragende Audi's niet mocht baten (5 van de beschikbare 6 MAF sensoren bleken foutief !!!), heeft Dr. Luukske zelfs zijn eigen aluminium ros aan de beademing gelegd om mij weer op weg te helpen!!! Topper Luukske,
Mijn inschatting is dat geen enkele VAG garage ook maar in de buurt kan komen van de snelheid en kunde van onze gewaardeerde forum chirurg.
De A2 staat bekend om onduidelijke/onsamenhangende onboard diagnoses en de FSI heeft hier wellicht nog wat meer last van, maar Luukske weet niet van opgeven ... de patient zal vandaag nog rijden.
En rijden dat doet ze weer!!! Mijn FSI rijdt (eindelijk) zoals Audi bedoeld heeft:
Wat een heerlijke auto is ze weer.
Nogmaals de dikste complimenten aan @Luukske en ik hoop dat mijn ervaring mede-forum gebruikers en ook andere A2-ers laat inzien dat je voor een aandoening de correcte specialist dient te consulteren.
Mijn ziekenhuis staat in Waalwijk en daar maken ze patiënten echt weer beter!!!
Een hele gelukkige
ArcSissy
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6361
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@ArcSissy ontzettend vermakelijke samenvatting van een geslaagde dag. Wat fijn dat je problemen opgelost zijn!
Dikke props voor Ome Dokter

Dikke props voor Ome Dokter

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16