Is er een alternatief voor de EWQ/EEA versnellingsbak? Zo ja welke types?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Bluemotion
Berichten: 214
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:46

23 mei 2016, 14:20 0 x

paulds65 schreef:
23 mei 2016, 07:56
Bluemotion schreef:
In mijn vorig post over klappen versnellingsbak kreeg ik de tip om bij een evt bakwissel gelijke een bak van een polo met een langere 5 te monteren.
is er inderdaad zo'n versnellingsbak en kan deze zonder kunst en vliegwerk worden gemonteerd?

Wat in ieder geval past is JDD en MZN (heb ik zelf voor een kennis ingebouwd). Aandrijfasflenzen moet je overzetten van de oude bak anders passen de aandrijfassen niet. Koppeling is identiek, geen aanpassingen nodig. Je hebt een paar ringetjes nodig bij de baksteun maar verder plug en play.

Paul
Dat is een mooi advies. Ik ga binnenkort eerst mijn aandrijfassen vervangen, en als klachten nog niet zijn afgenomen route B nwe koppeling en Bak
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

24 mei 2016, 22:38 0 x

@paulds65 Weet jij wat je overbrengverhoudingen van de 5e versnelling is van een JDD en MZN?

Edit:
Inmiddels heb ik een filmpje gezien van de JDD dat de motor (AMF) 2200t/pm draait bij 120km/pu.
Heeft de MZN een nog andere overbrenging waardoor het toerental nog lager komt?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

24 mei 2016, 22:49 0 x

Gebruikersavatar
Bluemotion
Berichten: 214
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:46

25 mei 2016, 20:51 0 x

Past me wel, een @Bluemotion bak  ;) . Ik ga deze week eerst mijn 2 aandrijfassen vervangen.
Gebruikersavatar
paulds65
Berichten: 196
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:42

25 mei 2016, 21:05 0 x

Audi_gekkie schreef:
@paulds65 Weet jij wat je overbrengverhoudingen van de 5e versnelling is van een JDD en MZN?

Edit:
Inmiddels heb ik een filmpje gezien van de JDD dat de motor (AMF) 2200t/pm draait bij 120km/pu.
Heeft de MZN een nog andere overbrenging waardoor het toerental nog lager komt?
MZN heeft volgens mij dezelfde overbrengverhoudingen als een JDD.
Gebruikersavatar
FrankDercks
Berichten: 212
Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
Locatie: Westervoort
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jul 2018, 20:00 0 x

De zoveelste opmerking over een "langere" 5-bak zullen sommigen zeggen. Op internet zijn op diverse fora (negatieve) opmerkingen te lezen over een "langere" 5e versnelling bij een 1.4 benzine (bby, 2003). Steuergerät, katalysator en cruise control, dat zouden de problemen zijn. Echter, ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken en heb bij 3 specialisten in versnellingsbakken navraag gedaan en tot op heden zijn ze alle 3 genegen om die langere 5e versnelling te monteren. Dus mijn vraag aan jullie op het forum is of jullie ook positieve verhalen kennen over het wijzigen van de 5e versnelling bij een 1.4 benzine. Hopelijk kan het inderdaad, want de kosten vallen mee. Motorgeluid en verbruik dalen, dus op den duur is het een economische investering.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

09 jul 2018, 21:03 0 x

Beste Frank,

Als na de synchronisatie van 1e en 2e gesneuveld is , en bij aftappen bak olie en zeven er vrij veel metaal was meegekomen is er een andere onder de AUA gezet.
Wel moet je nu bij 80 in de IV rijden want bij V is het traag als Eend.

Het was van een Skoda Fabia gehaald met 1.4 benzine motor en weet geen bak code.
Zuiniger bij 120 Km maar bij harde zij of tegenwind weer versnelling lager dus in theorie besparing maar later schakelen en verder doortrekken.
Wel is hij bij 50 in III rustiger en rijd prettig, ook de II is dan nog redelijk bruikbaar en stiller.
Maar je gaat anders rijden en bij meerdere A2's door elkaar gebruiken word je gek.....
Als je er ook meer dan 1 hebt, ik ga echt niet alle 3 dit vervangen en nu is deze ingeruild voor OSS....

Het kan maar zuiniger rijden, ik ga aan 't Gas... en daar is voor maar €6,- per maand meer belasting niets mis mee, zelfs de vrouw van Erik Wiebes is hier niet tegen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
FrankDercks
Berichten: 212
Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
Locatie: Westervoort
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jul 2018, 22:12 0 x

Hallo eekhoorntje,

Ik begrijp het begin van jou tekst niet. Kun je dat mij nog eens uitleggen?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

10 jul 2018, 13:15 0 x

Mijn probleem in vorige grijze was;

1e versnelling ging alleen nog met geweld erin...
2e met geluiden en moest dagelijks in 2e wegrijden......
Na demontage bak zag ik dat er meer was dan synchronisatie ringen vervangen.
De olie vertelde dat een revisie erg duur en veel werk ging worden.

Daarom op sloperij een zelfde buitenkant gevonden met Skoda Fabia 1.4 / 1.6 erop gekregen...
probeer maar en het paste.
Gelijk nieuwe drukgroep en wist niet de code en verhouding van deze 5 bak.
Als je voor €75,- een werkende bak mag proberen, als niet goed mocht ik hem terug brengen... en €120,- voorde Sachs koppeling... en later bleek het een Lange 5 te zijn!
Deze Skoda had dus meer dan onze 75 Pk blijkbaar en dat is mijn ervaring.

Nu deze verkocht is kan ik ook niet kijken welke code deze had... en in december 2015 heb ik dit even gedaan.....
Ik zocht een passende bak en vond deze en heb dus niet naar Code gekeken of op DVD maar gewoon even op de stelling gekeken voor zelfde passende buitenkant.

Wel begrijp ik dat er ook 6 bakken zijn met passende buitenkant maar dan moet je andere aandrijfassen monteren dus meer werk en veel uitzoeken!
De montage op de motor is dan makkelijk maar nieuwe assen en de juiste lengte zoeken kost ook veel tijd.
De Diesels is bekend maar de benzine 1.4 heeft andere maten!

Een lange 5 moet je maar op de DVD set zoeken via Windows XP of 7, en daar vind je alle waardes en een met relatief weinig km kopen zou moeten lukken.
Dit geld dan alleen voor de 1.4 benzine versie waar de oude assen bij zowel de AUA als BBY gelijk bleven!

Ik heb dus met kapotte bak ernaast gezocht en zag pas thuis het Skoda label.
Binnen 1 dag weer rijden, een revisie of onderdelen bestellen duurde langer.


Maar als je langere versnelling wilde, 185/65/15 banden monteren voor kan net en dat is voordeligste en makkelijkste manier om rust te krijgen..... ik heb nog velgen over 15" waar ik vanaf wil.
Ook nog 17" met matige banden en daar hogere banden op en je hebt minder werk en je mag het proberen... ik kan best mijn banden uitlenen en je hebt dan zomaar 3 tot 5% minder toeren en langere versnelling zonder grote kosten.
Ik heb deze maat gedaan voor comfort, maar ook lagere toeren in de auto.... en minder teller afwijking tussen teller en navigatie....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jul 2018, 15:15 0 x

FrankDercks schreef:
09 jul 2018, 20:00
De zoveelste opmerking over een "langere" 5-bak zullen sommigen zeggen. Op internet zijn op diverse fora (negatieve) opmerkingen te lezen over een "langere" 5e versnelling bij een 1.4 benzine (bby, 2003). Steuergerät, katalysator en cruise control, dat zouden de problemen zijn. Echter, ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken en heb bij 3 specialisten in versnellingsbakken navraag gedaan en tot op heden zijn ze alle 3 genegen om die langere 5e versnelling te monteren. Dus mijn vraag aan jullie op het forum is of jullie ook positieve verhalen kennen over het wijzigen van de 5e versnelling bij een 1.4 benzine. Hopelijk kan het inderdaad, want de kosten vallen mee. Motorgeluid en verbruik dalen, dus op den duur is het een economische investering.
Of het verbruik zal dalen, is nog maar de vraag.
Het vermogen van de 1.4 16V zit vooral bovenin het toerenbereik, en door de langere overbrenging van de 5e versnelling krijgt de motor het alleen maar moeilijker om de hogere toerentallen te halen.

Mijn ervaring met de A2 1.4 benzine is dat er (motor)toeren gemaakt moeten worden om de gang er in te houden, en dat bereik je niet door de hoogste versnelling nog langer te maken.
Plaats reactie