Serieus probleem / geluid (video)
- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Sinds ik nieuwe banden erop heb, (mei) heb/ had ik een ietwat trillend stuur vanaf 80- 90 km/h; Dacht in eerste instantie dat de banden slecht gebalanceerd waren.
Laatst verdween plots (voor even) het trillen, dat vond ik al vreemd.
Daarbij ook een vaag kloppend geluid in de voortrein, dacht zelf aan een stangetje/rubbertje, wellicht een kapotte veer of v.p. lager; mede omdat het duidelijk te horen is als je over een drempel o.i.d. rijdt, en hoopte (nou ja) eigenlijk op een fusee die vervangen moest worden, ook ivm het wel/niet trillen.
Vandaag viel het geluid me echt op, het wordt ietwat frequenter, dus ik heb de wagen na een ritje van ong. 250 km net even opgekrikt.
toen viel mij het volgende op:
wiel rechts (bak in vrij) https://www.youtube.com/watch?v=v3iywCdB3DU
wiel links (bak in vrij) https://www.youtube.com/watch?v=k1ls6R3HBTk
Wiel links in 1e versnelling https://www.youtube.com/watch?v=6PDJpYVAj6E
ik dacht eerst aan een wiellager, maar er zit totaal geen verticale speling op het wiel, dus wellicht een homokineet.
Tot mijn stomme verbazing vertoont het wiel links precies hetzelfde euvel, waardoor ik dus bang ben dat mijn differentieel ver op is.
Ook is het wat nat onder de auto, er lijkt iets te lekken. (kan ook koelvloeistof zijn) morgenochtend ga ik er met een vriend wat beter naar kijken.
weet iemand hoe ik kan zien/ruiken of de nattigheid versnellingsbakolie is?
Zou a.s. vrijdag willen vertrekken... vakantie met de A2, dus de timing is weer perfect.
p.s. het geluid lijkt op de filmpjes uit het wiel te komen , maar in het echt lijkt het, vooral links, bij de bakzijde vandaan te komen.
Nou weet ik niet of het kloppend geluid hier ook mee te maken heeft. als ik rechts op de wagen duw, hoor ik iets wat er op lijkt bij het inveren.
Laatst verdween plots (voor even) het trillen, dat vond ik al vreemd.
Daarbij ook een vaag kloppend geluid in de voortrein, dacht zelf aan een stangetje/rubbertje, wellicht een kapotte veer of v.p. lager; mede omdat het duidelijk te horen is als je over een drempel o.i.d. rijdt, en hoopte (nou ja) eigenlijk op een fusee die vervangen moest worden, ook ivm het wel/niet trillen.
Vandaag viel het geluid me echt op, het wordt ietwat frequenter, dus ik heb de wagen na een ritje van ong. 250 km net even opgekrikt.
toen viel mij het volgende op:
wiel rechts (bak in vrij) https://www.youtube.com/watch?v=v3iywCdB3DU
wiel links (bak in vrij) https://www.youtube.com/watch?v=k1ls6R3HBTk
Wiel links in 1e versnelling https://www.youtube.com/watch?v=6PDJpYVAj6E
ik dacht eerst aan een wiellager, maar er zit totaal geen verticale speling op het wiel, dus wellicht een homokineet.
Tot mijn stomme verbazing vertoont het wiel links precies hetzelfde euvel, waardoor ik dus bang ben dat mijn differentieel ver op is.
Ook is het wat nat onder de auto, er lijkt iets te lekken. (kan ook koelvloeistof zijn) morgenochtend ga ik er met een vriend wat beter naar kijken.
weet iemand hoe ik kan zien/ruiken of de nattigheid versnellingsbakolie is?
Zou a.s. vrijdag willen vertrekken... vakantie met de A2, dus de timing is weer perfect.
p.s. het geluid lijkt op de filmpjes uit het wiel te komen , maar in het echt lijkt het, vooral links, bij de bakzijde vandaan te komen.
Nou weet ik niet of het kloppend geluid hier ook mee te maken heeft. als ik rechts op de wagen duw, hoor ik iets wat er op lijkt bij het inveren.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Stefan,
Ja dat geluid komt bij mij ook bekend voor ,deze geluiden komen uit de versnellingsbak lagerwerk / differentieel .
Gezien mijn km stand weet ik niet of dit ook bij lagere km standen ook zo mag klinken...maar de speling is vaak
dan kleiner .
Misschien kan iemand van he forum met mindere km ters ook filmpjes posten die vergelijkbaar is met je km stand je een referentie hebt.
Het verversen van de olie kan geen kwaad ,maar misschien iets het lawaai kunnen dempen onder het rijden ,maar verwacht er niet er veel van.
Ik maak er voorlopig geen zorgen over ,ik wacht totdat onze eerste koppeling/drukgroep set af fabriek nog werkend is aan vervangen toe is ,eventueel de bak verwisselen of revisie etc.
succes nog,
Rolf
19:26 uur oh ja de olie kan zurig ruiken... maar is dat natte niet condenswater airco ?
Ja dat geluid komt bij mij ook bekend voor ,deze geluiden komen uit de versnellingsbak lagerwerk / differentieel .
Gezien mijn km stand weet ik niet of dit ook bij lagere km standen ook zo mag klinken...maar de speling is vaak
dan kleiner .
Misschien kan iemand van he forum met mindere km ters ook filmpjes posten die vergelijkbaar is met je km stand je een referentie hebt.
Het verversen van de olie kan geen kwaad ,maar misschien iets het lawaai kunnen dempen onder het rijden ,maar verwacht er niet er veel van.
Ik maak er voorlopig geen zorgen over ,ik wacht totdat onze eerste koppeling/drukgroep set af fabriek nog werkend is aan vervangen toe is ,eventueel de bak verwisselen of revisie etc.
succes nog,
Rolf
19:26 uur oh ja de olie kan zurig ruiken... maar is dat natte niet condenswater airco ?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Olie pijl bak controleren....
Bekend probleem en na vullen ging het schakelen ook soepeler...
Dag later extra bak olie gehaald en geheel ververst.
De Bak en differentieel is een geheel volgens mijn...
Ik heb wegens slijtage na ruim 400.000 km er in deze iets dikkere olie in gedaan en dat bevalt prima..
maar fles is weg en leeg dus weet niet meer precies welke erin hoorde.
Deze rijd nog dagelijks zonder problemen en dit is vorig jaar gedaan... ik had ook geluiden en ook dezelfde Telefoon velgen!
Bekend probleem en na vullen ging het schakelen ook soepeler...
Dag later extra bak olie gehaald en geheel ververst.
De Bak en differentieel is een geheel volgens mijn...
Ik heb wegens slijtage na ruim 400.000 km er in deze iets dikkere olie in gedaan en dat bevalt prima..
maar fles is weg en leeg dus weet niet meer precies welke erin hoorde.
Deze rijd nog dagelijks zonder problemen en dit is vorig jaar gedaan... ik had ook geluiden en ook dezelfde Telefoon velgen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- stefan74
Bedankt Rolf voor het meedenken, ik heb geen airco, maar wel ietwat koelvloeistoflekkage; gaat ong. 1 liter per jaar in, meestal is er ook wel wat nattigheid te zien onderin, ter hoogte vd slangen.AudiFanSedert1971 schreef: ↑29 jul 2018, 19:24Stefan,
dan kleiner .
succes nog,
Rolf
Ik zelf dacht aan een kapotte homokineet bakzijde (daar komt het geluid vandaan), maar vind het zo vreemd dat het dan aan beide kanten tegelijk is.
Ik weet dat het differentieel kapot kan / kan gaan lekken, met alle gevolgen van dien, vandaar de vraag over de versnellingsbakolie.
De mijne heeft nu bijna 245.000 op de teller.
Laatst gewijzigd door stefan74 op 29 jul 2018, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- eekhoorntje
wielen eraf, draaien en goed kijken of het dikke harmonica rubber nog heel is.... dat kan ook tikken...
en dat word een nieuwe erop persen of compleet nieuwe as.... links en rechts even oud dus het kan...
Een bak wisselen is duurder!
en dat word een nieuwe erop persen of compleet nieuwe as.... links en rechts even oud dus het kan...
Een bak wisselen is duurder!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Stefan,
Ik vergat het kloppend geluid zou 1 van de koppelstangen kunnen zijn.
Zijn die goed check dan ook de aandrijfassen je die kunt wiebelen terwijl wielen op wegdek staan .
Maar bij het rijden dan hoor je die geluiden ook al bij vlakke wegdek zelfs zoals asfalt vaak ook een zwaar gerommeld geluid...en bij hobbelig wegdek als maar erger...
Zou je een geluids opname kunnen opnemen tijdens vlak en hobbelig wegdek ?
En ook bij bochten in beide situaties?
Of wacht gewoon af wat die kennis van je het kan beoordelen.
Dat vaak handiger te beoordelen is toch ?
Grt
Rolf
Zijn die goed check dan ook de aandrijfassen je die kunt wiebelen terwijl wielen op wegdek staan .
Maar bij het rijden dan hoor je die geluiden ook al bij vlakke wegdek zelfs zoals asfalt vaak ook een zwaar gerommeld geluid...en bij hobbelig wegdek als maar erger...
Grt
Rolf
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1.4 BBY '02,

- stefan74
Kan inderdaad zijn dat het kloppende geluid niets te maken heeft met bovenstaande video's, maar het getril wat ik al een paar maanden merkte zou er wel mee te maken kunnen hebben.AudiFanSedert1971 schreef: ↑29 jul 2018, 20:18Stefan,
Grt
Rolf
Als ik éénmaal op de snelweg ben, is het doffe, kloppende geluid weg.
Morgen weet ik hopelijk meer.
- eekhoorntje
De Stabilisator stangen kun je met de hand voelen en die kunnen ook nog geluid maken.....
gewoon wiel eraf en even voelen of je speling voelde en of die geluid maken...
Daar kun je wel mee doorrijden maar liever nieuwe... zijn niet zo duur.
- stefan74
Dat klopgeluid maak ik me ook niet zo'n zorgen over, veren zijn 3 jaar oud en zien er nog goed en heel uit, toplagers komt het geluid niet vandaan; het zit lager ,dus ik hoop idd nieuwe stabi rubbers, deze zijn alweer 3 jaar oud.eekhoorntje schreef: ↑29 jul 2018, 20:28De Stabilisator stangen kun je met de hand voelen en die kunnen ook nog geluid maken.....
Hij rijdt nog gewoon zoals vanouds, zoals gezegd vandaag ook 250 km afgelegd.
Maar de -in mijn ogen- grote speling en bijbehorend gruizerige knikkerbak-geluid afkomstig van de aandrijfassen/versnellingsbak, daar schrok ik toch wel van aangezien ik over 4 dagen op vakantie ga. En dit zou ook de oorzaak kunnen zijn van het kloppende geluid..
Ben er nog steeds niet gerust op, morgen weet ik meer.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Hoi Stefan 74
Naar Appelscha zal nog wel gaan, maar als je naar zuid Frankrijk wil zou ik eerst de boel wel na kijken. Eerst maar even kijken of er gruis in de olie zit want zoals je zelf al zegt het geluid lijkt van het differentieel te komen. Het klinkt wel serieus.
Overigens kan het trillen van het stuur wel wat anders zijn bijv. Een hoogteslag op beide voor banden .
Naar Appelscha zal nog wel gaan, maar als je naar zuid Frankrijk wil zou ik eerst de boel wel na kijken. Eerst maar even kijken of er gruis in de olie zit want zoals je zelf al zegt het geluid lijkt van het differentieel te komen. Het klinkt wel serieus.
Overigens kan het trillen van het stuur wel wat anders zijn bijv. Een hoogteslag op beide voor banden .