Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?

Offtopic & overig
FrankDercks
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 aug 2018, 11:22 4 x

Gisteren teruggekomen van twee weken vakantie naar Zwitserland. De 1.4 benzine deed het prima, alhoewel in de bergen een beetje zwak op de borst. Ik moest wennen aan het (veel) later schakelen, met veel meer toeren dan normaal. Vorige auto's van mij deden dat voor mijn gevoel wat makkelijker. Het geluidscomfort op de snelweg vond ik zeer aangenaam. Het oranje lampje van het motormanagement ging op een gegeven moment branden, maar na een bezoek aan een Audi-dealer in de buurt van Locarno was dat ook weer verholpen. Een ventiel cq iets met de uitlaat/katalysator. Het was volgens de man van de garage niet iets om me echt zorgen over te maken. Ik merkte ook niets aan de auto qua rijgedrag/motor, dus ik was weer gerustgesteld.
Het benzineverbruik was op de autobaan en gewone weg vaak tussen de 5.0 en 5.5 l/100 km. Een erg fijne bijkomstigheid, bij deze heerlijke auto (met een benzineprijs in Zwitserland van soms omgerekend euro 1,34). In de bergen (o.a. de Furkapas en de Gotthard over) moest de 1.4 bby natuurlijk hard werken. Dan was 7.0 l/100 km al een hele toer (bij het afdalen natuurlijk wel lekker zuinig😉). Al met al was ik erg gecharmeerd van de reiskwaliteiten van de A2. Ook mijn 2 jongens die mee waren (19 en 22 jaar) genoten van de kwaliteiten van deze heerlijke auto. Op de achterbank konden ze opvallend comfortabel hun (lange) benen kwijt. Ik hoop nog vaak met de A2 lange reizen te maken, dat is wat mij betreft genieten in het kwadraat.
rolf

10 aug 2018, 11:56 0 x

Spits schreef:
10 aug 2018, 06:58
Heb mij vandaag/vanmorgen geërgerd aan mijn nieuwe thermostaat die er net een week inzit! Koelvloeistof blijft heerlijk koel, dus blijft (weer) open staan...... :(
Misschien is je kv sensor niet in orde.
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 aug 2018, 12:30 0 x

FrankDercks schreef:
10 aug 2018, 11:22
Het benzineverbruik was op de autobaan en gewone weg vaak tussen de 5.0 en 5.5 l/100 km.
Wauw.. 1 op 20 met een 1.4 vind ik echt heel netjes. Dat red ik helaas niet!
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

10 aug 2018, 14:36 0 x

FrankDercks schreef:
Gisteren teruggekomen van twee weken vakantie naar Zwitserland. De 1.4 benzine deed het prima, alhoewel in de bergen een beetje zwak op de borst. Ik moest wennen aan het (veel) later schakelen, met veel meer toeren dan normaal.
....
Het benzineverbruik was op de autobaan en gewone weg vaak tussen de 5.0 en 5.5 l/100 km.
....
In de bergen (o.a. de Furkapas en de Gotthard over) moest de 1.4 bby natuurlijk hard werken. Dan was 7.0 l/100 km al een hele toer (bij het afdalen natuurlijk wel lekker zuinig😉).
Herkenbaar. Bij mij in de omgeving Rhenen moet ik, om de gang er in te houden bij het klimmen, de motor water hoger in de toeren houden.

Het verbruik is afgelezen op de boordcomputer of uitgerekend na het aftanken?
Mijn ervaring met boordcomputers is dat ze vaak een beetje optimistisch zijn ...
(zeker bij de modus momenteel verbruik).
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

10 aug 2018, 14:47 0 x

Piepshow?

Wegens het stralende weer moesten de oude wissers aan en dat rubber is wel erg stevig en hard geworden, even gewisseld, foto gemaakt.....maar heb ik wel de goede gedaan?
Welke kleur auto heb ik nu eigenlijk een nieuw rubbertje gegeven op de oude spoiler arm?
Bijlagen
IMG-20180810-WA0004.jpeg
IMG-20180810-WA0004.jpeg (460.54 KiB) 3584 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
karolography
Audi A2 clublid

10 aug 2018, 15:22 0 x

FrankDercks schreef:
Gisteren teruggekomen van twee weken vakantie naar Zwitserland. De 1.4 benzine deed het prima, alhoewel in de bergen een beetje zwak op de borst.
Wat leuk dat er zulke verslagen worden gedeeld hier! Interessante materie ook. Je verhaal geeft mij wel het gevoel dat het aan te raden is een 1.6 te hebben als je de bergen in wil. Dus dat advies neem ik zeker mee in mijn afwegingen. :blush:
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
:heart: Mercedes-Benz EQS 2025 AMG Vintage Blue (besteld)
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 aug 2018, 16:27 0 x

[/quote]

[/quote]

Zou ook goed kunnen, dus een nieuwe is onderweg! voor de zekerheid toch ook maar weer een thermostaat mee laten komen, scheelt weer verzendkosten....... :thumbmin:

Overigens kwam de kv snel op temp. volgens het dashboard, na wisseling van thermostaat. Maar goed, misschien is de staat van de sensor niet al te best meer, we zullen zien.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Jur
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

10 aug 2018, 16:57 0 x

Spits schreef:
10 aug 2018, 16:27
[/quote]

Zou ook goed kunnen, dus een nieuwe is onderweg! voor de zekerheid toch ook maar weer een thermostaat mee laten komen, scheelt weer verzendkosten....... :thumbmin:

Overigens kwam de kv snel op temp. volgens het dashboard, na wisseling van thermostaat. Maar goed, misschien is de staat van de sensor niet al te best meer, we zullen zien.
[/quote]

Bekend probleem. Die sensor legt wel vaker het loodje. Vervanging is een klusje van niks (hé @Spinazie :P )
rolf

10 aug 2018, 16:58 0 x

Vandaag is de A2 weer glansrijk door de EU-Kontroll (APK) gekomen, hij kan weer 2 jaar vooruit. :D

Ook nog een paar verse netwerkkabels door het huis getrokken, hebben onlangs fiber ipv een telefoonlijntje met ADSL+.
Moet zeggen dat dit een stuk rapper is, vooral mijn online gamende zoon is helemaal heppiedepeppie. :joy:
FrankDercks

10 aug 2018, 17:48 0 x

"Het verbruik is afgelezen op de boordcomputer of uitgerekend na het aftanken?
Mijn ervaring met boordcomputers is dat ze vaak een beetje optimistisch zijn ...
(zeker bij de modus momenteel verbruik)".

Mede waarschijnlijk door mijn bandenmaat, heb ik gemerkt dat de afwijking van km-teller 2% is (hij geeft minder aan dan de werkelijke afstand, diverse malen gemeten a.d.h.v. de groene paaltjes op de snelwegen enz.). Het actuele verbruik kan ik niet echt controleren, wel het gemiddelde. Dat klopt, incl. de afwijking, volgens mij wel. Bij het aftanken heb ik dat al een paar keer gecontroleerd, praktisch zonder afwijking.

Nu moet ik zeggen dat ik bijna al mijn km's zuinig probeer te rijden. Ik pas regelmatig het "liften" van mijn voet cq het gaspedaal toe en op de buitenwegen/snelwegen behoor ik niet bepaald tot de snelsten. "Op tijd vertrekken" bespaart veel...
Plaats reactie