Beste A2-ers,
Afgelopen week werd ik door Oom Agent, rond 03.15 hr uit bed gebeld.
Een echte agent, met echte politieauto..., "de ramen van uw otootje (!) staan allemaal open" enfin, 3 min later was ik daar en... Alle raampjes keurig dicht....
Niets aan de hand, wel vreemd. Totdat zaterdag mijn auto geheel leeggeroofd was, nwe. Tom tom, allerlei gereedschapjes en handige snoertjes, wat boeken en cd's, een niewe literfles motorolie voor de vakantie gekocht, etc etc etc.
Geen dekking bij de verzekering, want ...geen sporen van braak.
Volgens mijn verzekeraar bebeurt dit nogal vaak de laatste tijd, en wordt het stil gehouden. Mijn sleutel zit s'nachts in het deurslot, met de autosleutel erbij, de oplossing is dat niet ( meer) te doen wegens mogelijk uitkezen en klonen om bovenstaande te voorkomen, en/of de sleutelbos in een blikje te doen, dat helpt ook...
Probeer maareens je auto te openen als de ab in een blikje zit.....doe je voordeel, ik had helaas de premiére...
Beste groet,
Sam Singer.
Sleutel gekloond
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Behoorlijk kl*te, maar wel een vreemd verhaal. De sleutel is een zendertje en de auto bevat een ontvanger. Mij lijkt dat er aan de sleutel niets uit te lezen valt, tenzij jij op een knopje drukt. Ik zou ook verwachten dat de auto niets terugzegt als de verkeerde code wordt aangeboden. Dus ook daar zie ik geen uitlees-mogelijkheden.
Wat ik me wel kan voorstellen, is dat iemand met een vergelijkbare afstandsbediening toevallig (?) een code weet te produceren die door de auto wordt geaccepteerd als correct. De code wisselt per keer dat je de sleutel gebruikt en de auto accepteert een aantal codes "rondom de juiste code in de reeks". Als je een aantal keren op de "open"-knop drukt zonder dat de auto in de buurt is, raken afstandsbediening en auto uit sync. Dan werkt de sleutel niet meer, totdat je hem in het contact doet, contact aan, contact uit en de synchronisatie herstelt.
De situatie is anders bij "keyless entry": dan zijn sleutel en auto steeds naar elkaar op zoek, hebben beide een zender en ontvanger, zodat de auto open gaat als je in de buurt komt. Dan heeft het blikje zin.
Maar "keyless entry" heb ik bij een A2 nog niet gezien.
Wat ik me wel kan voorstellen, is dat iemand met een vergelijkbare afstandsbediening toevallig (?) een code weet te produceren die door de auto wordt geaccepteerd als correct. De code wisselt per keer dat je de sleutel gebruikt en de auto accepteert een aantal codes "rondom de juiste code in de reeks". Als je een aantal keren op de "open"-knop drukt zonder dat de auto in de buurt is, raken afstandsbediening en auto uit sync. Dan werkt de sleutel niet meer, totdat je hem in het contact doet, contact aan, contact uit en de synchronisatie herstelt.
De situatie is anders bij "keyless entry": dan zijn sleutel en auto steeds naar elkaar op zoek, hebben beide een zender en ontvanger, zodat de auto open gaat als je in de buurt komt. Dan heeft het blikje zin.
Maar "keyless entry" heb ik bij een A2 nog niet gezien.
- singer
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Beste Peter,
Dank voor je reactie, hebt mij iig deels gerustgesteld, toeval bestaat dus...ook in sleutelzender land...kan die toevallige opening van mn auto in principe met iedere VAG sleutelzender? , verder heb ik keyless entry alleen al meerdere malen beleefd dmv ruitinslag..., gelukkig niet bij de A2
Met groet,
Ernie
Dank voor je reactie, hebt mij iig deels gerustgesteld, toeval bestaat dus...ook in sleutelzender land...kan die toevallige opening van mn auto in principe met iedere VAG sleutelzender? , verder heb ik keyless entry alleen al meerdere malen beleefd dmv ruitinslag..., gelukkig niet bij de A2
Met groet,
Ernie
- Spits
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Man, da's zuur zeg! Eigenlijk wordt je dubbel genaaid, want de verzekering weet er wel van, maar houd het stil.................
Hoop dat het je vakantie niet teveel in het water laat vallen.
En dat schorem wat niet van andermans spullen kan afblijven die, eh nou ja, die vin ik ook niet leuk...(wil wat anders zeggen, maar laat ik netjes blijven).

Hoop dat het je vakantie niet teveel in het water laat vallen.
En dat schorem wat niet van andermans spullen kan afblijven die, eh nou ja, die vin ik ook niet leuk...(wil wat anders zeggen, maar laat ik netjes blijven).
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De meeste afstandsbedieningen werken in de 433 MHz band - als je een ontvangertje bouwt en (met een VAG-sleutel) de sleutelcodes bekijkt, zou je een zendertje kunnen bouwen die achter elkaar 10-tallen codes probeert. Ik weet niet hoe lang de code is, maar 3 of 4 cijfers lijkt me een redelijke aanname, als je bedenkt hoe weinig fraude-bewust de auto-elektronica-ontwerpers zijn (zie "keyless entry"-hack m.b.v. versterkertje).