Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?

Offtopic & overig
iKnijff
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 sep 2018, 22:26 1 x

Veertienmeizeventien schreef:
13 sep 2018, 21:42
iKnijff schreef:
13 sep 2018, 21:33
Leuke reactie hierboven. ^^ Zelf heb ik ook niets uitgevoerd m.b.t. de A2. Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan een lamp die ik zelf ontworpen en gemaakt heb. Ik hoop 'm zo op te kunnen hangen.
Oke: foto's of het is niet waar
IMG_1419.jpg
IMG_1419.jpg (1.58 MiB) 4164 keer bekeken
Aan de wand, aan het plafond hangt een eerdere creatie
IMG_1420.jpg
IMG_1420.jpg (1.47 MiB) 4164 keer bekeken
Kleur van de print niet realistisch, maar zo is de vorm duidelijk
IMG_1422.jpg
IMG_1422.jpg (1.6 MiB) 4164 keer bekeken
Zo oogt de print als hij verlicht wordt
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 sep 2018, 18:19 2 x

iKnijff schreef:
13 sep 2018, 22:26
Veertienmeizeventien schreef:
13 sep 2018, 21:42
iKnijff schreef:
13 sep 2018, 21:33
Leuke reactie hierboven. ^^ Zelf heb ik ook niets uitgevoerd m.b.t. de A2. Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan een lamp die ik zelf ontworpen en gemaakt heb. Ik hoop 'm zo op te kunnen hangen.
Oke: foto's of het is niet waar
Aan de wand, aan het plafond hangt een eerdere creatie

Kleur van de print niet realistisch, maar zo is de vorm duidelijk

IMG_1422.jpgZo oogt de print als hij verlicht wordt
Haha! Mooi dat je de handschoen oppakt en foto's deelt.

Complimenten voor de lamp! :D

Ik voel een nieuw topic aankomen!
betutteling is zinloos; passie is Goud
ArcSissy

16 sep 2018, 22:53 6 x

Mijn oorspronkelijke interesse in de A2 is ooit eens gewekt door diverse beschrijvingen van de lichtvoetigheid van het Alu-wondertje ... Wel nu, ik heb reeds veel verschillende auto's gereden, maar echt lichtvoetig vond ik de mijne niet. Licht ... ja zeker, maar lichtvoetig ... Ik vermoedde wel dat er veel meer (plezier) uit te halen viel, maar niet met het schoeisel waarmee ik haar had gekocht. Na een half jaar met standaard Audi specs te hebben gereden, was ik prima te spreken over het gedrag op gangbare wegen met mijn enigszins terughoudend rijstijl.
Prima, heerlijke auto ... niets aan doen zou je denken.

Wel nu, bij een rondje om de auto vielen mij wat 'zweetplekjes' aan mijn schokbrekers op, dus nu was een katalytische moment aangebroken. All purpose boots vervangen of er iets ervoor in de plaats naar eigen inzicht en vermogen. Voor mij hield dit in een volledig nieuw onderstel voor meine Alu Dame, die niet meer dan 1000€ méér mocht kosten als reguliere vervanging. De banden waren al wat jaren oud en hadden betere dagen gehad. Schokbrekers binnenkort dus ook. Ik heb een goede set winterbanden en dus was ik volledig vrij in de keuze voor het zomer rubber.

De setup van het onderstel is tot stand gekomen door na te gaan, waar ik ze het meeste gebruik en wat ik er precies van wil. Hierbij kon ik mijn keuzes voor banden, velgen, veren en schokbrekers op elkaar afstemmen. Deze kans doet zich niet al te vaak voor dus ik ben er even voor gaan zitten.

Gelet op het feit dat we in NL de meeste km's afleggen (en ik geen mooi weer rijder ben), zijn regenachtige NL'se omstandigheden het 'slechtste' waar ik rekening mee heb gehouden, ik heb immers een goede winterset.
Na de keuze voor banden, heb ik gekeken naar de vering, dan pas naar velgen om af te sluiten met de keuze voor shocks. Ik heb bewust gekozen voor deze volgorde om niet uit te komen bij een ‘race’ setup. Normaal gesproken zoek je in volgorde sportveren > laag profiel banden > stijve schokbrekers en kom je bij een race setup uit. Begrijp me goed, race is leuk, maar niet voor op de openbare weg. En voor mij zeker niet voor dagelijks gebruik.

De eerste en in mijn ogen de belangrijkste keuze, de banden, kwam uit op Uniroyal Rainsport 3 XL. Dit is een asymmetrische band met goede rol eigenschappen aan de binnenkant èn waterafvoer aan de buitenzijde van de band. Met de standaard iets negatieve camber instelling van de A2, hoop ik met deze keuze het onvermijdelijke cuppen van de band wat te kunnen uitstellen/voorkomen.

Daarnaast wilde ik de auto iets minder rol geven, zonder de laadcapaciteit al te veel aan te tasten. Iets stuggere sportveertjes voor met 2,5 cm verlaging en aan de achterkant geen sport veren, maar gewone 'lange Audi's'. Hierdoor veranderde de stand een beetje in een RedBull, met een brutale 'rake' tot gevolg. Hierbij werd gedrag bij remmen en insturen van bochten merkbaar beter. Fijn, dat is wat ik voor ogen had.

Wel nu bleef de keuze in velgen en dus bandenmaten. Hierbij ben ik niet naar het extreme gegaan en gekozen voor een 17 inch velg, 7J breed ET 35. Hierna kon ook de keuze voor de maat van de band worden gemaakt: wederom een veilige 205/40 R17.
Komende van een 185/50 R16 levert dit een stuggere en directere reactie op, waarvoor enig offer moest worden gemaakt op het gebied van comfort. Gevolg was een vlot sturende en goed sporende auto die een beetje 'nose heavy' leek, bv. bij het drempel af gaan leek hij verder door te veren aan de voorkant.

Met de wetenschap dat de schokbrekers het sluitstuk van het onderstel zou worden, heb ik eerst een tijdje gereden met inmiddels licht zwetende standaard schokbrekers. De bochtenstabiliteit en anti-roll heb ik verder verbeterd door de plaatsing van spoorverbreders achter. 2 x 20 mm breder achter. Ik had niet veel verwachting van deze aanpassing, maar ik moet zeggen dat ik verrast ben door de grootte van dit effect. Bovendien smoelt de auto nu beter en wordt de smallere achterspoorbreedte gecorrigeerd (fijn met achteruit in parkeren langs een stoeprand).

De stappen tot op heden hadden precies het verwachtte resultaat en dus heb ik zonder verdere twijfel de laatste stap gezet en ook de voorgenomen shocks besteld. Heel bewust niet de meest’racy’ Eibachs, maar Koni’s FSD. Hiervan wordt beweert ze afhankelijke veerkarakteristiek hebben: harde bump = stug, zachte bump = zachter. Koni heeft in 2018 een gemodificeerde versie van de FSD technologie op de markt gebracht KONI Special active. Eigenlijk had ik deze al op het oog, voordat ik dit onderstel avontuur begon, maar gaaf om te zien dat ‘mijn gedachtengang stand houdt’. Wel nu … de icing on the cake is gisteren geinstalleerd.

Shocks.jpg
Shocks.jpg (392.15 KiB) 4096 keer bekeken

Resultaat van dit hele relaas: ik heb de A2 die zoals alle beschrijvingen lichtvoetig, gretig en verfijnd is. Heel precies, veel communicatie en niet hard. Rijd je rustig dan is het erg comfortabel en wil je wat stugger dan bepaal je dat zelf. Ik had gehoopt dat het geheel zo zou werken, maar zelfs ik ben met stomheid geslagen. Wat een super leuke auto is het ( … geworden). Nu is ze zoals ik wens …. dus eindelijk niets meer aan doen.

Budget wise … mijn oude Style velgen en banden heb ik verkocht (met pijn in het hart), hiervoor is een nieuwe set RC Design 29 velgen gekomen met de Uniroyals: saldo -/- € 550,- Sport veren heb ik betrokken van een mede-forum lid voor € 70 en de Koni shocks zijn momenteel te verkrijgen voor € 472 voor een set rondom. Bij het plaatsen van de veren en schokbrekers zijn ook de toplagers vervangen. Saldo al met al: -/- € 1350. Toch een hele zak met geld, maar dit is voor mij de eerste keer dat zo’n aanpassing binnen budget is gebleven! Ook hier aangenaam verrast!

Slot: je bent zelf in staat om je A2 veel verder te personaliseren dan alleen uiterlijk. Maak je veel uren/km’s in je A2 en heb je een beetje voorstellingsvermogen, ga zo’n uitdaging gerust aan. Ik weet dat ik de komende jaren heel veel uren met een grotere smile in mijn A2 rond rij als voor de hele operatie. Enne die smile … daar is het mij allemaal om te doen.

2Gruss.jpg
2Gruss.jpg (197.53 KiB) 4096 keer bekeken

Ta-ra
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

16 sep 2018, 23:07 2 x

Kan ik me alvast aanmelden voor een proefritje op de eerstvolgende meeting?
Lijkt allemaal mooi in evenwicht nu.
Als ik het zo lees heb je er een soort s- line van gemaakt!
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

17 sep 2018, 09:22 0 x

@Arc Sissy,

Zijn de originele veren nog goed achterd?
Iemand heeft deze bij mijn verlaagd, (dealer in Ardennen!) en daarom zie minder in binnenspiegel.

Wel moet ik OSS veren hebben want de originele normale zakken ook teveel in.
Vooral als naast het glazen dat ook nog LPG3 erin komt met geen 35 maar 50 liters!

Verlagen achter alleen doen als het voor ook doet vind ik.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 sep 2018, 09:46 2 x

@ArcSissy

Mooie beschrijving van hoe je tot de diverse keuzes bent gekomen ... :thumbmin:

Welke wiel/bandmaat heb je voor het winterrubber? Ben wel nieuwsgierig in hoeverre
dat nog veel invloed op het weggedrag zal hebben.

Heb zelf gemerkt dat mijn kleine stalen winterwielen 155/70/15 veel comfortabeler rijden
dan de zomerwielen 185/50/16. Heeft naar mijn idee vooral te maken met het verschil
in wiel/band gewicht. Het "bonkige" gedrag bij drempels herken ik bij mijn zomerwielen, bij
de winterwielen heb ik daar veel minder last van.

Off-topic: misschien goed om van deze beschrijving & reacties een apart topic in modificaties/aanpassingen te maken?
ArcSissy

17 sep 2018, 12:10 1 x

Heel goed om bij dit onderwerp ook even het winterschoeisel aan te halen. Winterbanden zijn wellicht nog belangrijker dan het zomerrubber. Dit zijn immers de banden, waar je onder de slechtste omstandigheden mee rijdt en gemiddeld rij ik er toch zo'n 4 à 5 maanden per jaar mee. Mijn winterset bestaat uit Dunlop SP Winterrespons 175/60 R15 op stalen velgen. Ik rijd deze bewust op stalen velgen gelet op de materiaal eigenschappen van staal vs. licht metaal op lage temperaturen. Naar mijn weten is dit tevens de uiterste bandenmaat, waar nog net sneeuwkettingen omheen passen.

Winterbanden zijn over het algemeen wat hoger in de wangen en vangen daarom de oneffenheden wat beter af. Het is met name een andere rubber compound, waardoor winterbanden elasticiteit en grip kunnen geven onder koude omstandigheden. Ze maken echter wel wat meer geluid door het profiel.

De lagere zomer banden zijn in de zomer flexibel genoeg voor 'mijn comfort', maar deze zullen met koudere temperaturen zeker te harde en stugge wangen krijgen. Hierbij is de rubber compound toch echt de bepalende factor voor grip en comfort. Met andere woorden ... ik heb ze alleen onder gelijke omstandigheden kunnen vergelijken, wat een verkeerde afspiegeling is van de werkelijkheid.
Het zomerrubber verliest zijn grip veel sneller wanneer de temperaturen dalen en als je ook maar één keer op sneeuw hebt gereden, snap je dan dat je daar op niet zonder kunt. In heel wat landen in Europa zijn winterbanden wettelijk verplicht bij temperaturen onder 5 °C, maar door de zeldzaamheid van sneeuw in NL, waarschijnlijk hier niet.

Resumé: als ik naar zomerbanden over ga vallen mij de grip en communicatie via het stuur meteen op. Lekker direct gedrag en iets uitnodigender voor een 'actieve' bestuurder.
Bij de omschakeling naar winterbanden vallen mij ook weer die grip (onder intussen andere temperaturen) op en wordt het stuurgedrag iets afstandelijker, maar algeheel ook iets comfortabeler.

PS. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de rijstijl de grootst bepalende factor is bij veranderende weer- en wegomstandigheden. Niets nieuws hier ...
ArcSissy

17 sep 2018, 12:11 0 x

Off-topic: misschien goed om van deze beschrijving & reacties een apart topic in modificaties/aanpassingen te maken?
Laat ik graag aan de beoordeling van de moderator over :innocent:
ArcSissy

17 sep 2018, 15:25 2 x

Ik reed laatst op de snelweg, kilometertje of 110 in het uur en wilde een medeweggebruiker op mijn aanwezigheid attenderen, dus even korte toeter .... het geluid van de klaxon was in de cabine nauwelijks waarneembaar en ook de attendée gaf een reactie alsof ik een scheet had gelaten.

Dus ... zelf bij de sloper voor 5 € van een Audi S8 afgeschroefd en deze dubbele luchthoorn zojuist - geheel guerilla-style, onder de motorkap geplaatst. 1 gaatje boren en natuurlijk op de alu S8 steun vast gezet met RVS. Electrisch parallel naast de standaard toeter aangesloten (hoef je gelukkig niet de hele bumper niet te demonteren).
Mocht blauw/blauw er problemen mee hebben, hoef ik alleen de stekkertjes los te trekken ... et voila ... weer standaard.

S8 Horn.JPG
S8 Horn.JPG (556.62 KiB) 4037 keer bekeken

Klikt als:
S8 horn.mp3
(58.72 KiB) 172 keer gedownload
Benieuwd wie er nu nog denkt dat een scheet de aandacht vraagt ...
remco.elzinga
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 sep 2018, 07:55 1 x

Boekenplankjes gemaakt :) worden morgen zwevend opgehangen
Bijlagen
2087C1FA-AA72-4F18-9F08-43B1CC553792.jpeg
2087C1FA-AA72-4F18-9F08-43B1CC553792.jpeg (1.92 MiB) 3999 keer bekeken
DD931082-4402-4566-97F1-B7FB6F27A0EE.jpeg
DD931082-4402-4566-97F1-B7FB6F27A0EE.jpeg (1.47 MiB) 3999 keer bekeken
Plaats reactie