AMT info : Hoeveel fijnstof komt er van banden? Vijf feiten!

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 sep 2018, 22:31 0 x

Hoeveel fijnstof komt er van banden? Vijf feiten!

Veel leesplezier


https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... 74CF39AYI4
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2018, 07:14 0 x

Bij het verbranden van wat dan ook is het aandeel echte fijnstof (PM <10) enorm hoog, dat ga je met slijtage van banden never nooit evenaren.
Dus de echte fijnstof waar je als mens direct aan bloot gesteld wordt komt toch echt uit de uitlaat, bij diesel nog vele malen meer dan bij benzine.

Wel grappig dat dat in EV discussies dit ook altijd aangevoerd wordt door de critici, dat fijnstof.
EV's zijn zwaarder dus dan slijten de banden wat sneller en daardoor produceren ze enorme hoeveelheden fijnstof...........wel, niet dus.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2018, 07:30 1 x

Als ik het goed lees komen de meeste slijtdelen niet van de band, maar van de onderliggende weg:
Feit 1: Band én weg

TRWP (Tyre & Road Wear Particles) bestaat niet alleen uit slijtagedeeltjes van de band, maar ook die van de weg. Stom, met dat laatste hielden we geen rekening in het ‘Komt fijnstof vooral uit de uitlaat of juist van de banden?’-artikel. Het Position Paper zegt dat ongeveer de helft van de band komt. Een in opdracht van de ETRMA uitgevoerde wetenschappelijke meting laat zien dat slechts 8,5 % van de TRWP-massa van de band komt. De rest komt van de weg. Kortom, er komt veel meer TRWP vrij dan de factor 25 die we eerder berekenden.
In dit kader nog een onderzoek naar fijnstof die vrijkomt van de weg:
Afbeelding

Bijbehorend artikel: http://www.thegreynomads.com.au/is-driv ... ur-health/

Er is inderdaad meer (onafhankelijk) onderzoek nodig ... ;)
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2018, 09:10 1 x

Dat hebben wij hier ook, vooral na de winter.
Al dat fijn gereden gruis en zout wat ze strooien tegen de gladheid creëren enorme stofwolken.
En dan loop jij op de stoep...........lijkt mij ook niet gezond.
Is hier ook een discussie over gaande.

Maar in de binnenstad waar de snelheden langzaam zijn zal het aandeel fijn stof toch grotendeels afkomstig zijn uit de uitlaat van verbrandingsmotoren.
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 748
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2018, 11:05 1 x

Ooit in de logistiek gewerkt waar men met gastrucks rondreed in een grote loods, resultaat: overal fijne zwarte stof.
Bij een nieuw pand ging men over op electrotrucks, er van uit gaande dat het stofprobleem dan verdween, maar helaas niet.
Blijkt het dus idd van de banden te komen. Toen men overging van zwarte naar beige banden waren de zwarte strepen op de vloer verdwenen maar het stofprobleem was nog steeds aanwezig.

Bijkomstigheid is dat de compound van banden tegenwoordig worden verrijkt met silica en polymeren, om o.a. de slijtvastheid te bevorderen, en dit zijn nano-deeltjes wat het probleem er niet minder op maakt.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

21 sep 2018, 13:33 0 x

Als we geen 130 Km maar 86 Km tussen de vrachtwagens gaan rijden verdubbelde ruim de levensduur banden en is de slijtage dus fijnstof meer dan gehalveerd!

Ik noem de uitstoot van de auto even niet, maar alleen al aan banden halvering is mogelijk.
Maar willen we dat?

Ik zie dat 90 Pk Diesels en 110 Pk Fsi bij vele erg populair is.....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 sep 2018, 20:40 2 x

Stemmingmakerij tegen FSi en ATL, kijk je uit @eekhoorntje , wie wil er nu tussen de vrachtwagens zitten. Wat een waardeloze suggestie om het “ milieu “ te sparen.
Ga dan een A2 ombouwen tot electro auto!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

21 sep 2018, 21:43 0 x

Tussen de grote vrachtwagens met extra veel uitstoot dus....! :D

Maar wel minder slijtage door de banden dus dat verhaal klopt wel.
Ik bedoelde dat mensen die bewust voor deze 2 kozen beslist niet zullen luisteren.

Wel de 1.2 Tdi of die op benzine besparen.
En als TT eigenaar roepen dat andere tussen de vrachtwagens moeten, die Cabrio zal echt wel eens diep ingetrapt worden als de grote klus klaar is en ik ben dus nu tegen mezelf?
:troll:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 sep 2018, 23:48 0 x

Als automobilisten zich tussen vrachtauto's gaan wurmen om daarmee een beter verbruik en minder slijtage te behalen, dan heb ik maar 1 advies: neem het OV. Dan alleen niet zeuren over het andere stof wat je in zult ademen.

De fijnstof discussie inzake slijtage autobanden is wat mij betreft een druppel op een gloeiende plaat. En als het uiteindelijk wel een serieuze issue wordt, dan heeft de overheid de schone taak om het OV echt te verbeteren zodat autominnend Nederland wél de auto massaal laat staan. Utopie.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 sep 2018, 08:34 1 x

Met het onderzoek zelf is niet zoveel mis, maar de presentatie in het artikel heeft
een hoog "bij-ons-valt-het-wel-mee-bij-hullie-is-het-veul-ereger" gehalte.
Daar zal wel een reden voor zijn ... :)

Maar goed, dit gedrag is van alle tijden: https://youtu.be/TtCcwJMkn-I :)
Plaats reactie