een viertal technische vragen
- Pimoso
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hallo,
Ik heb een aantal vragen over de A2, ben vrij nieuw met deze auto.
1. De auto heeft gesmede onderste draagarmen voor, als de fuseekogel versleten is is deze arm dan makkelijk te vervangen of is het handiger naar plaatstalen versie te gaan? Het zijn wel mooie armpjes.....
2. Het oliefilter heeft een moer om los/vast te draaien, handig gezien de beperkte ruimte hiervoor. Nu heb ik een filter van bosch gekocht zonder moer. Is geschikt voor A2 zegt verkoper. Is het te doen met speciaal gereedschap of beter toch filter met moer?
3. Klopt het dat het blok niet waterpas in de motorophanging hangt? Het blok hangt aan bestuurderszijde lager.
4. Klopt het dat de stabilisatorstang makkelijk heen en weer schuift? Er zitten nieuwe rubbers en stangetjes op.
bedankt!
1. De auto heeft gesmede onderste draagarmen voor, als de fuseekogel versleten is is deze arm dan makkelijk te vervangen of is het handiger naar plaatstalen versie te gaan? Het zijn wel mooie armpjes.....
2. Het oliefilter heeft een moer om los/vast te draaien, handig gezien de beperkte ruimte hiervoor. Nu heb ik een filter van bosch gekocht zonder moer. Is geschikt voor A2 zegt verkoper. Is het te doen met speciaal gereedschap of beter toch filter met moer?
3. Klopt het dat het blok niet waterpas in de motorophanging hangt? Het blok hangt aan bestuurderszijde lager.
4. Klopt het dat de stabilisatorstang makkelijk heen en weer schuift? Er zitten nieuwe rubbers en stangetjes op.
bedankt!
- remco.elzinga
1. Geen idee
2 ik zou 1 met moer bestellen vanuit Duitsland (veel goedkoper) en deze terugbrengen
3 geen idee
4 waarschijnlijk klopt dit niet, er zijn in elk geval 2 maten rubbers heeft miss iets te maken de motor. Laatst bij mijn Volvo de rubbers moeten demonteren om de stabias weer in de midden te zetten ( bij het monteren van de nieuwe was hij verschoven)
2down 2 to go
2 ik zou 1 met moer bestellen vanuit Duitsland (veel goedkoper) en deze terugbrengen
3 geen idee
4 waarschijnlijk klopt dit niet, er zijn in elk geval 2 maten rubbers heeft miss iets te maken de motor. Laatst bij mijn Volvo de rubbers moeten demonteren om de stabias weer in de midden te zetten ( bij het monteren van de nieuwe was hij verschoven)
2down 2 to go
- Altvantage
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Vraag 3: Het klopt dat de motor scheef ligt.
Vraag 4: Ik heb de stabilisatorstang om deze reden vervangen, na vervangen rubbers bleef deze van zijn plaats schuiven.
Er zitten bij een nieuwe een paar verdikkingen die de stang op zijn plaats houden, deze waren bij de oude versleten.
Vraag 4: Ik heb de stabilisatorstang om deze reden vervangen, na vervangen rubbers bleef deze van zijn plaats schuiven.
Er zitten bij een nieuwe een paar verdikkingen die de stang op zijn plaats houden, deze waren bij de oude versleten.
Audi A2 1.6 FSI, 2002, 18"orginele audi Rotor velgen, 2" RVS pijp, Big Brake's, Gechipt...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Pimoso schreef: ↑11 okt 2018, 21:24Hallo,
bedankt!
1. Zijn het deze draagarmen? https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... asbaarheid
Wat ik zo zie op de voorbeeldfoto, vorm de fuseekogel 1 geheel met de arm. Waarschijnlijk is het een kwestie van de complete draagarm vervangen.
2. Gezien de beperkte ruimte, zou ik voor een filter met moer gaan. een bandtang is er waarschijnlijk niet fatsoenlijk om het filter te krijgen.
3. Eerlijk gezegd nooit op gelet.
4. Stabilasatorstang hoort niet heen en weer te schuiven. Wat ik eerder op het forum heb gelezen, is dat af fabriek de stabilisatorstang was uitgerust met kunstof hulsjes, waarop vervolgens de stabilisatorstangrubbers werden bevestigd. Deze hulsjes veroorzaken door roesten/slijtage van de stang het "bonken" van de voorwiel ophanging. Het lijkt erop dat die kunstof hulsjes er in jouw geval niet meer op zitten. Ik kan jammer genoeg niet meer terugvinden wat de oplossing hiervoor was, het staat me bij dat er stabilisatorstangrubbers waren die een iets kleinere inwendige diameter hadden, waardoor deze rechtstreeks op de stabilisatorstang klemmen.
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
In deze HowTo heb ik beschreven hoe dat op te lossen. Fotomateriaal zal ik zsm herstellen.Altvantage schreef: ↑12 okt 2018, 07:52Vraag 4: Ik heb de stabilisatorstang om deze reden vervangen, na vervangen rubbers bleef deze van zijn plaats schuiven.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Gideon
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Bosch levert inderdaad sinds kort de 0 451 103 318 (P3318) zonder zeskant deksel. Als je per se dit dekseltje er op wil hebben kun je uitwijken naar W712/52 van Mann of LS325D van Purflux. Uit Duitsland halen zoals hierboven genoemd wordt loont niet echt bij een oliefiltertje van een euro of 8.
Echter, zonder zeskant deksel is het oliefilter ook te demonteren. Met een bandsleutel wordt het wel krap, maar met een oliefilterdop van 76mm lukt het zonder problemen. Ik spreek uit ervaring, want zo'n dekseltje wil er af en toe nog wel eens af scheuren...
Echter, zonder zeskant deksel is het oliefilter ook te demonteren. Met een bandsleutel wordt het wel krap, maar met een oliefilterdop van 76mm lukt het zonder problemen. Ik spreek uit ervaring, want zo'n dekseltje wil er af en toe nog wel eens af scheuren...
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
1 Bij blikken draagarm kun je voordelig een kogel van €9,95 monteren dus voordeliger dan gegoten, maar als je er maar 1 vervangt spoor je niet, en word vaak lastig uitlijnen of onmogelijk!
Dus bij overstap van sterke gegoten naar losse fuse op blik.... 2 kopen!
Verder heb ik enkele geroeste gezien dus moet je met nog goede kogel deze draagarm... vooral op Texel is het behoorlijk zout en die wil nooit meer de blikken armen!
2 Ik pak dop 30, liefst de 6 kant want bij merkloos filter en goed vastgezet met sleutel wat niet hoorde, handvast moet je monteren draai je alles weg bij het 12 kant....
Bosch zal mijn als klant verliezen, een scheve kettingklem kan bij los schieten bloedbad en zware verwondingen veroorzaken waar ik niet op zit te wachten.
Ook is de klem lastiger dan mijn ratel!
3 Als je het blok recht gaat hangen, dan word olie verversen erg lang wachten op de laatste druppels!
Net zoals mijn nieuwe huis ook een scheve vloer in Badkamer zal krijgen voor afwatering, net zoals de dakgoten!
4 Stabilisator stangen , goedkope zooi en gewoon nieuwe, alleen rubbers is niet leuk.
Versleten is niet leuk maar maken lawaai.
5 veel succes met je auto.
Dus bij overstap van sterke gegoten naar losse fuse op blik.... 2 kopen!
Verder heb ik enkele geroeste gezien dus moet je met nog goede kogel deze draagarm... vooral op Texel is het behoorlijk zout en die wil nooit meer de blikken armen!
2 Ik pak dop 30, liefst de 6 kant want bij merkloos filter en goed vastgezet met sleutel wat niet hoorde, handvast moet je monteren draai je alles weg bij het 12 kant....
Bosch zal mijn als klant verliezen, een scheve kettingklem kan bij los schieten bloedbad en zware verwondingen veroorzaken waar ik niet op zit te wachten.
Ook is de klem lastiger dan mijn ratel!
3 Als je het blok recht gaat hangen, dan word olie verversen erg lang wachten op de laatste druppels!
Net zoals mijn nieuwe huis ook een scheve vloer in Badkamer zal krijgen voor afwatering, net zoals de dakgoten!

4 Stabilisator stangen , goedkope zooi en gewoon nieuwe, alleen rubbers is niet leuk.
Versleten is niet leuk maar maken lawaai.
5 veel succes met je auto.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- Pimoso
Bedankt allemaal, ik heb inmiddels een purflux oliefilter besteld. misschien is investeren in dopsleutels voor oliefilters nog een goeie. Verder heb ik de binnenste rubbers van de stabilisatorstang geinspecteerd en inderdaad heeft de garage van de vorige eigenaar gewoon nieuwe rubbers over de versleten kunststof bussen gemonteerd. Lekker probleemoplossend maar niet heus..... Ik heb nu de nauwere 16mm rubbers besteld die rechtstreeks op de stang gaan na verwijdering van de harde kunststof bussen. Daarna is de slangklem oplossing een goeie die ik in een ander topic zag. De audi gaat dinsdag even op de brug bij bevriende garage om de onderkant eens goed te bekijken en alles op speling te controleren, kan ik gelijk de nieuwe rubbers monteren. verder waren 3 naafkapjes van de 6arm 16 inch velgen met kit vastgezet omdat de klemmetjes er uit zijn, zijn deze makkelijk te verkrijgen? Waarschijnlijk heeft iemand geprobeerd het deksel aan de zijkant open te wippen ipv met het centrale gaatje...
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Alleen nieuwe rubbers?
Ik weet dat de stang met 2 kogels minder dan €10,- per stuk kosten en daar ga ik ze niet eens voor wisselen.. of bedoel je iets anders als stuur kogels?
Stabilisator stang is relatief dunne stang met 2 kogels!
Mister Auto vanaf €7,70 zie ik nu....
De Gamma verkoop een huismerk Dop 30... en dat is minder dan €5,- maar is past een beetje zwaar....
Afhankelijk maat is Ali Express de huis leverancier voor mijn 17"maar ik weet niet of die gelijk aan de 16" zijn...4 kapjes €18,- incl porto.
Ik weet dat de stang met 2 kogels minder dan €10,- per stuk kosten en daar ga ik ze niet eens voor wisselen.. of bedoel je iets anders als stuur kogels?
Stabilisator stang is relatief dunne stang met 2 kogels!
Mister Auto vanaf €7,70 zie ik nu....
De Gamma verkoop een huismerk Dop 30... en dat is minder dan €5,- maar is past een beetje zwaar....
Afhankelijk maat is Ali Express de huis leverancier voor mijn 17"maar ik weet niet of die gelijk aan de 16" zijn...4 kapjes €18,- incl porto.
- Bijlagen
-
- 999bol-501835-1.jpg (5.81 KiB) 4510 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
- stefan74
Voor de mensen die ook een amazon prime abbo hebben, kan ik amazon aanbevelen. Op veel auto-onderdelen geen verzendkosten ivm het prime abbonement, en best veel onderdelen te krijgen voor een scherpe prijs , b.v. een Valeo koppelingsset voor 65 euro; maar het blijft 'kijk en vergelijk'. Soms is er één en hetzelfde artikel met 3 verschillende prijzen te vinden.Gideon schreef: ↑12 okt 2018, 22:44Bosch levert inderdaad sinds kort de 0 451 103 318 (P3318) zonder zeskant deksel. Als je per se dit dekseltje er op wil hebben kun je uitwijken naar W712/52 van Mann of LS325D van Purflux. Uit Duitsland halen zoals hierboven genoemd wordt loont niet echt bij een oliefiltertje van een euro of 8.
https://www.amazon.de/Audi-A2-Schr%C3%A ... f=sx_as_el