Sleutel activeren zonder reservesleutel

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
RobinCS
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

24 nov 2018, 19:21 0 x

Beste mensen,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.

Ik heb mijn klapsleutel open gemaakt en daarbij is de batterij los geweest. Sindsdien kan ik de deuren niet meer ontgrendelen met de afstandsbediening.

Nu heb ik op dit moment geen reserve sleutel (ligt bij de garage, waar de auto volgende week een beurt krijgt). Ik durf de deuren ook niet handmatig te ontgrendelen met de sleutel in het portier, want ik ben bang dat dan het (standaard Audi) alarm afgaat.

Ik zou wel graag met de auto willen rijden morgen en de reserve sleutel ophalen is geen optie.

Heeft het zin om het portier handmatig te openen? Gaat het alarm dan af? En zal de auto starten? Of is de enige optie de transponder van de sleutel eerst weer inleren m.b.v. de andere Sleutel?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 nov 2018, 19:38 0 x

Ik vermoed dat de sleutel herkend word bij starten en het alarm niet afgaat.

Maar het programmeren, daar is 2e sleutel voor nodig of een dure Dealer die weet hoe dit moet.
Het kan maar als je deze zou laten programmeren, werkte de 2e sleutel niet meer.

Zelf moest ik ook voor 3e sleutel in lezen ook de andere 2 meenemen!
Dit was 4 jaren terug en ik had naast deze 3 klapsleutels ook 1 zonder dus kale voor onderhoud bij garage... kan ik mijn sleutelbos compleet laten en zij hebben daar genoeg aan!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 nov 2018, 19:48 2 x

Robin,
Misschien rare suggestie, maar nadat de batterij eruit viel, kan het zijn dat je de batterij op zijn kop hebt teruggeplaatst? Normaal gesproken werkt de sleutel gewoon na wisselen van de batterij. Dit is een raar verhaal.
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 nov 2018, 20:05 1 x

Waarschijnlijk is de sleutel z'n synchronisatie kwijt, gebeurt soms ook wel eens als je teveel op het openenen knopje drukt zonder dat de auto in de buurt is.

Volgens mij heeft @Peter_Maathuis hier wel eens iets over geschreven. Deur handmatig openen, sleutel op contact, en dan een paar keer op openen sluiten drukken op de afstandsbediening, eventueel ook met lopende motor. Fixt 't bij mij altijd.
RobinCS

24 nov 2018, 20:32 1 x

Bedankt voor het meedenken en de suggesties!

De batterij moet goed zitten.

Ik ga morgen ochtend een poging wagen in de hoop dat het alarm niet afgaat :rolleyes:

Het resultaat laat ik uiteraard weten.
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 nov 2018, 20:43 1 x

Ik denk dat als je de tips van @Spinazie volgt het goed moet gaan, mits de batterij vol genoeg is en goed terug geplaatst.
Heb je een confirmation beep op je alarm? Maw weet je zeker dat hij op alarm staat? Ik denk dat het morgen gewoon goed gaat😉👍
RobinCS

24 nov 2018, 22:13 1 x

DED@2 schreef:
24 nov 2018, 20:43
Ik denk dat als je de tips van @Spinazie volgt het goed moet gaan, mits de batterij vol genoeg is en goed terug geplaatst.
Heb je een confirmation beep op je alarm? Maw weet je zeker dat hij op alarm staat? Ik denk dat het morgen gewoon goed gaat😉👍
Hij staat op alarm ja. Bij afsluiten geeft hij altijd een piep. Gisteren zat ik aan het inspectieluik en toen ging het alarm ook af.

We gaan het beleven :tongueclose
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 nov 2018, 22:52 1 x

Dat word eerst volgende Meeting als mijn kleinkinderen ook mee mogen een Piepshow...!

Maar bij sleutel gebruik dus open draaien moet het wel uitblijven en dit via afstand bediening in of uitschakelen nu kan ook vermoedelijk via sleutel.

Vaak is na enkele keren sleutel gebruik de code weer gevonden.
Zelf lerende noemen we dat.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
RobinCS

25 nov 2018, 10:26 1 x

Update:
Ik kon het portier handmatig openen met de sleutel. Het rode lampje wat knipperde ging uit en alle portieren sprongen open.

Toen ik de sleutel in het contact deed, ging het alarm even af. Toen ik het contact aan zette stopte het alarm, ik kon de auto ook starten.

Op slot doen ging in omgekeerde volgorde. De afstandsbediening doet het nu dus nog niet. Op dit moment is dat even minder belangrijk. Zodra ik de andere sleutel ook weer heb ga ik daarmee aan de slag. Voor nu ben ik in ieder geval weer mobiel :)
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 nov 2018, 16:07 3 x

Even voor ieders begrip: wat wij "klapsleutel" noemen is vier-in-een:
1- een mechanische sleutel: de (metaal) baard moet passen bij het contactslot en bij het portierslot
2 - een elektronisch slot (startblokkering): de transponder chip (RFiD) in de sleutel moet bekend zijn bij het instrumentenpaneel; deze chip wordt niet gevoed door een batterij (werkt net als je pinpas bij contactloos betalen)
3 - afstandbediening van de centrale vergrendeling: de code van de afstandsbediening moet bekend zijn bij de comfortmodule; de uitgezonden code is iedere keer anders (pseudo random reeks) en afstandsbediening en comfortmodule moeten op dezelfde positie van de reeks zitten (gesynchroniseerd zijn)
4- afstandsbediening van het alarm: schakelt het alarm in bij afsluiten en uit bij ontsluiten van de centrale vergrendeling

Als je afstandsbediening niet werkt (batterij eruit, functie 3 passief) kun je dus nog steeds een deur openmaken en de motor starten. Als je (fabrieks-)alarm hebt, zal dat afgaan, maar uitgaan zodra de correcte sleutel (functie 1 en 2) in het contactslot wordt gestoken.

Als je sleutel en comfortmodule uit synchronisatie zijn geraakt (door trage batterij-wissel of spelen met de afstandsbediening zonder dat de auto in de buurt is), herstel je de synchronisatie door de sleutel in het contactslot te steken, de auto op contact te zetten en weer uit te zetten. Als dat niet werkt, is er iets anders aan de hand: batterij deugt niet of comfortmodule herkent de sleutel helemaal niet meer.
Plaats reactie