Motorolie lampje gaat branden na bocht [Opgelost: oliesensor vervangen]
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik zou de bedrading in de buurt van de oliepeilsensor eens nakijken. Wellicht is na al die jaren
ergens een draadje doorgesleten/beschadigd die op bepaalde momenten contact maakt.
ergens een draadje doorgesleten/beschadigd die op bepaalde momenten contact maakt.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Oliepeil (en temperatuur) sensor is een andere dan oliedruk. Oliepeil geeft geel/oranje melding indien te laag en gaat niet vanzelf uit. Oliedruk lijkt daarom waarschijnlijker.
En neen @TWEE , het falen van een sensor is zelden aan een gebeurtenis te wijten - slijtage / veroudering gaat geleidelijk (ook bij de mens trouwens).
En een distributieriem kan heel lang blijven zitten, omdat Audi een tijd lang voor de benzinemotoren opgaf: controleren bij 90.000 km en daarna elke 30.000 km en vervangen bij 150.000 km, zonder leeftijdgrens.
Mijn tweede A2 (met AUA-motor) was netjes dealer-onderhouden; de eerste riemwissel was bij 156.000 km na ruim 11 jaar...
Mijn buurman van 86 heeft met zijn (Skoda) BBY-motor 72.000 km in 14 jaar gereden; de distributieriem is nog nooit vervangen...
En neen @TWEE , het falen van een sensor is zelden aan een gebeurtenis te wijten - slijtage / veroudering gaat geleidelijk (ook bij de mens trouwens).
En een distributieriem kan heel lang blijven zitten, omdat Audi een tijd lang voor de benzinemotoren opgaf: controleren bij 90.000 km en daarna elke 30.000 km en vervangen bij 150.000 km, zonder leeftijdgrens.
Mijn tweede A2 (met AUA-motor) was netjes dealer-onderhouden; de eerste riemwissel was bij 156.000 km na ruim 11 jaar...
Mijn buurman van 86 heeft met zijn (Skoda) BBY-motor 72.000 km in 14 jaar gereden; de distributieriem is nog nooit vervangen...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Oei, niet goed gelezen.Peter_Audi_A2 schreef: ↑01 dec 2018, 10:20Ik zou de bedrading in de buurt van de oliepeilsensor eens nakijken. Wellicht is na al die jaren

Ik bedoelde dus de bedrading van de oliedruksensor ...
- TWEE
Leerzaam verhaal over de distributie. Een methode die ik overigens reeds toepas, ook bij voertuigen van andere makelij.Peter_Maathuis schreef: ↑01 dec 2018, 20:06Oliepeil (en temperatuur) sensor is een andere dan oliedruk. Oliepeil geeft geel/oranje melding indien te laag en gaat niet vanzelf uit. Oliedruk lijkt daarom waarschijnlijker.
Maar mijn verhaaltje ging over hetgeen ik aantrof, en over mijn gedachten over het waarom. Alleen als voorbeeld.
Over die sensor; dat klopt ook. Ik heb het alleen niet over een sensor gehad. Het enige dat ik probeer te zeggen is dat
trouble shooting niet moet beginnen met het vervangen van onderdelen. Dan kunnen we net zo goed team BOVAG
inschakelen. Natuurlijk ben ik wel benieuwd wat het vervangen van de sensor oplevert. Eén ding kunnen we met enige
zekerheid zeggen: Verplaatsing van de olie in de sump heeft invloed op de oliedruk. Een verschijnsel dat doorgaans wijst
op een laag olieniveau. Maar dat hadden we reeds uitgesloten. Blijven er nog wat zaken over die reeds genoemd zijn,
waaronder de sensor dus.
Frans
- Peter_Maathuis
- Moderator
Dat maakt je tip om de bedrading eens te checken niet minder waardevol... het draadje zit alleen op een andere plaatsPeter_Audi_A2 schreef: ↑01 dec 2018, 20:20Oei, niet goed gelezen.![]()
Ik bedoelde dus de bedrading van de oliedruksensor ...

- Rinus
Wij hebben dit fenomeen ook gehad, en het is dus heel herkenbaar.
Eerst de sensor vervangen, maar dat gaf geen soelaas.
Toen hebben we de carterpan eronder uit gehaald en wat bleek...de oliezeef zat voor meer dan 50 procent vol met smurrie. De zeef schoongemaakt, carter er weer onder en weg was het probleem. Deze blokjes hebben vaak dit probleem. Vooral als er long-life intervallen aangehouden zijn. Dat laatste dus nooit meer doen. Gewoon een goede 5w40 of 10w40 olie erin en om de 10 dkm verversen.
Over de distributie. Ik zou de distributie (twee riemen, de primaire en secundaire riem) geen 150 dkm laten zitten. En zeker geen 12 of 13 jaar. Boeit niet wat Audi zegt.
Pas weer een A2 onder handen gehad, met een riem van ongeveer die leeftijd en km stand, en de tanden waren zowat door,. Met visuele inspectie kan je dat haast niet zien.
Bij distri vervangen neem waterpomp mee, spanrol, multiriem (en eventueel spanrol) en een nieuwe krukasbout. Laatste absoluut niet vergeten !!! Daarnaast speciaal fixatietool gebruiken om de in- en uitgaande kant van de kleppen op tijd te houden. Absoluut deze tool gebruiken, want anders grote kans dat deze twee niet meer op tijd staan, en dan krijg je echt de gekste klachten van en bovendien een rauw lopend blok.
Eerst de sensor vervangen, maar dat gaf geen soelaas.
Toen hebben we de carterpan eronder uit gehaald en wat bleek...de oliezeef zat voor meer dan 50 procent vol met smurrie. De zeef schoongemaakt, carter er weer onder en weg was het probleem. Deze blokjes hebben vaak dit probleem. Vooral als er long-life intervallen aangehouden zijn. Dat laatste dus nooit meer doen. Gewoon een goede 5w40 of 10w40 olie erin en om de 10 dkm verversen.
Over de distributie. Ik zou de distributie (twee riemen, de primaire en secundaire riem) geen 150 dkm laten zitten. En zeker geen 12 of 13 jaar. Boeit niet wat Audi zegt.
Pas weer een A2 onder handen gehad, met een riem van ongeveer die leeftijd en km stand, en de tanden waren zowat door,. Met visuele inspectie kan je dat haast niet zien.
Bij distri vervangen neem waterpomp mee, spanrol, multiriem (en eventueel spanrol) en een nieuwe krukasbout. Laatste absoluut niet vergeten !!! Daarnaast speciaal fixatietool gebruiken om de in- en uitgaande kant van de kleppen op tijd te houden. Absoluut deze tool gebruiken, want anders grote kans dat deze twee niet meer op tijd staan, en dan krijg je echt de gekste klachten van en bovendien een rauw lopend blok.
- Lemaire
Beste Rinus,
Dank voor je uitvoerige reactie! Ik heb toevallig afgelopen vrijdag de sensor vervangen en voorals nog lijkt het probleem nu weg. Even afwachten of dat ook echt zo is. Als dat niet zo is, ga ik zeker naar jou punten kijken!
Dank voor je uitvoerige reactie! Ik heb toevallig afgelopen vrijdag de sensor vervangen en voorals nog lijkt het probleem nu weg. Even afwachten of dat ook echt zo is. Als dat niet zo is, ga ik zeker naar jou punten kijken!
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Bij het gebruik van 5W30 Longlife olie zal al het oude vuil losweken....
En dan krijg je bodem met drab en geen olie erin....
Dat demonteren heb ik ook al eens gedaan... maar eerst blok spoelen dat ook boven alle zooi weg is.
En dan krijg je bodem met drab en geen olie erin....
Dat demonteren heb ik ook al eens gedaan... maar eerst blok spoelen dat ook boven alle zooi weg is.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...