lampje uitlaatgascontrolesysteemlampje is gaan branden

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
j.hoeben1

22 mei 2011, 10:35 0 x

Hallo mede A2 bezitters,
Nadat met het wegrijden de motor afsloeg is het uitlaatgascontrolesysteemlampje gaan branden en blijft ook branden. Ik denk dat ik deze moet laten resetten en dat het probleem dan is opgelost of hebben jullie een andere mening.

Sjors
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 mei 2011, 17:57 0 x

Hoi Sjors,

Je kunt ook even proberen om de min pool van je accu los te maken en daarna weer vast maken. Mogelijk lost dat het probleem op. Indien niet dan inderdaad even uit laten lezen, dan komt in ieder geval de storing boven water.
Resetten werkt alleen indien de storing is weggenomen anders gaat het lampje natuurlijk weer branden.

Theo
j.hoeben1

22 mei 2011, 21:33 0 x

Bedankt Theo voor de tip maar het lampje is vanmiddag na een tripje van 25 km spontaan uit gegaan. Wat dit geweest is weet ik niet maar zou het kunnen zijn dat er gisteren bij het stilvallen van de motor met het opnieuw starten even een beetje benzine in het uitlaatsysteem of in de katalysator gekomen is waardoor dat lampje is gaan branden maar na die trip van vandaag schoon gebrand is. Ik weet het niet maar zou dat kunnen! We moeten wel afwachten of het nu zo blijft maar heb daar toch wel een goed gevoel bij en anders kan ik die tip van jouw nog eerst uitproberen voordat ik naar de garage ga.

Groetjes,

Sjors
pier

23 mei 2011, 01:32 0 x

Incidentele storingsmeldingen verdwijnen van zelf als ze na een aantal starts/kilometers niet meer optreden.
Romulus

23 mei 2011, 15:34 0 x

[quote="pier"]Incidentele storingsmeldingen verdwijnen van zelf als ze na een aantal starts/kilometers niet meer optreden.[/quote]
Inderdaad. Zo lang de motor nog mooi rond loopt en je verder niets merkt zou ik gewoon doorrijden. Als het toch iets relevants is, gaat het lampje vanzelf wel weer aan.
Thck

23 mei 2011, 17:57 0 x

Allemaal gelijk, maar persoonlijk zou ik het wel willen weten vandaar dat ik toch even zou uitlezen. De foutmelding staat opgeslagen.

Theo
Romulus

23 mei 2011, 22:14 0 x

[quote="Thck"]persoonlijk zou ik het wel willen weten[/quote]Hm, waar ken ik dat van... ;)
VerA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2011, 03:16 0 x

[quote="Romulus"][quote="Thck"]persoonlijk zou ik het wel willen weten[/quote]Hm, waar ken ik dat van... ;) [/quote]

Nou ik van mezelf, en teveel brandstof inspuiten kan alleen maar als je tijdens het starten ook het gaspedaal hebt ingetrapt en dat moet je met een uitgebreide motronic computer niet doen. Kan je auto van in de war raken.
j.hoeben1

24 mei 2011, 08:16 0 x

Hoi VerA2,
Starten met ingetrapt gaspedaal doe ik nooit dus daar kan het niet aan liggen. Er zal wel iets gebeurt zijn met het afslaan van de motor en het opnieuw starten. Theo zegt ik zou het toch willen weten. Komt er dan ook precies uit met het uitlezen wat er is gebeurd!! Ben in het verleden wel eens geweest en dan kwam de een of andere foutmelding er ook niet uit. Het was wissen en weer rijden en geen melding meer gezien, wel 10 piek armer! Mocht de storing weg blijven wat ik denk, zal ik hem bij de eerstvolgende controle laten uitlezen en dan horen jullie er van. Mocht zich het probleem weer snel voordoen laat ik het meteen uitzoeken.

Sjors
Thck

24 mei 2011, 14:33 0 x

De meeste storingen (indien ze lang genoeg hebben plaatsgevonden) en zijn worden in het geheugen opgeslagen en zijn derhalve (ook indien het zich niet meer voordoet) nog uit te lezen.
het kan ook een z.g. "intermittend" storing zijn (storing treedt herhalend op en gaat telkenmale weer weg), dit wordt in het geheugen ook als zodanig vermeld.

V.w.b. het uitlezen, ik spreek natuurlijk vanuit mijn positie (in bezit van laptop met VAGCOM diagnose programma) dus zou mij niets kosten. Ik kan mij heel goed voorstellen dat indien je er speciaal voor naar de dealer moet (en de storing is al weg) je dat niet gaat doen.
Overigens is € 10,- voor het uitlezen niet teveel!!

Theo
Plaats reactie