Vage motorklachten MAF en MAP

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blinq#4
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2018, 13:49
Locatie: Waalwijk
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 mar 2019, 21:26 0 x

Hallo A2...Rrrrs,

Ik heb immiddels begrepen dat MAF en MAP zeer veel vage motorklachten kan veroorzaken.
Omdat het hier om software sturing naar computer gaat zijn de input in vorm van spanning/weerstand zeer kritisch.
Zijn er mensen die voor de MAF van 1.6 benzine de statinair spanning weten...en de MAP spanning bij statinair.
Het blijkt dat verschillende leveranciers van dit onderdeel verschillende resultaten geven...wat dus degelijk problemen oproept!
Graag uw ervaringen.
;)
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

04 mar 2019, 23:25 0 x

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die daar een antwoord op kunnen geven. De vraag is ook nog als je het wel weet welke kant je dan moet zoeken, geeft de ecu een te lage/ hoge spanning af of heeft de sensor te veel / te weinig weerstand.
Op het Duitse forum zijn wel een paar A 2 rijders actief met meetwaardes bezig.
Het begint m.i. met iets waarmee je de motorcomputer uit kan lezen, daar is al veel over geschreven op het forum wat er voor mogelijkheden er zijn.
De MAF sensor bij de FSI moet bij stationair lopen met de airco aan ongeveer op 2,25 gram/ sec zitten en dan liefst ook nog een beetje stabiel blijven.
Met de airco uit nog iets minder. ( lager toerental en minder belasting).
Meet je boven de 3,5 gram/ sec dan wordt het tijd om eens een andere MAF sensor te proberen.
Heb je niet iets om uit te lezen dan wil Lukas, de A2Dokter dat ook wel doen toch?
Gebruikersavatar
Blinq#4
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2018, 13:49
Locatie: Waalwijk
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

05 mar 2019, 00:03 0 x

Hallo Jaapje,

De massawaarde /lucht meten is alleen mogelijk met speciale apperatuur.

Met een multimeter kun je de spanning meten op de stekkers van zowel MAP en MAS.

Dit als indicator kan al veel zeggen of de motor naar behoren reageert.
Bij vervuiling of slecht contact is dit meetbaar.
Bij stationair toerental meet je een bepaalde ..?..spanning die veranderd bij toerentoename.
Bij herhaalde proef moeten dezelfde waardes terugkomen.
Dus...meten is weten.!
Mits de juiste apperatuur..en cijfers.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 mar 2019, 16:44 0 x

@Blinq#4
Om even terug te komen op het meten en weten,
Het mooiste is natuurlijk een volwaardig VCDS systeem om een foutcode of fout op te zoeken .Er is een lijst van leden die dat systeem hebben.
Maar ook een wat eenvoudiger systeem kan je al veel vertellen.
Helemaal geen speciale apparatuur maar gewoon een handapparaatje van Autel.
4A595143-4E85-4426-AD19-5A928F6F3065.png
4A595143-4E85-4426-AD19-5A928F6F3065.png (1.91 MiB) 3736 keer bekeken
Foto uit de oude doos, nee de MAF waarde is niet veel te hoog, motor draait 2782 omw/ min.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 mar 2019, 23:29 1 x

Voor een eerste inschatting is Torque (lite, gratis) op je smartphone en een ELM327 bluetooth dongle van ca €5 ook heel goed bruikbaar.
Daarna geeft VCDS de details in de meetwaardeblokken en het biedt de mogelijkheid instellingen aan te passen / in te regelen.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 mar 2019, 00:11 0 x

Peter? Is torque lite er ook in een versie voor een Apple telefoon ? (6).
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

11 mar 2019, 12:41 0 x

Apple wil voor elke App eerst gekeurd hebben en dat is niet gratis.

Daarom is er minder leverbaar of veel duurder.

Voor de OBD II nog niets gezien, en daarom lopen alle amateur monteurs hier met Android rond.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie