Spinazie schreef: ↑13 mar 2019, 15:23
Nou, na een half uurtje met de motor uit in de file, maar wel ruitenwisser, ventilatie, Bose geluid, en mogelijk ook stoelverwarming aan, weigerde de A2 weer tot leven te komen op de A16

De pechservice heeft m'n vriendin weer verder kunnen helpen.
Om alvast maar een plan te hebben voor als ze thuiskomt: geen idee hoe oud de accu is, maar deze wordt waarschijnlijk dus vervangen. Ik zie hier een aantal accu's voor vooral diesels langskomen, welke accu is voor een benzine (AUA) aan te raden? Lijkt met dat een accu met 80 of 85 Ah een beetje overkill is, als dat voor een diesel al prima is.
Graag wil ik mijn bevindingen van metingen verleden week..bij een benzine 1.4 A2
Het is echt geen overbodige luxe of overkill bij benzine versies een hogere startcapaciteit of de juiste amperage te kiezen die standaard erin zat af fabriek en dit vaak de standaard de 80 amperage is ingebouwd af fabriek gerelateerd met de dynamo die hierop gekozen is .
Gerealteerd aan de gbruikers qua opties die een A2 vaak ook hebben...zoals velen de OSS ,de Airco,de Bose set met de grotere bose geluidversterker en SubW ,trekhaak en niet te vergeten winterpakket ! etc..
Je voorkomt hierdoor kromme accu cellen nadat de accu aantal jaren in gebruik is namelijk ...als je nu al bij aankoop nieuwe accu kiest met minder ampere ipv de 80 een 74 kiest met minder startcapaciteit je bedrogen uit komt...hoe ouder de accu wordt die slijt namelijk der jaren en de startcapiciteit afneemt maar ook de amperage niet meer kan leveren op den duur... vooral bij korte ritten rijders...van belang...
Ook voor een Benzine uitvoering is niet gek een deze grote startcapaciteit te kiezen met die 80 ampere accu te kiezen ,gezien vele A2 vooral met OSS,en ruitenwissers aan hebben ,airco aan ,achteruitverwarming ,spiegelverwarming of tijdens de eerste momenten met regenachtig weer (dus vooral met drie personen instappen met natte jassen) of in de zomer met airco op vol belast ..met dimlichten aan zonder gebruikmaken dan Ledlampen en dan in file staan en daarbij ook de motor koelventilator staat te draaien .
Ook de hevige pieken qua amperage afname ,meet maar eens wat een raamwisser motro trekt bij koude op de interval stand voor een accu niet leuk bij staionair (lees minder goed) zo ook voor de dynamo niet ,zo ook de wat oudere multi riem niet zo fijn. is...
Vooral ik verleden week nog bij 1 van de leden een ampere test uitvoerde met bijna qua gebruikers aan ,zag ik de accu inzakken..dus de dynamo die vaak 90 ampere is er standaard de brandstofpomp,het motor module ,de ontsteking ,de interieur ventilatie motor,de airco aan maar schommelend slechts 18 ampere leverde die de dynamo l 90 ampere max rijdende en de accu zag inzakken op de Ferve accu tester. bij staionair......
Ook weten wij niet de kwaliteit van het lood in deze accu's toen gebruikt was in periode 1999 en 2006 blijkbaar een zuivere lood was gebruikt dit af fabriek varta accu Audi AO op label zie maathuis zijn accu ? is net als bij sport banden dunlop A0 af fabriek op de band staat ?
tegenwoordig worden ook accu's gemaakt van gerecyclede materialen en wat verstaat men hieronder het lood ,de behuizing ja zoek dat maar eens uit....?
De kwaliteit van gebruikte lood van de varta accu's kan nu anders zijn in de "standaard "accu's varta die momenteel gemaakt worden die tussen de 80- 120 euro kosten (afhankelijk waar je koopt) die ook minder jaren garantie hebben dan de duurdere varta accu's (en vaak meer start capaciteit en type accu ) die vaak meer dan 135 euro- 200 euro..kosten. ik zie de ene keer 2 jaren en soms weer 3 jaren of zo.
Ik zou 80 ampere met liefst zoveel mogelijk piek amperage en dat is slechts maar voor enkele seconden. voor starten ...
Voor de diesels die vaak een hogere amperage dynamo hebben zou ik zeker er 1 accu nemen met de hoogste amperage tyepe accu wat de dynamo aan kan en bij de koude start ivm de gloeipuggen en eventuele standkachels webasto of electrische spriaal versie.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,

522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl