Accu vervangen - na 13 jaar

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 mar 2019, 15:23 1 x

Nou, na een half uurtje met de motor uit in de file, maar wel ruitenwisser, ventilatie, Bose geluid, en mogelijk ook stoelverwarming aan, weigerde de A2 weer tot leven te komen op de A16 :| De pechservice heeft m'n vriendin weer verder kunnen helpen.

Om alvast maar een plan te hebben voor als ze thuiskomt: geen idee hoe oud de accu is, maar deze wordt waarschijnlijk dus vervangen. Ik zie hier een aantal accu's voor vooral diesels langskomen, welke accu is voor een benzine (AUA) aan te raden? Lijkt met dat een accu met 80 of 85 Ah een beetje overkill is, als dat voor een diesel al prima is.
Peter_Maathuis
Moderator

13 mar 2019, 16:12 1 x

Ja, dat is niet zo gek als de accu al wat op leeftijd begint te komen.

Ik heb in mijn eerste A2 deoude accu vervangen door een Varta E44 met 77Ah, gekocht voor €70 inclusief bezorging - inderdaad een beetje overkill, maar dan kun je rustig een half uur in de file staan met stoelverwarming en Bose sound :mrgreen:
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

13 mar 2019, 18:06 1 x

https://www.accumegastore.nl/accus-volg ... n/asc.html

Zelf de Hankook MF 57220 van €62,62 of €67,62 incl bezorgen gekozen...
Maar de Varta en Bosch of als je 72 Ah tekort vind... ook 74 leverbaar, MF 57412 voor €70,11 thuis...!

Let op! Niet de MF 57219 kiezen want die polen zitten verkeerd om!

Die foute moet je bij Varta en Bosch zelf controleren want niet zichtbaar of die goed zitten....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spinazie
Audi A2 clublid

14 mar 2019, 14:54 0 x

Peter_Maathuis schreef:
13 mar 2019, 16:12
Ik heb in mijn eerste A2 deoude accu vervangen door een Varta E44 met 77Ah, gekocht voor €70 inclusief bezorging - inderdaad een beetje overkill, maar dan kun je rustig een half uur in de file staan met stoelverwarming en Bose sound :mrgreen:
Waar heb je accu toen gehaald? De Varta E44 en de Varta F17 zijn allebei tussen de 80-90 euro te vinden, en zouden allebei passen.
eekhoorntje

14 mar 2019, 17:26 0 x

Varta €91,87 + bezorgen €96,87 wel 80 Ah...

Zou dan toch voor Hankook gaan, ook 80 Ah en maar €66,02/€71,02 voor de MF58043

https://www.accumegastore.nl/accus-volg ... n/asc.html

Goed merk, laatste jaren banden en accu bij andere Duitse merk-cedes en zo...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 mar 2019, 18:06 1 x

Spinazie schreef:
13 mar 2019, 15:23
Nou, na een half uurtje met de motor uit in de file, maar wel ruitenwisser, ventilatie, Bose geluid, en mogelijk ook stoelverwarming aan, weigerde de A2 weer tot leven te komen op de A16 :| De pechservice heeft m'n vriendin weer verder kunnen helpen.

Om alvast maar een plan te hebben voor als ze thuiskomt: geen idee hoe oud de accu is, maar deze wordt waarschijnlijk dus vervangen. Ik zie hier een aantal accu's voor vooral diesels langskomen, welke accu is voor een benzine (AUA) aan te raden? Lijkt met dat een accu met 80 of 85 Ah een beetje overkill is, als dat voor een diesel al prima is.

Graag wil ik mijn bevindingen van metingen verleden week..bij een benzine 1.4 A2

Het is echt geen overbodige luxe of overkill bij benzine versies een hogere startcapaciteit of de juiste amperage te kiezen die standaard erin zat af fabriek en dit vaak de standaard de 80 amperage is ingebouwd af fabriek gerelateerd met de dynamo die hierop gekozen is .

Gerealteerd aan de gbruikers qua opties die een A2 vaak ook hebben...zoals velen de OSS ,de Airco,de Bose set met de grotere bose geluidversterker en SubW ,trekhaak en niet te vergeten winterpakket ! etc..

Je voorkomt hierdoor kromme accu cellen nadat de accu aantal jaren in gebruik is namelijk ...als je nu al bij aankoop nieuwe accu kiest met minder ampere ipv de 80 een 74 kiest met minder startcapaciteit je bedrogen uit komt...hoe ouder de accu wordt die slijt namelijk der jaren en de startcapiciteit afneemt maar ook de amperage niet meer kan leveren op den duur... vooral bij korte ritten rijders...van belang...

Ook voor een Benzine uitvoering is niet gek een deze grote startcapaciteit te kiezen met die 80 ampere accu te kiezen ,gezien vele A2 vooral met OSS,en ruitenwissers aan hebben ,airco aan ,achteruitverwarming ,spiegelverwarming of tijdens de eerste momenten met regenachtig weer (dus vooral met drie personen instappen met natte jassen) of in de zomer met airco op vol belast ..met dimlichten aan zonder gebruikmaken dan Ledlampen en dan in file staan en daarbij ook de motor koelventilator staat te draaien .

Ook de hevige pieken qua amperage afname ,meet maar eens wat een raamwisser motro trekt bij koude op de interval stand voor een accu niet leuk bij staionair (lees minder goed) zo ook voor de dynamo niet ,zo ook de wat oudere multi riem niet zo fijn. is...

Vooral ik verleden week nog bij 1 van de leden een ampere test uitvoerde met bijna qua gebruikers aan ,zag ik de accu inzakken..dus de dynamo die vaak 90 ampere is er standaard de brandstofpomp,het motor module ,de ontsteking ,de interieur ventilatie motor,de airco aan maar schommelend slechts 18 ampere leverde die de dynamo l 90 ampere max rijdende en de accu zag inzakken op de Ferve accu tester. bij staionair......

Ook weten wij niet de kwaliteit van het lood in deze accu's toen gebruikt was in periode 1999 en 2006 blijkbaar een zuivere lood was gebruikt dit af fabriek varta accu Audi AO op label zie maathuis zijn accu ? is net als bij sport banden dunlop A0 af fabriek op de band staat ?

tegenwoordig worden ook accu's gemaakt van gerecyclede materialen en wat verstaat men hieronder het lood ,de behuizing ja zoek dat maar eens uit....?

De kwaliteit van gebruikte lood van de varta accu's kan nu anders zijn in de "standaard "accu's varta die momenteel gemaakt worden die tussen de 80- 120 euro kosten (afhankelijk waar je koopt) die ook minder jaren garantie hebben dan de duurdere varta accu's (en vaak meer start capaciteit en type accu ) die vaak meer dan 135 euro- 200 euro..kosten. ik zie de ene keer 2 jaren en soms weer 3 jaren of zo.

Ik zou 80 ampere met liefst zoveel mogelijk piek amperage en dat is slechts maar voor enkele seconden. voor starten ...

Voor de diesels die vaak een hogere amperage dynamo hebben zou ik zeker er 1 accu nemen met de hoogste amperage tyepe accu wat de dynamo aan kan en bij de koude start ivm de gloeipuggen en eventuele standkachels webasto of electrische spriaal versie.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Peter_Maathuis
Moderator

14 mar 2019, 18:33 2 x

Spinazie schreef:
14 mar 2019, 14:54
Peter_Maathuis schreef:
13 mar 2019, 16:12
Waar heb je accu toen gehaald? De Varta E44 en de Varta F17 zijn allebei tussen de 80-90 euro te vinden, en zouden allebei passen.
Ik vermoed bij AccuMegaStore in Amsterdam, maar het lijkt erop dat de accu's in de afgelopen 3 jaar flink duurder zijn geworden...

Overigens, om meteen op @AudiFanSedert1971 te reageren: mijn Skoda Fabia met BBY motor heeft een "accuutje" van 44 Ah, net als de VW Polo met AUA-motor van mijn schoonzoon... En daar redden ze zich prima mee (OK, daar zit geen stoelverwarming in, noch Bose audio, het zijn tenslotte geen Audi's :mrgreen: ) Maar meer capaciteit is altijd prettig, daar zijn we het over eens!
rolf

14 mar 2019, 19:00 1 x

Meen te hebben gelezen dat er zo een groot lel accu in de A2 zit om die grasmaaier motor te starten puur om het gewicht te doen was.
Hij was achter simpelweg te licht......

Ik heb ook nog de originele, 15 Noorse winters overleefd tot nu toe.
eekhoorntje

14 mar 2019, 19:34 0 x

Als ik Rolf mag geloven is mijn keuze van slechts 72 Ah verkeerde.... net als AFS71 schreef,
ik had 80 Ah moeten nemen maar voor gewicht kan ik die er gewoon naast houden.

Na testen bleek die nog maar 60% en ik ben blij met Hankook, voldoende startkracht voor benzine,
en ook te tillen, zijn zoon is niet zo sterk, ik heb reuma en die 80 Ah, dan maar iets vaker een nieuwe halen....

In mijn link stond ook nog een 80 Ah Bosch, enige wat dan leeg loopt is bankrekening!
Volgens mijn een Varta met Bosch sticker? Wel duurder niet beter????

En Hankook, een Koreaan? Ja, de Vito bus had deze 120 Ah er sinds 2004 erin en die werk nog wel...
moet binnenkort ook een nieuwe hebben na slechts 760.000 km of iets meer...!

Accu prijzen? Ja, na koude winter komen er tekorten en stegen de prijzen, dus laden en tot voorjaar wachten kan rendabel zijn, mits je geen defecte Dynamo kreeg omdat hij de stroom niet kwijt kon!
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

14 mar 2019, 19:49 2 x

Zou het ook nog te maken kunnen hebben met de grotere afstand dan gemiddeld tussen de
startmotor en de accu.
Zou me kunnen voorstellen dat de lange starterkabel extra weerstand oplevert tijdens het starten.
Plaats reactie