lampje storing remsysteem + ABS + ESP
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 14:25
- Locatie: Barneveld
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Goedemiddag,
In januari melde ik dat mijn airco geen warme lucht meer blies. Gelukkig bleek dat toen mee te vallen en was het een kwestie van koelvloeistof bijvullen omdat het reservoir zo goed als leeg was. Destijds kon ik geen lekkage constateren maar afgelopen week ging het rode rondje met uitroepteken (storing remsysteem) + het gele ABS lampje + het gele ESP lampje branden (zie foto 1).
Bij controle bleek mijn koelvloeistofreservoir voor ongeveer 80% weer leeg te zijn en ver onder het minimum te staan. Bij de benzinepomp 1 liter koelvloeistof gehaald en weer netjes bijgevuld. Helaas bleven de 3 lampjes wel branden. Sinds ik de auto heb (april/mei 2018) heb ik dit 2x vaker gehad waarvan 1x toen ik terug reed en de auto net opgehaald had. In beide gevallen gestopt en even gewacht waarnaar het probleem weer verdwenen was.
Net auto gecontroleerd: koelvloeistof staat nog tussen het maximum en minimum maar zie rechts onder de motorkap wel sporen van lekkage (zie foto 2). Bij de remvloeistof kan ik het minimum niveau niet zo goed aflezen van het reservoir maar die lijkt nog behoorlijk vol te zitten (zie foto 3) en hier lijkt de oorzaak dus ook niet te zitten.
Tijdens het autorijden merk ik geen raar of afwijkend gedrag; ook niet bij het remmen. Uitlezen via mijn (goedkope) bluetooth obd adapter levert ook geen foutstoring op inTorque. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast dank voor het meedenken!
In januari melde ik dat mijn airco geen warme lucht meer blies. Gelukkig bleek dat toen mee te vallen en was het een kwestie van koelvloeistof bijvullen omdat het reservoir zo goed als leeg was. Destijds kon ik geen lekkage constateren maar afgelopen week ging het rode rondje met uitroepteken (storing remsysteem) + het gele ABS lampje + het gele ESP lampje branden (zie foto 1).
Bij controle bleek mijn koelvloeistofreservoir voor ongeveer 80% weer leeg te zijn en ver onder het minimum te staan. Bij de benzinepomp 1 liter koelvloeistof gehaald en weer netjes bijgevuld. Helaas bleven de 3 lampjes wel branden. Sinds ik de auto heb (april/mei 2018) heb ik dit 2x vaker gehad waarvan 1x toen ik terug reed en de auto net opgehaald had. In beide gevallen gestopt en even gewacht waarnaar het probleem weer verdwenen was.
Net auto gecontroleerd: koelvloeistof staat nog tussen het maximum en minimum maar zie rechts onder de motorkap wel sporen van lekkage (zie foto 2). Bij de remvloeistof kan ik het minimum niveau niet zo goed aflezen van het reservoir maar die lijkt nog behoorlijk vol te zitten (zie foto 3) en hier lijkt de oorzaak dus ook niet te zitten.
Tijdens het autorijden merk ik geen raar of afwijkend gedrag; ook niet bij het remmen. Uitlezen via mijn (goedkope) bluetooth obd adapter levert ook geen foutstoring op inTorque. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast dank voor het meedenken!
- Bijlagen
-
- IMG_20190322_104315.jpg (121.44 KiB) 4888 keer bekeken
-
- IMG_20190322_104437.jpg (110.07 KiB) 4888 keer bekeken
-
- IMG_20190322_111308.jpg (116.01 KiB) 4888 keer bekeken
- ronald.bos
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 13 feb 2017, 19:18
- Locatie: Gouda
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Toch even goed zoeken naar foutcodes zou ik zeggen. Ik had vorig jaar dezelfde waarschuwingen in mijn dashboard. Uitlezen van foutcodes gaf een probleem aan met de toerentalsensor linksvoor. Na wat zoeken bleek de connector van de toerentalsensor linksvoor niet goed aan te sluiten op de sensor. Ik heb toen de kabel vervangen (verkrijgbaar bij de Audi dealer).
Allerlei systemen die het toerental als input nodig hebben (zoals ABS e.d.) werken bij deze storing niet of verminderd. Je kunt dus inderdaad nog wel remmen, maar bijv. ABS zal niet werken. Iets om bewust van te zijn.
Allerlei systemen die het toerental als input nodig hebben (zoals ABS e.d.) werken bij deze storing niet of verminderd. Je kunt dus inderdaad nog wel remmen, maar bijv. ABS zal niet werken. Iets om bewust van te zijn.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zie ik op de eerste foto links nog net het expansievat van de koelvloeistof?
Gezien de leksporen daaronder lijkt het erop dat het reservoir en/of de slangen naar het reservoir toe
poreus en/of lek zijn. Ik zou die eerst eens goed controleren.
Wat de andere storing betreft, kijk eens of de remlichten het nog doen.
Gezien de leksporen daaronder lijkt het erop dat het reservoir en/of de slangen naar het reservoir toe
poreus en/of lek zijn. Ik zou die eerst eens goed controleren.
Wat de andere storing betreft, kijk eens of de remlichten het nog doen.
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 14:25
- Locatie: Barneveld
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dank voor de reacties. Op de 1e foto zie je inderdaad links het expansievat van de koelvloeistof. Zal de remlichten nog even testen en laten weten of ze nog werken.
Vanmiddag naar de garage (Kwikfit) geweest om hem even uit te laten lezen. Die gaven aan dat er net iets te veel koelvloeistof in zat en dat de lekkage daardoor komt. Bij het uitlezen kregen ze de foutcode "dwarsversnellingssensor G200" niet weg. Alle lampjes branden ook nog steeds en volgens hen een dure reparatie.
Zelf geen flauw idee wat dit is.
Vanmiddag naar de garage (Kwikfit) geweest om hem even uit te laten lezen. Die gaven aan dat er net iets te veel koelvloeistof in zat en dat de lekkage daardoor komt. Bij het uitlezen kregen ze de foutcode "dwarsversnellingssensor G200" niet weg. Alle lampjes branden ook nog steeds en volgens hen een dure reparatie.
Zelf geen flauw idee wat dit is.
- Bijlagen
-
- Foutcodeuitlezen.jpg (105.96 KiB) 4840 keer bekeken
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Misschien heb je hier wat aan: viewtopic.php?f=14&t=7330
Wat betreft de lekkage van de koelvloeistof, ik zou dat bij een "echte" garage laten
uitzoeken.
Het is niet normaal dat het expansievat leeg raakt en je voortdurend koelvloeistof bij moet vullen, ergens zit een lek.
Wat betreft de lekkage van de koelvloeistof, ik zou dat bij een "echte" garage laten
uitzoeken.
Het is niet normaal dat het expansievat leeg raakt en je voortdurend koelvloeistof bij moet vullen, ergens zit een lek.
- edje13
- Audi A2 clublid
- Berichten: 567
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
- Locatie: Sittard-Geleen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik had ook last van een “lek” in het koelsysteem. Steeds weer koelvloeistof weg
. Gelukkig lag het bij mij aan een rubbertje......en wel de rubberen pakkingsring van de temperatuur sensor G62. Hier liep het koelvloeistof weg. Nw rubbertje erin en alles weer ok.

- Bijlagen
-
- 86830797-8545-4A4C-A38C-E8D58CB2CA27.jpeg (76.74 KiB) 4826 keer bekeken
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mooi, een defecte remlichtschakelaar kan ook vreemde storingen opleveren.
Heb je iets aan de andere suggesties gehad?
Heb je iets aan de andere suggesties gehad?
- ronald.bos
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 13 feb 2017, 19:18
- Locatie: Gouda
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hier een waardevolle thread over de G200 sensor: https://www.a2oc.net/community/index.ph ... -it.33000/
In het Engels, dat wel. Sensor zelf schijnt duur te zijn om aan te schaffen, er zwerven echter ook reparatiehandleidingen rond, zie onderaan de thread.
In het Engels, dat wel. Sensor zelf schijnt duur te zijn om aan te schaffen, er zwerven echter ook reparatiehandleidingen rond, zie onderaan de thread.
- mennoras
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:10
- Locatie: Doesburg
- Motortype: Weet ik niet
Ik heb recent vergelijkbare problemen gehad, het begon met vervangen van koelvloeistof drukvat, uiteindelijk leidingen lek onder in het motor compartiment. Moest ook daardoor ook distributie riem vervangen aangezien deze los gemaakt moest worden. Rekening uiteindelijk overschreed 1000 euro 
