Goudvissen of guppies?
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ze hebben inderdaad enige gebruiksaanwijzing: druk de stekker naar de koplamp, druk dan het lipje in en trek de stekker naar achteren. De geoefende monteur doet dat in een oogwenk, maar soms zitten ze goed klem. In alle gevallen: niet aan de stekker trekken zonder lipje in te drukken! Dan kan de klem breken en ben je verder van huis.
Dan het vocht in de koplamp: dit kan een rubber zijn wat niet goed zit, of het afdekkapje zit niet goed gemonteerd / sluit niet goed af.
Dan het vocht in de koplamp: dit kan een rubber zijn wat niet goed zit, of het afdekkapje zit niet goed gemonteerd / sluit niet goed af.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Vocht in koplampen is een vaak voorkomend probleem.
Puur doordat de warme lamp vocht aantrekt.
Stook je je koplamp vervolgens goed warm (simpel door de lampen aan te hebben) dan gaat het vocht op den duur wel weer uit.
Er zijn ook noodoplossingen met gaatjes boren, om het overtollige vocht weg te laten lopen, maar helpen slechts deels.
Koop vooral niet te snel een nieuwe koplamp, want niet gegarandeerd dat het probleem daar niet voorkomt.
Ik weet dat het probleem ook speelt bij beveiligings-camera´s en behuizingen. Daar werd wel eens een warmte element in gezet met gedeeltelijk succes. Kortom een overbekend probleem bij veel merken en situaties.
Stook je je koplamp vervolgens goed warm (simpel door de lampen aan te hebben) dan gaat het vocht op den duur wel weer uit.
Er zijn ook noodoplossingen met gaatjes boren, om het overtollige vocht weg te laten lopen, maar helpen slechts deels.
Koop vooral niet te snel een nieuwe koplamp, want niet gegarandeerd dat het probleem daar niet voorkomt.
Ik weet dat het probleem ook speelt bij beveiligings-camera´s en behuizingen. Daar werd wel eens een warmte element in gezet met gedeeltelijk succes. Kortom een overbekend probleem bij veel merken en situaties.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Als het dan gelukt is met de stekker kan je op zoek naar de oorzaak van de lekkage.
Het glas is permanent bevestigd aan het huis.
Toch kan in de buurt van waar de 2 delen aan elkaar geplakt zijn wel de bron van de lekkage zitten.
Even met een slangetje met water proberen het lek op te sporen en dan met een mooie kit dicht maken denk ik.
Kan je niks vinden dan kan je in het losse dekseltje 2 gaatjes van een mm of 7 boren voor ontluchting. En dan maar hopen dat het weg blijft.
Maar jij had toch led lampen en nieuwe koplamphuizen?
Het glas is permanent bevestigd aan het huis.
Toch kan in de buurt van waar de 2 delen aan elkaar geplakt zijn wel de bron van de lekkage zitten.
Even met een slangetje met water proberen het lek op te sporen en dan met een mooie kit dicht maken denk ik.
Kan je niks vinden dan kan je in het losse dekseltje 2 gaatjes van een mm of 7 boren voor ontluchting. En dan maar hopen dat het weg blijft.
Maar jij had toch led lampen en nieuwe koplamphuizen?
- iKnijff
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Dank voor de tips!HansJan schreef: ↑19 aug 2019, 18:41Ze hebben inderdaad enige gebruiksaanwijzing: druk de stekker naar de koplamp, druk dan het lipje in en trek de stekker naar achteren. De geoefende monteur doet dat in een oogwenk, maar soms zitten ze goed klem. In alle gevallen: niet aan de stekker trekken zonder lipje in te drukken! Dan kan de klem breken en ben je verder van huis.
Dan het.vocht in de koplamp: dit kan een rubber zijn wat niet goed zit, of het afdekkapje zit niet goed gemonteerd / sluit niet goed af.
Ik rijd altijd met m'n verlichting aan, dus dan zou het goed moeten komen. Als het open maken gelukt is, dan laat ik 'm drogen en daarna kijk ik het weer even aan. Ga niet zomaar een nieuwe kopen. (y)Johan 3L schreef: ↑19 aug 2019, 19:38Vocht in koplampen is een vaak voorkomend probleem.
Heb inderdaad led lampen (knipperlichten inmiddels weer vervangen door oude exemplaren, gingen om de haverklap kapot), maar geen nieuwe units. Ook jij bedankt voor je advies!
-
- Audi A2 clublid
Probeer dit: https://www.youtube.com/watch?v=am4G7czCY3E. Soms moet de de schroevedrier ietjes naar buiten duwen om over de clip te komen maar niet te veel.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
LED op!
Ja, leuke woordspeling maar gaatje boren is prima voor Halo GEEN lampen!
Die Halogeen worden bloed heet en dan krijg je lucht die uitzet en krimpt en dus meer vocht problemen.
Maar bij LED lampen, die blijven koeler en dan is gaatje dicht maken wat er ooit gemaakt is onder wel zo verstandig.
Na enkele totaal foute H7 lampen nu goede lichtbeeld gevonden voor Dimlicht.
De H3 voor groot licht is altijd goed....
De H7 past niet, of je moet Mist lampen hebben.... en de Stadslampjes kun je ook vervangen, maar bij die LED stads zijn zo fel dat je er meestal wegens lichtbeeld geen Halogeen meer naast mag hebben die minder lumen licht geeft!
Dus LED Stadslamp = verplicht LED dim licht.
Verder is mijn mening dat groot licht LED maken niet nodig is, zoveel meer LED dimlicht dat LED Groot teveel van goede is.
En na demonteren 2 lampjes heb je een gat en met haar föhn, geen schilders versie, dan verbrand plastic droog blazen dus 1 gat in, andere uit en en op verwarming uren drogen, dat lukt in deze zomer niet!
Na droog maken met Föhn dus gelijk bij H J of mijn vragen of er LED lampjes H7 nog te koop zijn!
Ik heb goedkopere,(beperkte voorraad) maar..... Hans Jan betere..... dus 31 Augustus lampjes oorlog?
Ja, leuke woordspeling maar gaatje boren is prima voor Halo GEEN lampen!
Die Halogeen worden bloed heet en dan krijg je lucht die uitzet en krimpt en dus meer vocht problemen.
Maar bij LED lampen, die blijven koeler en dan is gaatje dicht maken wat er ooit gemaakt is onder wel zo verstandig.
Na enkele totaal foute H7 lampen nu goede lichtbeeld gevonden voor Dimlicht.
De H3 voor groot licht is altijd goed....
De H7 past niet, of je moet Mist lampen hebben.... en de Stadslampjes kun je ook vervangen, maar bij die LED stads zijn zo fel dat je er meestal wegens lichtbeeld geen Halogeen meer naast mag hebben die minder lumen licht geeft!
Dus LED Stadslamp = verplicht LED dim licht.
Verder is mijn mening dat groot licht LED maken niet nodig is, zoveel meer LED dimlicht dat LED Groot teveel van goede is.
En na demonteren 2 lampjes heb je een gat en met haar föhn, geen schilders versie, dan verbrand plastic droog blazen dus 1 gat in, andere uit en en op verwarming uren drogen, dat lukt in deze zomer niet!
Na droog maken met Föhn dus gelijk bij H J of mijn vragen of er LED lampjes H7 nog te koop zijn!
Ik heb goedkopere,(beperkte voorraad) maar..... Hans Jan betere..... dus 31 Augustus lampjes oorlog?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- HansJan
- Moderator
@iKnijff heeft sinds oktober vorig jaar LED lampen dus daar zal het vermoedelijk niet aan liggen. Laten we nou eerst afwachten wat zijn bevindingen zijn.
Mocht je de koplamp willen drogen met een föhn, houdt er dan rekening mee dat je kalkafzetting op het glas kunt krijgen. Ik zou de koplamp dan eerst spoelen met ontkalkt water (bijv. uit de droger) en dan droog föhnen. Maar daarmee los je het probleem niet op; het vocht komt ergens vandaan. Dat moet eerst gevonden worden.
Mocht je de koplamp willen drogen met een föhn, houdt er dan rekening mee dat je kalkafzetting op het glas kunt krijgen. Ik zou de koplamp dan eerst spoelen met ontkalkt water (bijv. uit de droger) en dan droog föhnen. Maar daarmee los je het probleem niet op; het vocht komt ergens vandaan. Dat moet eerst gevonden worden.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Goede aanvullingen en inderdaad als je LED lampen hebt is het weer een ander verhaal.
Overigens gelden alle tips niet per sé voor elke koplamp, want er zijn verschillen, niet duidelijk waarom, maar de ene is vochtvrij, terwijl een nieuwe koplamp binnen de kortste keren weer vocht in kan zitten.
Je moet mazzel hebben (of een andere auto kopen)
Overigens gelden alle tips niet per sé voor elke koplamp, want er zijn verschillen, niet duidelijk waarom, maar de ene is vochtvrij, terwijl een nieuwe koplamp binnen de kortste keren weer vocht in kan zitten.
Je moet mazzel hebben (of een andere auto kopen)
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
1. Als je met kracht het lipje tegen de stekker aanduwt helpt het om de stekker tegelijkertijd flink IN te duwen. Richting vast duwen dus. Dan hoor je een "klikje" als het grendeltje / weerhaakje losschiet.
2. Zodra het haakje los is al knijpend de stekker lostrekken maar daarbij wel kracht blijven zetten zodat het vacuum dat je bij het lostrekken creeert ook door een beetje te wiebelen kan oplossen. Er zit immers een rubber ring die goed afdicht om vocht tegen te gaan bij de contacten.
Hopelijk ben ik begrijpelijk!?
2. Zodra het haakje los is al knijpend de stekker lostrekken maar daarbij wel kracht blijven zetten zodat het vacuum dat je bij het lostrekken creeert ook door een beetje te wiebelen kan oplossen. Er zit immers een rubber ring die goed afdicht om vocht tegen te gaan bij de contacten.
Hopelijk ben ik begrijpelijk!?