Mijn eerste A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
EenpuntVier
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2020, 08:02 0 x

Ticcie schreef:
02 feb 2020, 17:19
Dan nog een nieuwe radio aangeschaft. Ik had al een tijdje een oogje op zo'n Joyling radio die iemand anders hier ook heeft. Maar was me net te duur. Nu zag ik er eentje op marktplaat verschijnen voor een leuk prijsje en toegeslagen! Ik heb via Ali Express nog 2 extra USB dongles besteld: eentje met DAB+ radio en eentje met bluetooth apple carplay. Werkt allemaal verbluffend goed! Heel blij mee en ziet er leuk uit. Alleen de DAB ontvangst valt me wat tegen.
Welk formaat heb je als ik vragen mag?
Ben zelf ook op zoek naar een andere radio maar ben er nog niet helemaal over uit. Zo nu en dan stoor ik me nog aan de dikke lijst, en die reusachtige "JOYING" letters. :joy:

De locatie van de DAB+ antenne kan trouwens wonderen doen voor het ontvangst (mits die te verplaatsen is).
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

03 feb 2020, 08:08 0 x

Ik heb een plak antenne, bovenkant voorruit en werkte voor DAB+ beter dan korte die ik erbij kreeg!

Wel moet het plastic rechts weg voor de draad, en op ½cm vanaf de bovenkant plakken,
had eerst met schilderstape vastgezet voor welke hoogte, 3cm lager plakken gaf storingen....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2020, 21:53 1 x

Ja voordat ik de DAB antenne op de voorruit heb geplakt heb ik er flink mee lopen schuiven. Heb m toen op de optimale ontvangstplek vastgeplakt. Maar misschien moet ik nog een nieuwe poging ondernemen... wordt lastig nu ie zo vast zit denk ik. Ik merkte trouwens dat het ook uitmaakt waar ik de dab dongle neerleg??

Ik heb nu een Arkright en geen Joying trouwens, heb het idee dat het dezelfde apparaten zijn, maar ik weet het niet zeker. De maat is 8,8 inch en ik heb de 4gb/32gb met octa core processor. Meer dan snel genoeg. Het scherm past goed en heb geen last van vertekende beelden door de andere hoogte-breedte verhouding dan normaal.

Nu alleen de stuurwielbediening aangesloten krijgen....
- Mijn A2 is modeljaar 2001 en zonder canbus
- Is voorzien van stuurwielbediening
- mijn radio heeft 2 draden waar (niet canbus) stuurwielbediening op aangesloten kan worden
- bij de radio aansluiting zitten, naast de 2 iso stekkers voor de speakers en stroom, nog 2 andere stekkers (zie foto, de zwarte en rode)
- ik had gehoopt dat als ik die 2 stekkers zou doormeten en de stuurwiel knopjes in zou drukken ik er wel uit zou komen, maar niet dus...

Wie weet hoe dit werkt?
Bijlagen
08851629-C8E0-42C7-B483-3074C3CBABF7.jpeg
08851629-C8E0-42C7-B483-3074C3CBABF7.jpeg (3.03 MiB) 3297 keer bekeken
Peter_Maathuis
Moderator

03 feb 2020, 22:06 1 x

unnamed.jpg
unnamed.jpg (44.09 KiB) 3293 keer bekeken
De rode connector gaat rechts achterin een Audi radio (telefoon en navigatie), de zwarte onderin (aansturing CD-wisselaar, CANbus en eindversterker).

Aan de CANbus valt niets te meten - er gaan (serieel) digitale berichten heen en weer.
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

03 feb 2020, 22:16 0 x

Peter heeft natuurlijk gelijk. Is jouw nieuwe radio geschikt voor canbus, dat je weet?
Je zou de twee draadjes uit je nieuwe radio voor de stuurbediening, natuurlijk met de can high en can low kunnen verbinden en dan kijken wat er gebeurt. Misschien heb je mazzel.

Heb je ook een foto van de radio of heb ik hem gemist ? 👍
Ticcie
Audi A2 clublid

03 feb 2020, 23:31 0 x

Hmmmm..... ik dacht eigenlijk dat mijn A2 GEEN canbus had??? Hij is in april 2001 op de weg gekomen en heeft een modeljaar 1 in zn chassisnummer staan. Pas vanaf mj 2002 is canbus geïntroduceerd toch?

De radio heb ik 1 pagina eerder geïntroduceerd 😉

De foto met aansluiting helpt iig👍
DED@2
Audi A2 clublid

03 feb 2020, 23:48 0 x

Is idd een mooie radio👍!

Voor zover ik weet werkt(e) de stuurwielbediening altijd over canbus. Vanaf stuur naar relais is Linbus en vanaf relais naar tellerbak ( groene stekker) is canbus. Vanaf tellerbak (infotainment canbus) naar radio is dus ook canbus.

Dit kan je dus controleren of de kabels daadwerkelijk eea met elkaar verbindt.
Makkelijkste is dan vanaf de zwarte stekker volgen.

Ik kan er naast zitten natuurlijk maar It’s worth a try.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

04 feb 2020, 11:02 0 x

Ik heb een andere Radio.....
De DAB+ moduul zit hier in, stekker antenne erin en klaar.

Ook de stuur bediening, een ramp om in te bouwen en de kabel via toeter plaat moet wel draaien.. dus kabel kan vastlopen, en nog de Airbag daarin?
Ik heb ze nog thuis liggen daarom, als ik Airbag weg haalde zou het kunnen maar dat is me teveel werk.
De Bleutooth versie had ik voor €7,- extra moeten nemen, los niet leverbaar, eigen schuld dus!

Dan is gat maken in plastic en eens per 3 jaren CR2025 batterij vervangen voldoende!

Ook is het beige schilderstape voor dit soort proef plaatsingen antenne herplaatsen en op raam aftekenen erg handig, wel binnen week weghalen wegens lijm vlekken en dat is poetsen!
Ik zocht de zwakste DAB+ zender naast grote Zendmast voor meer storingen en ik kreeg op ½ cm onder hemel randje de beste plek, een Diesel kan andere plek wegens motor storingen geven van ontbrekende Bobine.

Verder ook gelijk de onder de Bumper Camera gemonteerd, iets omhoog gericht, leuk als er dames met korte rokjes staan! :@@
Maar met die Cam onder bumper zie je of je boven of op de hoge stoeprand kwam!
Zelfs de eigenwijze oude Kater is vol in beeld, die roept wel maar gaat vaak niet weg!

Ik betaalde dus iets meer, maar helaas Bleutooth knoppen voor op stuur vergeten!
Wel prima Cam en niet in de bumper maar eronder... heb een AU....di
gezien die het IN de Bumper had!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ticcie
Audi A2 clublid

04 feb 2020, 17:34 1 x

Even voor de duidelijkheid:
- de Android radio heeft 2 aansluitingen voor stuurwielbediening, maar er staat uitdrukkelijk bij NIET voor canbus. Dus ik verwacht dat je een pulsje moet geven van een paar volt;
- de Audi heeft originele stuurwielbediening (zie foto). Ik dacht dat ik geen Canbus had wegens modeljaar 2001 van de Audi en dat ieder knopje dus een apart draadje zou hebben (er zitten best ook veel stekkers en draden onder de airbagunit), maar daar lijkt het dan niet op?

@DED@2 Je schrijft "Dit kan je dus controleren of de kabels daadwerkelijk eea met elkaar verbindt.
Makkelijkste is dan vanaf de zwarte stekker volgen."

Ik snap niet wat je daarmee bedoelt?? Ik snap dat je met 2 canbus draden signalen kunt verzenden en ontvangen, maar daarmee houdt t wel op met mijn canbus kennis :blush:

Maar in het geval van canbus aansturing: dan kan ik t wel vergeten om de radio aan te sturen via t stuur vlgs mij? Of je moet voor e100 een adapter kopen, maar dat wordt me te gortig.
Bijlagen
IMG_3198.JPG
IMG_3198.JPG (980.44 KiB) 3225 keer bekeken
DED@2
Audi A2 clublid

04 feb 2020, 18:46 0 x

Hi Ticcie,

Ik bedoelde daarmee dat je kunt controleren of de can posities bedraad zijn op die zwarte stekker. Als deze bedraad zijn met een oranje /bruin en een oranje/ groene draad én de stuurbediening deed het met de originele radio, dan zou je can moeten hebben. Positie 7 en 12 op de stekker cfm foto van Peter Maathuis .

Grtz
Plaats reactie