koelvloeistof onder het minimum
Vanmorgen zette ik na een week stil te hebben gestaan de wagen uit de garage. En in een keer ging de koelvloeistof controle lamp aan met een hard geluid. Ik heb meteen de motor afgezet. Na een paar seconden heb ik hem weer gestart en toen bleef het lampje uit. Ik heb even gecontroleerd naar het niveau van de koelvloeistof. Deze staat onder het minimum. Een paar weken terug is de distributie riem en waterpomp vervangen. Heb even onder de wagen en op de vloer gekeken. Was hier en daar wel nat maar het smaakt zout wat volgens mij geen koelvloeistof is maar pekel van het strooien van vorige week. Het is nu zondag en kan niet naar de garage voor hem bij te laten vullen. Weet iemand of je koelvloeistof wat je bij de benzine pomp kunt kopen daar zo maar bij kunt gooien. Misschien hebben ze er in de garage wat te weinig bijgevuld doordat er een luchtbel in zat of heeft er iemand anders een andere theorie. Hij staat nu net onder het minimum. De controle lamp blijft nu ook uit. Ik vraag mij af of je er nu wel mee mag rijden. Weet er iemand raad!!!
Sjors
Sjors
- Gerrit-Jan
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 19 jul 2009, 21:23
Mijn A2 zat eergisteren ook weer onder het minimum!
over 2 weken worden de distributie riemen vervangen en ook de waterpomp (deze lekt namelijk)
ik heb echter nog nooit een lampje zien oplichten voor het koelwater!
ik laat de A2 zijn levenssappen altijd door de audi specialist aftappen! weet ik tenminste zeker dat er geen verkeerd spul in komt. derhalve weet ik dus ook niet of het standaard 'benzinepomp-spul' wel voldoet aan de kwaliteitseisen.
Groeten!
over 2 weken worden de distributie riemen vervangen en ook de waterpomp (deze lekt namelijk)
ik heb echter nog nooit een lampje zien oplichten voor het koelwater!
ik laat de A2 zijn levenssappen altijd door de audi specialist aftappen! weet ik tenminste zeker dat er geen verkeerd spul in komt. derhalve weet ik dus ook niet of het standaard 'benzinepomp-spul' wel voldoet aan de kwaliteitseisen.
Groeten!
- Pyro_loe
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 12 mei 2009, 22:57
- Locatie: Bodegraven-Reeuwijk
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
[quote="Gerrit-Jan"]
ik laat de A2 zijn levenssappen altijd door de audi specialist aftappen! weet ik tenminste zeker dat er geen verkeerd spul in komt. derhalve weet ik dus ook niet of het standaard 'benzinepomp-spul' wel voldoet aan de kwaliteitseisen.
Groeten![/quote]
ik wist niet dat Audi speciaal water had :lol:
koelvloeistof is m.i. een van de dingen waarvan Audi verwacht dat je die zelf toch kan bijvullen via het servicekleppie aan de voorkant?
ik laat de A2 zijn levenssappen altijd door de audi specialist aftappen! weet ik tenminste zeker dat er geen verkeerd spul in komt. derhalve weet ik dus ook niet of het standaard 'benzinepomp-spul' wel voldoet aan de kwaliteitseisen.
Groeten![/quote]
ik wist niet dat Audi speciaal water had :lol:
koelvloeistof is m.i. een van de dingen waarvan Audi verwacht dat je die zelf toch kan bijvullen via het servicekleppie aan de voorkant?
[quote="Pyro_loe"][quote="Gerrit-Jan"]
ik laat de A2 zijn levenssappen altijd door de audi specialist aftappen! weet ik tenminste zeker dat er geen verkeerd spul in komt. derhalve weet ik dus ook niet of het standaard 'benzinepomp-spul' wel voldoet aan de kwaliteitseisen.
Groeten![/quote]
ik wist niet dat Audi speciaal water had :lol:
koelvloeistof is m.i. een van de dingen waarvan Audi verwacht dat je die zelf toch kan bijvullen via het servicekleppie aan de voorkant?[/quote]
Het service klepje is niet voor koelvloeistof bij te vullen maar voor de ruitensproeier bij te vullen en het olie pijl te controleren en zo nodig bij te vullen. Ik weet niet of je ruiten met koelvloeistof zuiver worden. Ik denk het niet dus niet doen. :lol:
Gr. Sjors
ik laat de A2 zijn levenssappen altijd door de audi specialist aftappen! weet ik tenminste zeker dat er geen verkeerd spul in komt. derhalve weet ik dus ook niet of het standaard 'benzinepomp-spul' wel voldoet aan de kwaliteitseisen.
Groeten![/quote]
ik wist niet dat Audi speciaal water had :lol:
koelvloeistof is m.i. een van de dingen waarvan Audi verwacht dat je die zelf toch kan bijvullen via het servicekleppie aan de voorkant?[/quote]
Het service klepje is niet voor koelvloeistof bij te vullen maar voor de ruitensproeier bij te vullen en het olie pijl te controleren en zo nodig bij te vullen. Ik weet niet of je ruiten met koelvloeistof zuiver worden. Ik denk het niet dus niet doen. :lol:
Gr. Sjors

- Gerrit-Jan
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 19 jul 2009, 21:23
Ja, helaas welik wist niet dat Audi speciaal water had

Audi gebruikt een speciale koelvloeistof!!
de koelvloeistof die audi gebruikt heeft de naam 'G12'
G12 is rood van kleur en mag niet gemengd worden met andere soorten koelvloeistof!
dus geen 'huis-tuin-en-keuken' spul van de benzine pomp in je tedere A2 knikkeren :lol:
hier te koop: http://www.vagtechniek.nl/index.php?mai ... cts_id=254
Groeten
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo,
Het spijt me Gert-Jan, maar dit is weer hetzelfde verhaal dat Audi verkondigd met zijn veel te dure Castrol Edge 5/w30 Longlife olie waar ook z.g. geen andere bij mag (m.u.v. noodgevallen)!!!!!
Koelvloeistoffen kunnen heel goed met elkaar gemengd worden! (misschien ben je in de war met remvloeistof en DOT aanduidingen).
Wel opletten dat je koelvloeistof koopt en geen antievries!!!! Daar zit n.l. wel verschil in en die kun je niet zo even mengen!!!
Dus geen geld verspillen aan de dure koelvloeistof van meneer Audi!!
M.b.t. de stand van de vloeistof, in "koude" toestand mag deze in principe niet onde het minimum niveau staan, maar dat wil niet zeggen dat er onmiddelijk een koelprobleem ontstaat. Die "knal" die je gehoord hebt kan inderdaad heel goed ontsnapte lucht zijn die door de druk in het systeem met kracht wordt uitgeblazen. Na de reparatie kan het best voorkomen dat men het systeem heeft afgevuld en snel ontlucht heeft (wordt vaak niet voldoende tijd voor genomen om dit goed te doen) en dat blijkt dat na verloop van enige tijd er toch nog wat bij moet.
Ik zou zeggen even een litertje koelvloeistof kopen, bijvullen (in koude toestand) tot iets onder max. en het weer even aan zien.
Theo
Het spijt me Gert-Jan, maar dit is weer hetzelfde verhaal dat Audi verkondigd met zijn veel te dure Castrol Edge 5/w30 Longlife olie waar ook z.g. geen andere bij mag (m.u.v. noodgevallen)!!!!!
Koelvloeistoffen kunnen heel goed met elkaar gemengd worden! (misschien ben je in de war met remvloeistof en DOT aanduidingen).
Wel opletten dat je koelvloeistof koopt en geen antievries!!!! Daar zit n.l. wel verschil in en die kun je niet zo even mengen!!!
Dus geen geld verspillen aan de dure koelvloeistof van meneer Audi!!
M.b.t. de stand van de vloeistof, in "koude" toestand mag deze in principe niet onde het minimum niveau staan, maar dat wil niet zeggen dat er onmiddelijk een koelprobleem ontstaat. Die "knal" die je gehoord hebt kan inderdaad heel goed ontsnapte lucht zijn die door de druk in het systeem met kracht wordt uitgeblazen. Na de reparatie kan het best voorkomen dat men het systeem heeft afgevuld en snel ontlucht heeft (wordt vaak niet voldoende tijd voor genomen om dit goed te doen) en dat blijkt dat na verloop van enige tijd er toch nog wat bij moet.
Ik zou zeggen even een litertje koelvloeistof kopen, bijvullen (in koude toestand) tot iets onder max. en het weer even aan zien.
Theo
[quote="Thck"]Hallo,
Het spijt me Gert-Jan, maar dit is weer hetzelfde verhaal dat Audi verkondigd met zijn veel te dure Castrol Edge 5/w30 Longlife olie waar ook z.g. geen andere bij mag (m.u.v. noodgevallen)!!!!!
Koelvloeistoffen kunnen heel goed met elkaar gemengd worden! (misschien ben je in de war met remvloeistof en DOT aanduidingen).
Wel opletten dat je koelvloeistof koopt en geen antievries!!!! Daar zit n.l. wel verschil in en die kun je niet zo even mengen!!!
Dus geen geld verspillen aan de dure koelvloeistof van meneer Audi!!
M.b.t. de stand van de vloeistof, in "koude" toestand mag deze in principe niet onde het minimum niveau staan, maar dat wil niet zeggen dat er onmiddelijk een koelprobleem ontstaat. Die "knal" die je gehoord hebt kan inderdaad heel goed ontsnapte lucht zijn die door de druk in het systeem met kracht wordt uitgeblazen. Na de reparatie kan het best voorkomen dat men het systeem heeft afgevuld en snel ontlucht heeft (wordt vaak niet voldoende tijd voor genomen om dit goed te doen) en dat blijkt dat na verloop van enige tijd er toch nog wat bij moet.
Ik zou zeggen even een litertje koelvloeistof kopen, bijvullen (in koude toestand) tot iets onder max. en het weer even aan zien.
Theo[/quote]
Hoi Theo,
Ik ben vanmorgen even naar de garage gereden en zij hebben de koelvloeistof bijgevuld tot max. Volgens de monteur dacht deze dat er een luchtbel in het systeem gezeten heeft en na verloop van tijd is kunnen ontsnappen. Het niveau stond 1 cm onder het minimum. IK houd het de komende tijd wel in de gaten of het op niveau blijft. Wat me wel opviel was het piepende geluid als alarm en het display. Je kan er niet omheen als zo iets gebeurd.
Gr. Sjors
Het spijt me Gert-Jan, maar dit is weer hetzelfde verhaal dat Audi verkondigd met zijn veel te dure Castrol Edge 5/w30 Longlife olie waar ook z.g. geen andere bij mag (m.u.v. noodgevallen)!!!!!
Koelvloeistoffen kunnen heel goed met elkaar gemengd worden! (misschien ben je in de war met remvloeistof en DOT aanduidingen).
Wel opletten dat je koelvloeistof koopt en geen antievries!!!! Daar zit n.l. wel verschil in en die kun je niet zo even mengen!!!
Dus geen geld verspillen aan de dure koelvloeistof van meneer Audi!!
M.b.t. de stand van de vloeistof, in "koude" toestand mag deze in principe niet onde het minimum niveau staan, maar dat wil niet zeggen dat er onmiddelijk een koelprobleem ontstaat. Die "knal" die je gehoord hebt kan inderdaad heel goed ontsnapte lucht zijn die door de druk in het systeem met kracht wordt uitgeblazen. Na de reparatie kan het best voorkomen dat men het systeem heeft afgevuld en snel ontlucht heeft (wordt vaak niet voldoende tijd voor genomen om dit goed te doen) en dat blijkt dat na verloop van enige tijd er toch nog wat bij moet.
Ik zou zeggen even een litertje koelvloeistof kopen, bijvullen (in koude toestand) tot iets onder max. en het weer even aan zien.
Theo[/quote]
Hoi Theo,
Ik ben vanmorgen even naar de garage gereden en zij hebben de koelvloeistof bijgevuld tot max. Volgens de monteur dacht deze dat er een luchtbel in het systeem gezeten heeft en na verloop van tijd is kunnen ontsnappen. Het niveau stond 1 cm onder het minimum. IK houd het de komende tijd wel in de gaten of het op niveau blijft. Wat me wel opviel was het piepende geluid als alarm en het display. Je kan er niet omheen als zo iets gebeurd.
Gr. Sjors
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hoi, G 12 is geen merknaam maar een codering! Staat b.v. ook bij Halfords met daarop de codering van meerdere merken erop vermeld die eisen stellen aan hun koelvloeistof net zoals bij de olie b.v. VW 505.000 is dus G12 zo een codering van VW/Audi.Gerrit-Jan schreef:Ja, helaas welik wist niet dat Audi speciaal water had![]()
Audi gebruikt een speciale koelvloeistof!!
de koelvloeistof die audi gebruikt heeft de naam 'G12'
G12 is rood van kleur en mag niet gemengd worden met andere soorten koelvloeistof!
dus geen 'huis-tuin-en-keuken' spul van de benzine pomp in je tedere A2 knikkeren :lol:
hier te koop: http://www.vagtechniek.nl/index.php?mai ... cts_id=254
Groeten
Theo