Bedankt voor je oplettendheid, Sjors. Het is fijn als mensen meedenken en proberen je voor malheur te behoeden. Echter in dit geval is het denk ik niet nodig. Zoals in dit topic ook al blijkt, mag op alle bouwjaren van de A2 gewoon een trekhaak worden gemonteerd. Bij alle bouwjaren wordt ook gewoon 1000 kg geremd max. aanhangergewicht opgegeven. Uitzondering is de 3L TDI waar het veel gecompliceerder ligt, maar daarvoor verwijs ik je graag naar het Duitse forum. Ik denk dat jouw verhaal ongeveer voor de 3L opgaat.Hoi Romulus,
Weet jij dat je officieel van Audi geen trekhaak achteraf mag plaatsen op een A2 om last te trekken!!!! Je mag er dan alleen 2 fietsen op vervoeren, meer niet!!!! Ik vraag mij af, als er ooit iets zou gebeuren wanneer je er last achter hebt hangen, wat een verzekering gaat zeggen. Deze discussie hebben we dacht ik alles op dit forum gehad.
Sjors
Ik heb samen met mijn verkoper (Bovag-garage) dit verhaal helemaal nageplozen omdat voor ons de trekhaak een wezenlijke uitbreiding van de functionaliteit van de auto betekent. We gebruiken regelmatig de fietsendrager en af en toe een aanhanger (als we straks gaan kamperen met onze zoon van nu 2 maanden, zal vast niet alles in de A2 passen). Er zijn verschillende trekhaken voor de A2 te krijgen waarbij sommige (goedkoper, after market) nogal afwijken van die van Audi. Daar hadden we allebei geen fiducie in en daarom hebben we besloten voor de originele Audi-trekhaak die ook op de A3 en A4 gemonteerd wordt (zo te zien, ik heb de montageinstructie/handleiding hier voor me liggen). De verkoper heeft hierover uitgebreid contact gehad met de plaatselijke dealer. Bepaald geen goedkope oplossing, maar evenals jou gaat mij onze verkeersveiligheid ter harte!
Tenslotte staat op onze groene kaart de code AF, wat wil zeggen dat zowel trekkend voertuig (A) als aanhanger (F) verzekerd zijn. Ik vraag me af of dit ook vermeld zou worden als de verzekering van dit voertuig zou weten dat het geen aanhanger mag trekken. Maar dat terzijde, ik ben technicus en geen jurist.