Allereerst:
Dank allen voor het meedenken en jullie steun!
Vandaag zelf nog wat gedaan en ik ben voorzichtig optimistisch.
Vandaag de bougies eruit gedraaid en op cilinder 2 een nieuwe bobine geplaatst.
Foutcodes gewist, proefritje gemaakt, deels snelweg/deels binnendoor met veel stoplichten, de auto daarna nog een tijd stationair laten lopen en er is nog geen misfire geweest.
Dat zegt nog niet zoveel, want het gebeurd niet elke rit.
Vanaf vrijdag moet ik weer een aantal keer op en neer naar het zuiden, dus lange ritten en dan hoop ik dat er meer duidelijk wordt.
In afwachting daarvan besluit ik of ik alle bobines ga vervangen.
1 vd 4 is nog origineel, de andere 3 zijn al eens vervangen en ik kan niet herleiden wanneer, dus die kunnen ook al makkelijk 50.000 km oud zijn, zo niet ouder.
Zie hier de meetwaardeblokken van de ECU:

- D5E60B19-1460-4C6A-A0A4-4D8D812BEEA5.jpeg (5.87 MiB) 1627 keer bekeken
@Airspeed
Vervuilde injectoren lijken mij zeker niet zo gek gedacht. Vooral omdat ik op alle 4 de bougies toch wel enig verschil zie in kleur rondom.
Zou ook kunnen verklaren waarom het mengsel te arm is, toch?
Enig idee wat laten reinigen kost en heb je een of meerdere adresjes voor mij?
@Peter_Audi_A2
Klopt, sinds E10 doet de monteur bij elke beurt ethanolbeschermer in de tank.
Inhouden bij optrekken was voor de grote beurt meer aanwezig en ook wilde de motor vaak niet in één keer aanslaan bij starten, dus nieuwe bougies hebben daar zeker goed aan gedaan, maar ik merkte wel altijd een verschil met de AUA, hoe minimaal ook.
Ik ben sinds het op drie poten lopen nog niet hiermee terug geweest bij de garage.
Ik rijd voornamelijk lange afstanden over de snelweg, met een snelheid tussen de 100 en 110 km per uur en als ik 110 rijd dan is dat op 3000 toeren volgens instrumentenpaneel.
Bougies heb ik vandaag eruit gedraaid, zijn NGK BKUR6ET-10 bougies.
Zie hier de kleur van de bougies:
Bougie cilinder 1:

- 01F4A7D5-302B-41B9-B9FB-01DF8DEAE7BB.jpeg (1.64 MiB) 1627 keer bekeken
Bougie cilinder 2:

- FD345B59-FD41-440B-BDF1-9C12C0296A6E.jpeg (1.69 MiB) 1627 keer bekeken
Bougie cilinder 3:

- 0CF41581-2E04-466B-8E26-06D36756F420.jpeg (1.71 MiB) 1627 keer bekeken
Bougie cilinder 4:

- CBA24D6B-D68B-4F5F-A1B5-9448D3D9D51C.jpeg (1.76 MiB) 1627 keer bekeken
@Blauwbaard
Je hebt het wel bij het juiste eind.
De auto koste oorspronkelijk € 4950,- en daar zijn dus nog wat kosten voor modificaties, revisie/onderhoud en bijgekochte garantie van 3 maanden voor € 350,- bijgekomen waardoor ik op een totaal kwam van iets onder de € 7000,-
(Weet het precieze bedrag niet uit mijn hoofd)
Wellicht had ik meer kunnen claimen onder garantie, waaronder vervanging thermostaat en (eergisteren) vervanging temperatuursensor koelwater, maar ik had er geen vertrouwen meer in en dan met name in de monteur waar Jan mee samenwerkt.
Iets moet goed gerepareerd worden en niet half.
Dat maakte dat ik op een gegeven moment besloot alles maar uit eigen zak te betalen om zeker te zijn dat het goed zou zijn.
Een perfecte auto van 16 jaar oud is zeldzaam en verwacht ik ook niet, maar dit is toch wel het andere uiterste, want als de koprevisie niet nodig is, komen er op den duur wel de toplagers met mounting en veren aan die nog vervangen moeten worden.