Schijfremmen achter monteren

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 nov 2021, 08:14 1 x

Ik overweeg een project te starten om op een BBY schijfremmen achter te monteren. De remtrommels worden minder, maar mijn motivatie komt vooral uit de ervaringen met het remmen met een FSI. Door de schijfremmen achter voelt het remsysteem veel duidelijker aan. De slag is korter en het drukpunt duidelijk en hard. Dat spreekt mij wel aan. Veel beter dan het softe gevoel bij trommelremmen.
Daar komt ook nog eens bij dat ik trommelremmen ouderwets, lelijk en technisch achterhaald vind.

Er is weinig over te vinden op het forum. Behalve de beschrijving van ombouw op een 3L.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? De handigste manier lijkt mij om op zoek te gaan naar een complete achteras met remmerij en handremkabels van een sloop FSI of 90 pk Tdi. Deze opknappen en reviseren en monteren.
Maar misschien komt er meer bij kijken?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 nov 2021, 10:06 1 x

Van het duitse A2 forum: https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... ent-335712

Opvallend: blijkbaar moet ook de handremhevel worden vervangen bij de ombouw.

Of het zinvol is? Voor een goed vergelijk zou je moeten uitgaan van een gelijke onderhoudstoestand van beide remsystemen.

Versleten trommelremmen remmen altijd slechter dan nieuwe/gereviseerde schijfremmen ... ;)

Bij het onderhoud zijn de trommelremmen achter letterlijk het stiefkindje.
In de onderhoudsvoorschriften van Audi staat dat bij onderhoud alleen de voeringdikte en de remkracht worden gemeten.
De rest valt onder reparatie (als de remmen en/of de klant gaan piepen ...)

Dan is het niet zo vreemd dat de remmen naar verloop van jaren minder gaan worden ...
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

21 nov 2021, 11:02 1 x

Ik zou dan meteen overwegen om de 41mm te nemen van Lucas TRW. Die hebben een groter zuigeroppervlak en de bijvangst is minder last van verroeste schijfremmen. De originele hebben 34mm diameter en zijn mede oorzaak aan dit fenomeen. Gecombineerd met de 288mm Gti remmen van de polo gti of Ibiza FR en you’ll stop on a dime. Mooiste is om ze te poedercoaten dan zijn ze eenvoudig te reinigen en blijven ze dus mooi. Als je dan toch een andere achteras wilt reviseren, dan maar meteen goed, toch?!
In de UK zijn zeer goede ervaringen met PSB bushings. Steviger dan origineel, maar niet zo hard als de poly urethane varianten.

😉👍
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 nov 2021, 18:51 0 x

DED@2 schreef:
21 nov 2021, 11:02
Ik zou dan meteen overwegen om de 41mm te nemen van Lucas TRW. Die hebben een groter zuigeroppervlak en de bijvangst is minder last van verroeste schijfremmen.
😉👍
Kunnen de 41 mm schijven ook in 15" velgen?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

21 nov 2021, 19:44 1 x

Yep en hebben een vergelijkbare bite/ remkracht als de 256mm geventileerde schijven ombouw voor achter. Dan heb je minimaal 16” nodig. Deze passen nog met 15”.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 nov 2021, 21:50 1 x

Met 41 mm van Lucas TWR bedoel je grotere remtangen met een zuiger diameter van 41 mm?
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

21 nov 2021, 22:20 0 x

Rentangen zijn niet groter, alleen de zuiger diameter is groter. Gewoon gebruiken met de huidige remzadeldragers en remschijven.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 nov 2021, 08:45 0 x

Van 35 naar 41 mm klauwen?

Dat kan wel maar of het nodig is?
zelfde voor banden, als ik van 165 naar 195 breed ging heb ik meer rubber en dus grip bij mooi weer!

Maar bij een hoosbui ook minder druk per cm band op de weg en Aqua planning risico!
Daarom doe ik voor Brede Zomer en Smallere Winterbanden!

De grotere klauwen zullen prima passen, zijn wel doseerbaar maar wat doet ABS hiermee?
Voor een BAD of ATL vind ik van 256 naar 281 schijven voor en ook achter prima...
Maar als de 256 schijven voor ook op de AUA & BBY zitten?
Van 90/110 Pk naar 75 Pk lijken met die ruim voldoende.

Net als de ooit door Jos Br omgebouwde naar 1.9 4 cilinder... DSG?
Als je online onderdelen op kenteken bestelde als garage kreeg je ook veel verkeerde geleverd!

Dus als je een omgebouwde kocht?
Naast het uitzoeken wat wel en niet paste kreeg een latere koper en zijn garage alle ellende van foute niet passende onderdelen!
Veel kosten nu en wegpleuren originele nog goede en later nog meer zoekwerk!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 nov 2021, 10:39 2 x

Remklauwen met 41 ipv 34 mm zuigers hebben plm 40% meer zuiger oppervlakte. Dat zou de rembalans voor/achter wel eens behoorlijk kunnen verstoren.
Bij een veel lagere remdruk komen de achterwielen al aan de maximale remkracht, terwijl de voorwielen nog lang niet zo ver zijn.
Kortom, het ABS zal op de achterwielen veel te vroeg ingrijpen (veel eerder van voor). Dat komt de remweg van de auto niet ten goede vermoed ik.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf of de 1.6FSi ook andere voorremmen heeft, bijv grotere schijven en/of klauwen met grotere zuigers. Alleen voorremmen of alleen achterremmen ombouwen leidt meestal niet tot een goed remmende auto.
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 nov 2021, 15:20 0 x

Ik was altijd al benieuwd of dit mogelijk was, en wat je er allemaal voor nodig hebt. Ik ga dit draadje zeker volgen.
Plaats reactie