Schijfremmen achter monteren

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 nov 2021, 20:52 0 x

bertduursma schreef:
22 nov 2021, 10:39
Remklauwen met 41 ipv 34 mm zuigers hebben plm 40% meer zuiger oppervlakte. Dat zou de rembalans voor/achter wel eens behoorlijk kunnen verstoren.
Bij een veel lagere remdruk komen de achterwielen al aan de maximale remkracht, terwijl de voorwielen nog lang niet zo ver zijn.
Kortom, het ABS zal op de achterwielen veel te vroeg ingrijpen (veel eerder van voor). Dat komt de remweg van de auto niet ten goede vermoed ik.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf of de 1.6FSi ook andere voorremmen heeft, bijv grotere schijven en/of klauwen met grotere zuigers. Alleen voorremmen of alleen achterremmen ombouwen leidt meestal niet tot een goed remmende auto.
Ik neem aan dat degenen die dit aanbevelen ervaring hebben met het monteren van deze remtangen? Ik denk dat dat niet zo'n vaart zal lopen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 nov 2021, 21:11 1 x

ABS/ESP is bedoeld om te helpen bij het remmen in het grensbereik (gladde ondergrond/verschil in grip links/rechts opvangen),
niet om een (te) sterk remmende achteras met schijfremmen in bedwang te houden.

Een remsysteem moet een goede voor/achter balans hebben, de grootste remkracht moet uiteindelijk van de voorwielen komen,
de achterwielen zijn bedoeld om de boel in het gareel te houden ...
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 nov 2021, 21:22 0 x

Helemaal mee eens, maar iets grotere remzuigers ( en remblokken met een grotere oppervlakte) zullen wat beter remmen, maar niet zoveel dat de verhouding tussen voor en achter in onbalans raakt . Pas als er grotere remschijven gemonteerd worden gaat dat opspelen. M.i.
Maar wellicht zijn er ervaringsdeskundigen die dit al eens gedaan hebben?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 nov 2021, 21:27 0 x

Paulus schreef:
22 nov 2021, 21:22
Helemaal mee eens, maar iets grotere remzuigers ( en remblokken met een grotere oppervlakte) zullen wat beter remmen, maar niet zoveel dat de verhouding tussen voor en achter in onbalans raakt . Pas als er grotere remschijven gemonteerd worden gaat dat opspelen. M.i.
Maar wellicht zijn er ervaringsdeskundigen die dit al eens gedaan hebben?
Grotere oppervlakte met gelijke remdruk betekent meer remkracht op de remschijf, dus het wiel wordt steviger afgeremd.
Ik vraag me oprecht af wat dat betekent bij het (stevig) afremmen vanaf hoge snelheid voor het mogelijk blokkeren van de achterremmen ...
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 nov 2021, 21:28 2 x

Dat klopt. Ik zou ook nooit zoiets adviseren of aanbevelen als ik er zelf niet mee heb gereden. Op de ATL rijdt ik al 120dkm met polo wrc gti remmen (312mm) op de vooras, zonder problemen. Met de geventileerde 256mm remmen (btw 38mm zuigers) een goede balans. Op de AUA rijden we al 80dkm met “normale” polo Gti remmen op de vooras, zonder een enkel probleem maar met een strak grijppunt en reserves. Niet dat je het nodig hebt maar wel prettig. In combinatie met de 41mm remklauwen een vergelijkbaar gevoel en vertraging/gedrag als de V312mm/ A 256mm combinatie . ABS gaat hier prima mee om met mijn rijgedrag.

Ook hier weer moet eenieder zijn eigen keuzes maken, het was bedoeld als een tip van mij. Het probleem zit hem juist in de remkracht verdeling V/A. De lelijke verroeste achterschijven op de FSI en de ATL worden mede veroorzaakt doordat de achterremklauw de blokken niet hard/ strak genoeg tegen de schijf aandrukt. De Duitse A2 rijders zijn hier al langer achter, net als de Engelse A2 rijders.
Mijn advies was dan ook om optimaal gebruik te maken van de upgrade door ook de remmen aan de vooras te vervangen. 280mm G60 of de 288mm polo gti komen dan in aanmerking. Dan past de 15” ook nog onder de A2😉.

Ik heb het niet zelf uitgevonden, dat zou teveel eer zijn. Hier is internationaal al ervaring mee opgedaan. Ik heb al eens een link gepost waar dit uitgebreid behandeld en toegelicht is.

Forumleden hebben ook goede ervaringen alleen remschijven vervangen voor brembo Max bijvoorbeeld.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 nov 2021, 21:40 0 x

Hoe dan ook, ik vind achter schijfremmen origineel al een hele verbetering. Los nog van afwijkende remtangen.
Als je een A2 trommelremmen gewend bent en je stapt in een FSI dan merk je het al snel.

Eerst dus maar eens op zoek naar een achteras met remmerij, kabels en handremhevel.
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 nov 2021, 22:30 2 x

Peter_Audi_A2 schreef:
22 nov 2021, 21:11
ABS/ESP is bedoeld om te helpen bij het remmen in het grensbereik (gladde ondergrond/verschil in grip links/rechts opvangen),
niet om een (te) sterk remmende achteras met schijfremmen in bedwang te houden.

Een remsysteem moet een goede voor/achter balans hebben, de grootste remkracht moet uiteindelijk van de voorwielen komen,
de achterwielen zijn bedoeld om de boel in het gareel te houden ...
ABS is bedoeld om het blokkeren van wielen te voorkomen, ook de achterwielen!
Overigens, blokkerende achterwielen zijn gevaarlijk, kan makkelijk uitbreken veroorzaken. Het is maar de vraag of ESP dat nog kan opvangen.
Hebben degenen die dit soort ombouwacties gedaan hebben ook dynamische rijtests onder allerlei verschillende omstandigheden uitgevoerd om zeker te stellen dat het remsysteem nog steeds veilig is?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 nov 2021, 23:13 1 x

Wat ik bedoel, is dat de balans tussen voor- en achteras bij het remmen goed moet zijn,
ook als het ABS/ESP door een storing niet werkt.

Vroegah, toen er nog geen ABS/ESP was, moest je zelf opletten dat je de remmen niet blokkeerde
bij het afremmen , er werd er door de fabrikant voor gezorgd dat de voorremmen als eerste blokkeerden, zodat de achterwielen de boel in
bedwang konden houden.

Je wilt niet in de buurt zijn op het moment dat de achterwielen als eerste blokkeren bij hard remmen ... :unamused:
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 nov 2021, 23:26 2 x

Daarom wil ik voorlopig origineel ( van een FSI of 90 pk TDI) monteren. Dat moet goed gaan op een 1.4
Ik zoek dus een donorauto, maar sloop FSI's zie je veel minder vaak. Ik heb ook geen haast.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 nov 2021, 20:23 1 x

Voordat we in de volledige lockdown gaan, is dit misschien een mooie deal.

Gerade bei #eBayKleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 8-223-1319

Heeft ongeveer 76dkm gelopen. Zo te zien nagenoeg geen roest. Kan er zo onder!👍

FSI_achteras.JPG
FSI_achteras.JPG (246.72 KiB) 1890 keer bekeken
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Plaats reactie