Gas klephuis schoon gemaakt
- mx-man
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Afgelopen week heb ik het glaskleppen huis schoongemaakt omdat bij een koude motor stationair toerental niet meer mogelijk was.
Direct na het schoon maken liep de auto nog beroerder. Het schijnt dat zo'n klep zich inleert. Op internet staat dat hij in ieder geval nog geprogrammeerd moet worden. Inmiddels loopt de auto weer super netjes. Moet het dan ook?
Ter illustratie heb ik een foto bijgevoegd voor het schoonmaken.... het was best hard nodig.
Direct na het schoon maken liep de auto nog beroerder. Het schijnt dat zo'n klep zich inleert. Op internet staat dat hij in ieder geval nog geprogrammeerd moet worden. Inmiddels loopt de auto weer super netjes. Moet het dan ook?
Ter illustratie heb ik een foto bijgevoegd voor het schoonmaken.... het was best hard nodig.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Je moet hem inderdaad "inleren" met VCDS (dat gaat het snelst) maar het kan ook zonder. Zie bijlage.
Beknopte vertaling: accu (5..10 minuten) afkoppelen, op contact zetten / niet starten (5 minuten), starten zonder gaspedaal aan te raken en 5 minuten stationair laten lopen. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn vorige A2 - werkt prima.
Succes!
Beknopte vertaling: accu (5..10 minuten) afkoppelen, op contact zetten / niet starten (5 minuten), starten zonder gaspedaal aan te raken en 5 minuten stationair laten lopen. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn vorige A2 - werkt prima.
Succes!
- Bijlagen
-
- Drosselklappe anlernen.pdf
- (78.04 KiB) 315 keer gedownload
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Inleren werkt inderdaad prima op deze manier. Handig om te weten want je kunt rustig de stekker loshalen als je het gasklephuis wilt reinigen. Dan kun je makkelijker werken.
Weet iemand of het gasklephuis voor AUA en BBY hetzelfde is? Zijn ze uitwisselbaar?
Weet iemand of het gasklephuis voor AUA en BBY hetzelfde is? Zijn ze uitwisselbaar?
- WesselAudiA2
Hoi,
Dit is mijn eerste bericht op het forum, dus neem me niet kwalijk als het al ergens staat.
Maar heeft iemand een how to om het gasklephuis zelf in te lezen? Of kan het bij iemand gedaan worden tegen acceptabele vergoeding?
Wilde het bij de dealer doen; €160,- alleen al voor het uurloon van de monteur.
Aanvulling op het bericht. Het gasklephuis heb ik zelf gereinigd. Hierna kwam de ABS/EPC/Driehoek meldingen en gepiep. Rijden ging prima. Maar nu als ik wil rijden komt het toerental niet meer boven de 1200 (limpmode). Werkt de hierboven gedeelde beschrijving om het gasklephuis opnieuw in te leren?
Groet, Wessel
Dit is mijn eerste bericht op het forum, dus neem me niet kwalijk als het al ergens staat.
Maar heeft iemand een how to om het gasklephuis zelf in te lezen? Of kan het bij iemand gedaan worden tegen acceptabele vergoeding?
Wilde het bij de dealer doen; €160,- alleen al voor het uurloon van de monteur.

Aanvulling op het bericht. Het gasklephuis heb ik zelf gereinigd. Hierna kwam de ABS/EPC/Driehoek meldingen en gepiep. Rijden ging prima. Maar nu als ik wil rijden komt het toerental niet meer boven de 1200 (limpmode). Werkt de hierboven gedeelde beschrijving om het gasklephuis opnieuw in te leren?
Groet, Wessel
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- WesselAudiA2
Hoi Toutdroit,
Bedankt. Zal het proberen.
Moet het stukje met de radio ook?
Groet, Wessel
Bedankt. Zal het proberen.
Moet het stukje met de radio ook?
Groet, Wessel
- Bijlagen
-
- Screenshot 2022-02-28 13.51.22.png (29.35 KiB) 2523 keer bekeken
- WesselAudiA2
Hoi Peter,Peter_Maathuis schreef: ↑27 feb 2017, 17:51Je moet hem inderdaad "inleren" met VCDS (dat gaat het snelst) maar het kan ook zonder. Zie bijlage.
Succes!
Deze stappen heb ik gevolgd, maar de motor blijft in Limpmodus (toerental gaat max tot 1200/1300 toeren).
Moet ik het proces een keer opnieuw doen? En wat wordt er gezegd over de autoradio, moet ik daar nog wat mee?
Groet, Wessel
- edje13
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Volgens mij staat het van de radio erbij omdat de accu is los geweest, en zodoende zal deze op de aan gegeven methode ontgrendeld worden . Mijn inziens heeft het niks met je gasklephuis te maken. Als het de 1e x niet gelukt is zou ik het hele riedeltje nog eens doen. Werkt het dan nog niet , dan zou ik kijken of er iemand in de buurt het mbv een vcds kan inleren. Succes.
- WesselAudiA2
Thanks! Doe ik!