koude start probleem

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
pmcg

04 jun 2010, 11:30 0 x

Ik heb net een audi A2 1.2D gekocht,het is een heel mooie auto alleen zochtends duurt het soms 30 seconden voordat hij wil starten.Is dit normal of heb ik een probleem.Bij de garage waar ik hem kochte vertelde ze mij dat hij op druk moest komen en dat dit even duurde,klopt dit.
mvg Paul
Peter

04 jun 2010, 12:08 0 x

30 sec lijkt me wel erg lang, hij hoeft ook niet op "druk" te komen en voorgloeien is ook al lang niet meer aan de orde. Welke garage ? Garantie ?
j.hoeben1

04 jun 2010, 12:20 0 x

Wij hebben hier nog een oude Renault Kangoo diesel rijden. Ook bij deze wagen hoef je officieel niet meer voor te gloeien maar in de winter met strenge vorst en je meteen start doet hij het niet maar gloei je voor tot dat zogenaamde spiraaltje op het display uitgaat start hij meteen. Klopt officieel niet maar werkt wel. Heb horen zeggen dat de gloei bougies dan versleten zijn. Ik zou er wel achter aan gaan want het klopt niet wat ze in die garage zeggen.

Gr. Sjors
pmcg

04 jun 2010, 12:35 0 x

Bedankt voor de info ,Ik zal contact op nemen met de garage nu dat ik weet dat het niet klopte wat ze zei.
pionok

04 jun 2010, 13:56 0 x

nee precies. de nieuwere diesels hoeven zo goed als niet meer voor te gloeien. Er zit in sommige bedrijfswagens (mercedes sprinter bijvoorbeeld) nog wel een knopje die je kunt indrukken bij extreme kou, maar die worden zelden tot nooit gebruikt.

Ik zou zeker even terug gaan, want een diesel van tegenwoordig heeft echt geen 30seconden meer nodig om te starten. Het hiervoor beschreven verhaal over gloeibougies zou weleens de oorzaak kunnen zijn.

gr
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

04 jun 2010, 14:40 0 x

Ik wil toch even benadrukken dat ook de "nieuwe generatie" diesels wel voorgloeien!
Alleen niet meer op de wijze waarop de "oude" generatie diesels dit deden n.l. handmatig door de bestuurder zelf.
Tegenwoordig zit dit ingebouwd in het startsysteem, dus met het op contact draaien en starten wordt automatisch voorgegloeid, e.e.a. is afhankleijk van de temperatuur (dit wordt middels sensoren gemeten). Het mag onder normale omstandigheden inderdaad geen 30 sec duren.
Dan zou ik toch het gloeistartsysteem even uit laten lezen met een VAGCOM apparaat.

Theo
Romulus

04 jun 2010, 16:44 0 x

Afgezien van mijn andere reactie: dit is zo goed als zeker geen voorgloeiprobleem. De TDI motoren van deze generatie gloeien niet bij de huidige buitentemperatuur, alleen onder ca. +10 graden.

Het is jammer dat je niet vermeldt wat precies het probleem is. Gaat de motor wel rond en slaat hij niet aan? Gaat hij niet rond? Loopt hij niet rond? Branden er lampjes? Wat doe en zie je precies in welke volgorde?

Als het een motor/brandstof probleem is, zou ik denken aan lucht in de brandstofleiding bijv. doordat het dieselfilter niet goed afdicht. Zo kan de brandstof teruglopen naar de tank. Maar de meeste startproblemen bij de 3L komen kennelijk doordat de versnellingsbak niet vrijgeeft a.g.v. te weinig drukopbouw in het hydraulisch systeem.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

04 jun 2010, 18:34 0 x

De TDI van de 1.2 diesel van Audi in de A2 van bwj. 2001 is niet meer een diesel van de huidige generatie te noemen!!!
De huidige generatie diesels zijn (bijna) allemaal van het type "common rail" inspuitsysteem!
Bij het commonrailsysteem is de inspuitdruk vele malen hoger dan bij de A2 1,2 diesel, hierdoor wordt de verneveling van de brandstof ook veel beter en hoe beter de brandstof verneveld wordt hoe beter de menging met de lucht hoe beter de ontbranding en verbranding zal zijn.

Theo
Plaats reactie