FSI koelvloeistof lekkage
- Airspeed
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Inmiddels is de benzinepomp eraf en de EGR buis zodat het thermostaat huis zichtbaar wordt (waar de lekke buis aan de achterkant ingestoken zit).
Wat werd genoemd op het Duitse forum is om de schakelkabel los te halen. Ik dacht eerst nog hoezo dat dan? maar de kop van één van beide kabels zit duidelijk in de weg als het T-huis uit het blok geschoven moet worden…
(Opmerkingen bij foto’s moeten gewisseld worden)
Vraag aan het forum: hoe haal ik die kop van de stalen kogel (aan de bak) af?? Is dat ‘gewoon’ eraf drukken met iets vork-achtigs? Of breekt er dan iets plastic achtigs?
Wie heeft er ervaring mee?
Tnx!!
Wat werd genoemd op het Duitse forum is om de schakelkabel los te halen. Ik dacht eerst nog hoezo dat dan? maar de kop van één van beide kabels zit duidelijk in de weg als het T-huis uit het blok geschoven moet worden…
(Opmerkingen bij foto’s moeten gewisseld worden)
Vraag aan het forum: hoe haal ik die kop van de stalen kogel (aan de bak) af?? Is dat ‘gewoon’ eraf drukken met iets vork-achtigs? Of breekt er dan iets plastic achtigs?
Wie heeft er ervaring mee?
Tnx!!
- Bijlagen
-
- Thermostaathuis
- IMG_0328.jpeg (3.42 MiB) 2506 keer bekeken
-
- Beide schakelkabeleinden (rechtse moet los)
- IMG_0329.jpeg (3.77 MiB) 2506 keer bekeken
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Zie foto, als je de clip (rode cirkel) los haalt dan kan de schakelvork uit de schakeltoren. Dan hoef je ook niet de kabels los te maken. Die gaan helaas moeilijk los of ik weet ook niet hoe het moet. 

- Bijlagen
-
- IMG_2883.jpeg (886.86 KiB) 2477 keer bekeken
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Nadat je dit gerepareerd hebt check je koelslang eens hoe hard deze word als de motor warm is.
vergelijk dit eens met je andere auto.
Ik krijg het idee dat de koppakking eruit ligt en daardoor drukt opbouwt.
Een auto die overal lekkage krijgt is niet normaal
vergelijk dit eens met je andere auto.
Ik krijg het idee dat de koppakking eruit ligt en daardoor drukt opbouwt.
Een auto die overal lekkage krijgt is niet normaal
- Airspeed
Ja, dat kan ook altijd nog het geval zijn natuurlijk.
Vooralsnog hoop ik dat die fors hogere standaard koel temperaturen (110 C ipv 90) de oorzaak van alles zijn geweest.
Ik ga i.i.g. niet meer rijden met de standaard ecu, dus als het hierna goed blijft, lag het aan de verhoogde tempo’s en anders wellicht toch de koppakking, alhoewel ik nog nooit een bericht ergens ook maar gelezen heb van iemand die dat was overkomen bij een FSI.
Maar goed, dat zegt ook niks eigenlijk
Wat wel apart is, is dat dit exemplaar van modeljaar 2005 is en er toen minder dan 500 FSI nog gebouwd zijn.
Klopt wel weer met de type aanduiding, waar FSI achter 1.6 ontbreekt: modeljaar ‘05 specifiek las ik!
Ook zou deze oorspronkelijk geleverd moeten zijn met de 17” s-line velgen, maar bij Eenink zaten de steel 15” er al op.. gelukkig heb ik zelf nog een op te knappen set liggen (voor de Velgendokter), die die komen er wel weer onder.
Ook de ribbelgrill heeft-ie niet (meer?).
Eerst maar de koelbuis vervangen…

Vooralsnog hoop ik dat die fors hogere standaard koel temperaturen (110 C ipv 90) de oorzaak van alles zijn geweest.
Ik ga i.i.g. niet meer rijden met de standaard ecu, dus als het hierna goed blijft, lag het aan de verhoogde tempo’s en anders wellicht toch de koppakking, alhoewel ik nog nooit een bericht ergens ook maar gelezen heb van iemand die dat was overkomen bij een FSI.
Maar goed, dat zegt ook niks eigenlijk

Wat wel apart is, is dat dit exemplaar van modeljaar 2005 is en er toen minder dan 500 FSI nog gebouwd zijn.
Klopt wel weer met de type aanduiding, waar FSI achter 1.6 ontbreekt: modeljaar ‘05 specifiek las ik!
Ook zou deze oorspronkelijk geleverd moeten zijn met de 17” s-line velgen, maar bij Eenink zaten de steel 15” er al op.. gelukkig heb ik zelf nog een op te knappen set liggen (voor de Velgendokter), die die komen er wel weer onder.
Ook de ribbelgrill heeft-ie niet (meer?).
Eerst maar de koelbuis vervangen…

- Airspeed
Met het eraf halen van het thermostaat huis, kwam de buis als vanzelf uit de flens aan het carter, beetje té gemakkelijk bijna, maar was er nu wel blij mee.
Tis iig niet de originele koelbuis..
Tis iig niet de originele koelbuis..
- Bijlagen
-
- IMG_0354.jpeg (5.29 MiB) 2115 keer bekeken
-
- IMG_0353.jpeg (3.7 MiB) 2115 keer bekeken
-
- IMG_0352.jpeg (3.76 MiB) 2115 keer bekeken
-
- IMG_0351.jpeg (4.92 MiB) 2115 keer bekeken
- Airspeed
Het is en blijft een flinke klus hoor!
Ik doe elke keer wat, dan is het beter te doen. Tenminste zo werkt dat vaak bij/voor mij.
Hier nog het binnenste van het thermostaat huis. Die drek lijkt me ook niet helemaal lekker. Sowieso wat witte (denk kalk) sporen. Je zou bijna denken dat er met gewoon water is rondgereden..?
Dat kan ook het voortijdig klappen van de buis verklaren want gewoon water kookt uiteraard nogal een stuk eerder dan koelvloeistof..
Foto toont 3 dingen: thermostaat huis is uit 1-2016 dus al eens vervangen, het Audi logo is eruit geslepen, dus niet of juist wel origineel (?) en bovenaan staat waar de thermostaat op afgeregeld is: 109 Celsius
Ik doe elke keer wat, dan is het beter te doen. Tenminste zo werkt dat vaak bij/voor mij.
Hier nog het binnenste van het thermostaat huis. Die drek lijkt me ook niet helemaal lekker. Sowieso wat witte (denk kalk) sporen. Je zou bijna denken dat er met gewoon water is rondgereden..?
Dat kan ook het voortijdig klappen van de buis verklaren want gewoon water kookt uiteraard nogal een stuk eerder dan koelvloeistof..
Foto toont 3 dingen: thermostaat huis is uit 1-2016 dus al eens vervangen, het Audi logo is eruit geslepen, dus niet of juist wel origineel (?) en bovenaan staat waar de thermostaat op afgeregeld is: 109 Celsius

- Bijlagen
-
- IMG_0358.jpeg (2.69 MiB) 2110 keer bekeken
-
- IMG_0359.jpeg (1.63 MiB) 2110 keer bekeken
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
- Airspeed
Ik heb die bijzondere thermostaat met intern verwarmingselement maar eens uit elkaar gehaald, maar heb wat twijfel of de verbindingscontacten nog wel goed werken als het elementje (zit gewoon met een stalen C-clip geborgd) er een keer uitgetrokken is?
Wie heeft hier ervaring mee?
Wie heeft hier ervaring mee?
- Bijlagen
-
- IMG_0390.jpeg (2.72 MiB) 1561 keer bekeken
-
- IMG_0388.jpeg (1.78 MiB) 1561 keer bekeken
- Airspeed
Nieuwe thermostaat gekocht, oude thermostaathuis gehouden, ingang van de waterpomp schoongemaakt, nieuwe koelbuis gemonteerd en alle slangen weer aangesloten.
Ondertussen de laatste oude plastic Y-verbinding gewisseld voor een RVS exemplaar van Ali
Volg week verder met de laatste hermontage dingetjes.
Ondertussen de laatste oude plastic Y-verbinding gewisseld voor een RVS exemplaar van Ali

Volg week verder met de laatste hermontage dingetjes.
- Bijlagen
-
- IMG_0427.jpeg (3.14 MiB) 1216 keer bekeken
-
- IMG_0426.jpeg (3.69 MiB) 1216 keer bekeken
-
- IMG_0422.jpeg (3.76 MiB) 1216 keer bekeken
-
- IMG_0414.jpeg (4.02 MiB) 1216 keer bekeken