Toerentallen 1.4 TDI 75pk

Algemene discussie over de A2
michiel arndts

11 sep 2012, 16:20 0 x

[quote="Jered vd O"]Interessante discussie! Mijn aankoop van een A2 1.4 TDI (75pk) is als alles meezit binnen een week een feit. Bij de proefrit gaf de eigenaar al aan dat deze driecilinder wat 'op toeren' gehouden moet worden om 'm zuinig te laten rijden, iets wat ik juist niet gewend ben bij mijn huidige diesel (Saab 9³ 2.2TiD, 110 pk). Wanneer ik weinig vermogen vraag en niet al te snel wil optrekken, schakel ik vroeg op, nog voor de 2000 toeren. Hiermee rijd ik al bij 45 km/u in z'n 4. Bij mijn vorige auto (Peugeot 306 1.9D, 70 pk) kon ik zelfs makkelijk met 50 in z'n 5 rijden, maar daar houdt mijn huidige auto niet zo van.

Het verhaal van de verkoper klinkt dus wat raar in mijn oren, aangezien het zuinige rijden gaat om het vroeg schakelen en niet te veel hoge toeren maken. Gaat dat verhaal dan wel op bij de driecilinders?[/quote]

Als de eigenaar aangeeft dat deze "3" cilinder op toeren gereden moet worden heb jij of een 1.2 TDI gekocht of een 1.4 TDI met 1 kapotte cilinder.
Jered vd O

12 sep 2012, 00:45 0 x

[quote="michiel arndts"]
Als de eigenaar aangeeft dat deze "3" cilinder op toeren gereden moet worden heb jij of een 1.2 TDI gekocht of een 1.4 TDI met 1 kapotte cilinder.[/quote]

Ik begon opeens heel erg te twijfelen, dus heb de RDW geraadpleegd en op kenteken gezocht. Volgens de RDW is het een driecilinder diesel met 1422 cm² motorinhoud en 55 kW vermogen... Mis ik iets?
Audi_gekkie

12 sep 2012, 00:48 0 x

[quote="Jered vd O"][quote="michiel arndts"]
Als de eigenaar aangeeft dat deze "3" cilinder op toeren gereden moet worden heb jij of een 1.2 TDI gekocht of een 1.4 TDI met 1 kapotte cilinder.[/quote]

Ik begon opeens heel erg te twijfelen, dus heb de RDW geraadpleegd en op kenteken gezocht. Volgens de RDW is het een driecilinder diesel met 1422 cm² motorinhoud en 55 kW vermogen... Mis ik iets?[/quote]

Michiel bedoelt met die kapotte cilinder dat je dan een 2-cilinder hebt :D
Natuurlijk is het een 3-cilinder. ;)
Jered vd O

12 sep 2012, 10:24 0 x

Misverstand of miscommunicatie, wat maakt het uit, het is duidelijk dat het om een driecilinder gaat. Maar moet deze dus anders 'bereden' worden als een viercilinder, d.w.z. bijv. met hogere toeren, om 'm zuinig te laten zijn?
Audi_gekkie

20 sep 2012, 01:08 0 x

Audi-gekkie schreef:
YellowFellow schreef:
Vandaag een rit gemaakt van 90km en mijn gemiddelde is 1:27,7.
Mag ik zo vrij zijn om te vragen hoe je aan dit gemiddelde komt en hoe je rit van 90 KM eruit zag?

Boordcomputers wijken sowieso gigantisch af, maar gemiddelden berekenen op de pompafslag bij een tankstation is op zo'n klein kilometrage is ook lang niet zo secuur als berekening over een hele tank. Je gebruikt volgens je gemiddelde namelijk maar 3.25 liter. Niet elke pompafslag staat gelijk en bovendien is na een langere rit het totaal volume van je tank groter geworden (expansie door warmte). Als je auto bovendien een paar graad scheef staat bij het tankstation, gaat er zo een halve liter meer of minder in. Op zo'n lage kilometrage heb je dan al een behoorlijke meetfout te pakken.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om 1:27.7 te halen hoor, maar ik verbaas me wel over het verschil met mijn eigen A2. Ik kom gemiddeld niet veel verder dan 1 op 21 bij een zeer, zeer conservatieve rijstijl met airco uit en net als jij schakelend bij max 2000 toeren. Moet wel zeggen dat ik er 205 banden onder heb. En bovendien heb ik het over gecombineerde ritten, met 50% stadsverkeer en niet over een complete snelwegrit met 100 op de cruisecontrol.

Over dat schakelen bij 2000 zou ik me geen zorgen maken. Het blok, de bak en koppeling kunnen het makkelijk aan. Max koppel ligt bij de 90 PK zo'n 300 RPM vroeger dan bij de 75 PK; rond de 1800-1900, maar de 90 PK heeft vooral tussen 1000 en 1800 aanzienlijk meer koppel dan de 75PK TDI. We hebben ze allebei, en het verschil is behoorlijk groot weet ik uit ervaring. Bij de 75 PK is schakelen bij een hoger toerental zoals Joris al zegt dus wel aan te bevelen om de gang er een beetje in te houden.
Het is wat de boordcomputer aangeeft. Ik heb nog niet getankt.
Bij 1:27,5 is het 3,6 lit/per 100km en niet 3.25!

Ik weet dat FIS behoorlijk afwijkt. Ik denk een 0.6lit. per 100km, maar ik rijd de tank eerst nagenoeg leeg en tank hem dan weer volledig af.
Voordat ik aan de meting begon had ik de tank afgetankt bij het pompstation. Vervolgens ben ik naar huis gereden en heb daar met een maatbeker en trechter de tank afgevuld tot aan de rand van de vulpijp. Dit alles op een vlakke garagevloer.
Hier ben ik wel een kwartier mee bezig geweest, want elke keer als de vulpijp gevuld was en je de tankdop er op deed, dan ontstond er een vacuum en deze zoog de brandstof de tank in.
Op deze manier heb ik wel 6 liter nog kunnen vullen.

Momenteel heb ruim 220 km gereden op de tank en het brandstofmetertje staat nog op vol.
FIS geeft nu aan 3.3lit/per100km.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik een rit heb dat bestaat uit 5km 50 gebied en 35km 80km/pu.
Ik rijd met airco aan en eigenlijk alles met cruisecontrol.

Ik laat weten wat mijn record gaat worden en daar zal het ook bij blijven, want leuk is het niet zo te rijden. :mrgreen:

Waar het mij in deze topic over ging is of, als je altijd zo rijdt geen schade ontstaat een de mechaniek.
Ik lees net in een ander bericht van jou dat er problemen kunnen ontstaan met de EGR. Zou dit kunnen komen door met lage toerentallen te rijden?

PS. ik vind 1:21 onzuinig. Heb nu buiten de vakantie om twee keer getankt en kom met gecombineerde ritten uit op 1:24.
Vandaag eindelijk de tank leeg gereden.

Ik weet niet of het een record is op dit forum, maar kom er zeker in de buurt.

Bij het tankstation heb ik 37 liter getankt.
Vervolgens ben ik naar huis gereden (15km) en in de garage nog 5.5 liter in de tank kunnen krijgen. Ik heb het reservetankje van 10 liter eerst gewogen en na heel veel geduld tot dat er geen druppel meer in de tank kon, nogmaals gewogen.

Totale brandstofverbruik dus 42.5 liter.
Nu komt het.
1189km op één tank = 1:28.0! :mrgreen: :mrgreen:
FIS gaf aan 1:29.1, dus wijkt bijna 4% (edit) af van het werkelijke verbruik.

Ik heb ruim 800km op 50 en 80 wegen gereden en dus bijna 400 op snelwegen.
Op de snelwegen heb ik steeds 100 gereden.
15% van de kilometers heeft de airco aangestaan.
Verder heeft luchtregelaar op automatisch gestaan.
De lampen hebben zo min mogelijk gebrand.
Er is dus steeds bij 2000 toeren geschakeld.
2x heb ik even boven de 4000 toeren gezeten bij een inhaalmanouvre.
Uiteraard alles met de cruisecontrol!
Zeer vaak auto laten uitrollen bij naderende rotondes, afslagen en verkeerslichten.

Het is dus mogelijk om boven de 1:25 uit te komen met een 1.4TDI.
Het viel mij mee om op deze manier te rijden. Het is absoluut niet zo dat je het verkeer ophoudt.
j.hoeben1

20 sep 2012, 08:23 0 x

[quote="Audi-gekkie"]

[/quote]
Volgens mij ben jij de enige die blij was dat hij zijn tank leeg gereden heeft.
Ook een record :mrgreen:

Sjors
Jered vd O

20 sep 2012, 11:42 0 x

Dat zijn mooie cijfers! 8-)

Vormt het tot de 'nok' toe vullen van de brandstoftank geen probleem als de brandstof bij warmte iets gaat uitzetten?

Ik heb nu sinds vrijdag een A2 1.4 TDI en ik moet zeggen dat deze driecilinder heel soepel rijdt. Het verhaal van de vorige eigenaar dat deze driecilinder 'op toeren' gehouden moest worden lijkt dus absoluut niet te kloppen. Sterker nog: wellicht door het lage gewicht lijkt deze zelfs bij lage toerentallen nog trekkracht in huis te hebben, zelfs om tegen een helling op te accelereren!

Nog even een opmerking over het 'leegrijden' van de tank, dat schijnt bij de meeste motoren niet zo heel goed te zijn, aangezien er onder in de tank wat vuilophoping kan zijn, dat schade kan aanrichten indien het door de brandstofpomp je motor in gepompt wordt.
Ben_3L

20 sep 2012, 11:45 0 x

[quote="Jered vd O"]
Nog even een opmerking over het 'leegrijden' van de tank, dat schijnt bij de meeste motoren niet zo heel goed te zijn, aangezien er onder in de tank wat vuilophoping kan zijn, dat schade kan aanrichten indien het door de brandstofpomp je motor in gepompt wordt.[/quote]

Het zal niet zo snel door de brandstofpomp opgepikt worden aangezien er nog een brandstoffilter voorzit. Dit filter kan door het vaker leegrijden van een tank wel vol met rommel komen te zitten. Dit kan de doorstroom van brandstof belemmeren met een al dan niet merkbare afname in motorprestaties als gevolg.
Audi_gekkie

20 sep 2012, 15:48 0 x

[quote="j.hoeben1"][quote="Audi-gekkie"]

[/quote]
Volgens mij ben jij de enige die blij was dat hij zijn tank leeg gereden heeft.
Ook een record :mrgreen:

Sjors[/quote]

Haha, inderdaad. :D
Nee niet geheel leeggereden, gelukkig niet.
Maar veel zal er niet meer ingezeten hebben als ik 37 liter bij de pomp kan tanken.
Audi_gekkie

20 sep 2012, 16:00 0 x

[quote="Jered vd O"]Dat zijn mooie cijfers! 8-)

Vormt het tot de 'nok' toe vullen van de brandstoftank geen probleem als de brandstof bij warmte iets gaat uitzetten?

Ik heb nu sinds vrijdag een A2 1.4 TDI en ik moet zeggen dat deze driecilinder heel soepel rijdt. Het verhaal van de vorige eigenaar dat deze driecilinder 'op toeren' gehouden moest worden lijkt dus absoluut niet te kloppen. Sterker nog: wellicht door het lage gewicht lijkt deze zelfs bij lage toerentallen nog trekkracht in huis te hebben, zelfs om tegen een helling op te accelereren!

Nog even een opmerking over het 'leegrijden' van de tank, dat schijnt bij de meeste motoren niet zo heel goed te zijn, aangezien er onder in de tank wat vuilophoping kan zijn, dat schade kan aanrichten indien het door de brandstofpomp je motor in gepompt wordt.[/quote]

Vormt het tot de 'nok' toe vullen van de brandstoftank geen probleem als de brandstof bij warmte iets gaat uitzetten?[/size]
Niet als de auto in de garage staat en er de volgende dag mee gaat rijden. Mocht de druk toch oplopen dan zal de brandstof via de vuldop en het overloopleiding weglopen.

Ik heb nu sinds vrijdag een A2 1.4 TDI en ik moet zeggen dat deze driecilinder heel soepel rijdt. Het verhaal van de vorige eigenaar dat deze driecilinder 'op toeren' gehouden moest worden lijkt dus absoluut niet te kloppen. Sterker nog: wellicht door het lage gewicht lijkt deze zelfs bij lage toerentallen nog trekkracht in huis te hebben, zelfs om tegen een helling op te accelereren![/size]
Mijn ervaring is dat onder de 1500 toeren er niet veel pit in zit.
Plaats reactie