[quote="erikvb"]Leuk experiment! Ik ben al een paar jaar actief in LED-verlichting en vind het leuk om dit mee te lezen. Ik zou je aanraden om LED's voorlopig alleen voor DRL's in te zetten en als je meer licht wilt kun je een Xenon HID-kit kopen (wel een goed merk pakken graag, dan blijft het ook na een paar jaar goed

) NB er zijn kits om van je mistlampen drl's te maken, die schakelen netjes aan op het contact en dimmen bij aanzetten dimlicht. Kost niet zoveel.
Elektrisch is het allemaal wel goed te krijgen (CANBUS-proof = inderdaad een dikke weerstand erin proppen). Dat is geen
rocket science. Wat wel heel erg moeilijk is (en duur) is zorgen dat de optiek klopt. Xenon en halogeen geven een bolvormig lichtbeeld waarop de reflector in je koplamp is afgestemd. LED is een 'punt'-bron waardoor dit helemaal opnieuw ontwikkeld moet worden. Of dit als retrofit voor een A2 ooit gaat gebeuren waag ik te betwijfelen. Dit klopt met jouw ervaring dat de LED-retrofit geen goeie bundel in de verte laat zien.
Dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken:
Warmte. De warmte van een Halogeen of Xenonlamp wordt gebruikt om de koplamp condensvrij te houden. LED kan dit niet, dus moet ook daar een andere oplossing bedacht worden. Ik heb de koplamp van een R8 in LED mogen bekijken en daar zaten dus kleine ventilators in om dit te bereiken. Deze zitten vast niet in een ombouwset, dus het gevolg kun je raden.... :o
Ik las dat losse koplampen in LED voor een nieuw model A6 rond de 3000€ per stuk kosten. Dat klopt inderdaad wel als ik zie hoeveel ontwikkeling nodig is om een goede lamp te maken.
Om het verhaal helemaal interessant te maken las ik dat Laserlicht het waarschijnlijk gaat winnen van LED als techniek voor koplampen. Het rendement is dan nog hoger en laser (halfgeleidervariant) zou een grotere vormvrijheid van de koplamp toestaan (lees: kleiner). Hierdoor weer beter om mooi design met goede kreukelzone te combineren.[/quote]
Ik sla denk ik het xenontijdperk over.
De lampen kosten het dubbele van een hoger wattage halogeenlamp en gaan even lang mee.
Vandaar dat ik kies voor xenonlook 65watt halogeenlampen. Het liefst pak ik een nog hoger wattage, maar vraag me af hoe het met de warmte gaat in de unit.
Weet iemand op dit forum hoever je daarin kunt gaan?
Ik ga mijn stadslampen als drl's gebruiken. Moet ze dan wel steeds handmatig aanzetten.
Dat halogeen of xenon zorgt voor het condensvrij houden van de unit heb ik niet aan gedacht. Goede tip!
Laserlicht heb ik ook iet aan gedacht. Zijn er al productieauto's die dit hebben?