Nieuwste led-verlichting

Projecten, modificaties en accessoires.
Audi_gekkie

27 okt 2012, 02:32 0 x

Ik heb mij gisteren laten informeren over de led-lampen.
Uiteindelijk heb ik besloten er toch voor te gaan, want de lampen bestel ik bij AST hier in het dorp en die koopt ze (AST is dealer) bij xenonlampen.nl.
Mochten de lampen niet canbusproof zijn of mij niet bevallen dan lever ik ze weer in bij AST en krijg ik mijn geld terug.

Ik heb led-lampen besteld voor stadslicht, dimlicht en mistlampen.
De stadslampen worden van het type W5W, dus die heb ik zonder de benaming canbusproof genomen omdat de gewone lampen 3watt zijn.
De overige H7 lampen worden 11watt led-lampen van het type canbusproof.

Ik moet het zelf maar ondervinden of deze H7 lampen geen storing geven. ;)

Aankomende dinsdag of woensdag kan ik ze verwachten.
Audi_gekkie

02 nov 2012, 14:55 0 x

De led-lampen zijn inmiddels ingebouwd.

De H7 ledlampen (11Watt) voor de mistlampen konden zonder de bijgeleverde externe weerstanden worden ingebouwd.
De boordcomp. geeft geen foutmelding.
De W5W ledlampjes (2.5Watt) voor de stadslampen geeft geen problemen, omdat deze maar een 0.5Watt beneden de originele lampjes zitten.

De H7 ledlampen (11Watt) dimlampen zijn moesten helaas wel met externe weerstanden worden ingebouwd. De boordcomp. gaf zonder deze weerstanden wel een "lampdefect" signaal.
Heeft iemand een idee waarom de dimlampen wel met weerstand moeten worden ingebouwd en de mistlampen niet?

De weerstanden worden zoals in een eerder verhaal vermeld erg heet. Het is dus raadzaam deze vrij te houden van andere brandbare materialen en deze te bevestigen op metaal zodat de warmte goed afgevoerd kan worden.

Ik ga vandaag nog even naar AST om het lichtbeeld te laten nakijken.
Zoals je kunt zien op de foto's is er met halogeenverlichting een goed lichtbeeld (horizontale streep).
Met de ledverlichting "vliegt" het licht overal naar toe.
Audi_gekkie

02 nov 2012, 15:06 0 x

Halogeenlampen
Audi_gekkie

04 nov 2012, 02:00 0 x

Vandaag voor het eerst in het donker gereden en tot de conclusie gekomen dat de leds voor dimlicht mij niet bevallen.
De licht hoeveelheid is groot, maar zoals ik al eerder vermelde mis ik een goed lichtbeeld. Er is geen lichtbundel, waardoor er minder zicht is in de verte.
Eigenlijk zijn de H7 leds grootlichtlampen, maar komen in de dimlampunits niet goed tot hun recht.
Ik breng beide H7 lampen (mistlicht en dimlicht) terug. Op zich bevalt mij het licht van de mistlampen wel, maar ruil ze toch in voor xenonlook halogeenlampen (GP Thunder xenonlook 7500k 65watt). Ik durf de 80 of zelfs 100watt niet te nemen i.v.m. de grotere warmte.
De leds voor stadslampen blijven zitten. Ongelooflijk veel licht uit 2.5watt.
Het was voor mij een probeersel en ik houd de techniek in de gaten. Zodra er goede leds zijn voor dimverlichting overweeg ik ze zeker te kopen.
erikvb

04 nov 2012, 11:55 0 x

Leuk experiment! Ik ben al een paar jaar actief in LED-verlichting en vind het leuk om dit mee te lezen. Ik zou je aanraden om LED's voorlopig alleen voor DRL's in te zetten en als je meer licht wilt kun je een Xenon HID-kit kopen (wel een goed merk pakken graag, dan blijft het ook na een paar jaar goed ;) ) NB er zijn kits om van je mistlampen drl's te maken, die schakelen netjes aan op het contact en dimmen bij aanzetten dimlicht. Kost niet zoveel.

Elektrisch is het allemaal wel goed te krijgen (CANBUS-proof = inderdaad een dikke weerstand erin proppen). Dat is geen rocket science. Wat wel heel erg moeilijk is (en duur) is zorgen dat de optiek klopt. Xenon en halogeen geven een bolvormig lichtbeeld waarop de reflector in je koplamp is afgestemd. LED is een 'punt'-bron waardoor dit helemaal opnieuw ontwikkeld moet worden. Of dit als retrofit voor een A2 ooit gaat gebeuren waag ik te betwijfelen. Dit klopt met jouw ervaring dat de LED-retrofit geen goeie bundel in de verte laat zien.

Dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken: Warmte. De warmte van een Halogeen of Xenonlamp wordt gebruikt om de koplamp condensvrij te houden. LED kan dit niet, dus moet ook daar een andere oplossing bedacht worden. Ik heb de koplamp van een R8 in LED mogen bekijken en daar zaten dus kleine ventilators in om dit te bereiken. Deze zitten vast niet in een ombouwset, dus het gevolg kun je raden.... :o

Ik las dat losse koplampen in LED voor een nieuw model A6 rond de 3000€ per stuk kosten. Dat klopt inderdaad wel als ik zie hoeveel ontwikkeling nodig is om een goede lamp te maken.

Om het verhaal helemaal interessant te maken las ik dat Laserlicht het waarschijnlijk gaat winnen van LED als techniek voor koplampen. Het rendement is dan nog hoger en laser (halfgeleidervariant) zou een grotere vormvrijheid van de koplamp toestaan (lees: kleiner). Hierdoor weer beter om mooi design met goede kreukelzone te combineren.
Audi_gekkie

04 nov 2012, 16:33 0 x

[quote="erikvb"]Leuk experiment! Ik ben al een paar jaar actief in LED-verlichting en vind het leuk om dit mee te lezen. Ik zou je aanraden om LED's voorlopig alleen voor DRL's in te zetten en als je meer licht wilt kun je een Xenon HID-kit kopen (wel een goed merk pakken graag, dan blijft het ook na een paar jaar goed ;) ) NB er zijn kits om van je mistlampen drl's te maken, die schakelen netjes aan op het contact en dimmen bij aanzetten dimlicht. Kost niet zoveel.

Elektrisch is het allemaal wel goed te krijgen (CANBUS-proof = inderdaad een dikke weerstand erin proppen). Dat is geen rocket science. Wat wel heel erg moeilijk is (en duur) is zorgen dat de optiek klopt. Xenon en halogeen geven een bolvormig lichtbeeld waarop de reflector in je koplamp is afgestemd. LED is een 'punt'-bron waardoor dit helemaal opnieuw ontwikkeld moet worden. Of dit als retrofit voor een A2 ooit gaat gebeuren waag ik te betwijfelen. Dit klopt met jouw ervaring dat de LED-retrofit geen goeie bundel in de verte laat zien.

Dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken: Warmte. De warmte van een Halogeen of Xenonlamp wordt gebruikt om de koplamp condensvrij te houden. LED kan dit niet, dus moet ook daar een andere oplossing bedacht worden. Ik heb de koplamp van een R8 in LED mogen bekijken en daar zaten dus kleine ventilators in om dit te bereiken. Deze zitten vast niet in een ombouwset, dus het gevolg kun je raden.... :o

Ik las dat losse koplampen in LED voor een nieuw model A6 rond de 3000€ per stuk kosten. Dat klopt inderdaad wel als ik zie hoeveel ontwikkeling nodig is om een goede lamp te maken.

Om het verhaal helemaal interessant te maken las ik dat Laserlicht het waarschijnlijk gaat winnen van LED als techniek voor koplampen. Het rendement is dan nog hoger en laser (halfgeleidervariant) zou een grotere vormvrijheid van de koplamp toestaan (lees: kleiner). Hierdoor weer beter om mooi design met goede kreukelzone te combineren.[/quote]

Ik sla denk ik het xenontijdperk over.
De lampen kosten het dubbele van een hoger wattage halogeenlamp en gaan even lang mee.
Vandaar dat ik kies voor xenonlook 65watt halogeenlampen. Het liefst pak ik een nog hoger wattage, maar vraag me af hoe het met de warmte gaat in de unit. Weet iemand op dit forum hoever je daarin kunt gaan?

Ik ga mijn stadslampen als drl's gebruiken. Moet ze dan wel steeds handmatig aanzetten.

Dat halogeen of xenon zorgt voor het condensvrij houden van de unit heb ik niet aan gedacht. Goede tip!

Laserlicht heb ik ook iet aan gedacht. Zijn er al productieauto's die dit hebben?
Gompie

04 nov 2012, 17:02 0 x

In Duitsland is de wetgeving strenger dan hier, maar ook daar wordt wel wat in elkaar geknutseld.
Forumlid A2magica heeft een alternatief gemaakt met TÜV en ook de Brit Mike Skipton heeft een mod.
Op de pagina van de link staat onderaan die van Skipton, verderop en ook eerder dacht ik die van A2magica.
Zelf heb ik Philips halogeen Extreme Vision o.i.d. er in zitten, maar ik vind het niet echt overhouden.
Stuk beter dan standaard maar het blijft een pijnpunt. Bovendien staat de kleur weer niet bij de blauwere standlichtLED's.
Heeft iemand ervaring met de Xenonlook halogene versies van hogere lichtopbrengst lampen?
Linkje nog:
http://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=18358&page=7
erikvb

04 nov 2012, 21:46 0 x

[quote="Audi-gekkie"]

Ik sla denk ik het xenontijdperk over.
De lampen kosten het dubbele van een hoger wattage halogeenlamp en gaan even lang mee.
Vandaar dat ik kies voor xenonlook 65watt halogeenlampen. Het liefst pak ik een nog hoger wattage, maar vraag me af hoe het met de warmte gaat in de unit. Weet iemand op dit forum hoever je daarin kunt gaan?

Ik ga mijn stadslampen als drl's gebruiken. Moet ze dan wel steeds handmatig aanzetten.

Dat halogeen of xenon zorgt voor het condensvrij houden van de unit heb ik niet aan gedacht. Goede tip!

Laserlicht heb ik ook iet aan gedacht. Zijn er al productieauto's die dit hebben?[/quote]

==============================================

Laserlicht, nee dat duurt nog een paar jaar: http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/ ... ser-lampen

Geschakelde drl's in LED (is een Lupo, maar maakt niet uit): http://www.3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=5572

Als je meer dimlichtopbrengst wilt zonder moeilijke dingen dan is Osram's Night breaker Plus (halogeen) een veilige oplossing. Nadeel? duurdere lamp en ik verwacht iets minder levensduur dan een lampje dat minder vermogen te verwerken krijgt. Maar Osram levert je geen lampjes die binnen een jaar kapot gaan, geen zorgen. In de Spec staat 68W max vermogen, 55w nominaal. Tot 35 meter langere lichtbundel.

Max temperatuur in een koplamp? Als je een product krijgt aangeboden waar je over twijfelt, kijk dan of er een TüV-goedkeur opzit. De temperatuur is de resultante van het lampvermogen en het rendement daarvan. Rendement komt je niet achter, maar neem het lampvermogen maar als maat. Osram vindt 68w max dus wel kunnen. Dus als het geen troepmerk uit China is (laag rendement = meer hitte) dan gaat dit wel lukken zonder gesmolten koplampjes.
Audi_gekkie

05 nov 2012, 23:10 0 x

Iemand hiermee bekend?
Geven ze echt wit licht?

http://www.autolampen.nl/particulier/ha ... r-p-8.html
erikvb

08 nov 2012, 21:09 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Iemand hiermee bekend?
Geven ze echt wit licht?

http://www.autolampen.nl/particulier/ha ... r-p-8.html[/quote]

Staat een raar zinnetje bij: Deze hoge wattagelamp is niet toegelaten op de openbare weg in Europa.
Plaats reactie